Na in mijn hoofd afscheid te hebben genomen van mijn Siemens EQ.6 ga ik dan toch te stap maken naar iets anders. Maar ik merk dat er nog wat kennis en zeker ervaring ontbreekt.
Op dit forum lees ik veel hoe belangrijk de molen is ten opzichte van de machine. Laat ik dan niet eigenwijs zijn en mij eerst richten op de machine. Daarom begin ik mijn avontuur bij de molen.
Prijstechnisch kom ik op twee molens uit. De welbekende Eureka Mignon Specialita. Maar één optie vind ik geen optie dus een molen met de naam Mahlkönig heeft ook mijn aandacht. In eerste instantie om de naam maar de Mahlkönig X54 schijnt ook iets te kunnen. Nu hebben ik geen ervaring met welke molen dan ook dus graag ben ik benieuwd naar jullie advies. Ik drink voornamelijk espresso maar daar kom ik later nog wel op als ik mij ga richten op de machine.
Dit zijn de prijzen op dit moment bij benadering:
- Eureka Mignon Specialita - 400 euro
- Mahlkönig X54 - 450 euro
Welke molen adviseren jullie van deze twee opties? Eventueel wil ik nog wel iets meer uitgeven voor een molen maar dat gaat af van mijn budget voor een machine.
Re: Eureka Mignon Specialita of Mahlkönig X54
2De Mahlkonig X54 lijkt me heel vet. Mooie en degelijke machines. De Zwitsers van Kaffeemacher hebben hem onlangs nog uitgebreid gereviewed (als je maar een beetje Duits kent zijn deze lui prima te verstaan, eventueel met CC aan): https://www.youtube.com/watch?v=VzF8qVwP--s
De Specialita is voor thuisgebruik en <€500 alleen heel lastig te verslaan. Heb de Specialita maar kort gebruikt (ca. 2-4 weken) en toen ingeruild voor een Mignon XL vanwege het euvel met de verkeerde batch schijven. Dat is uiteindelijk prima opgelost met nieuwe schijven, maar ik had geen zin om te wachten. De XL heb ik een jaar lang met plezier gebruikt en zou ik in het kort omschrijven als "Saai goed". Weinig toeters, bellen, maar prima en consistent maalsel, weinig retentie, degelijk gebouwd etc. Denk dat de Eureka malers niet per se de beste zijn, maar op geen enkel vlak (retentie/workflow/bouwkwaliteit etc.) zakken ze door de ondergrens en dat voor een relatief lage prijs.
Wil je een no-nonsens maler, eentje die ook makkelijk weer verkoopt en/of lang mee gaat, dan heb je aan de Specialita (de VW Polo) wel een goede keuze. De Mahlkonig is toch weer iets typischer, zal wat retentie hebben, iets duurder in aanschaf etc. Een Mignon XL (de VW Golf onder de maler) laat helemaal weinig te wensen meer over, maar is ook saai goed.
De Specialita is voor thuisgebruik en <€500 alleen heel lastig te verslaan. Heb de Specialita maar kort gebruikt (ca. 2-4 weken) en toen ingeruild voor een Mignon XL vanwege het euvel met de verkeerde batch schijven. Dat is uiteindelijk prima opgelost met nieuwe schijven, maar ik had geen zin om te wachten. De XL heb ik een jaar lang met plezier gebruikt en zou ik in het kort omschrijven als "Saai goed". Weinig toeters, bellen, maar prima en consistent maalsel, weinig retentie, degelijk gebouwd etc. Denk dat de Eureka malers niet per se de beste zijn, maar op geen enkel vlak (retentie/workflow/bouwkwaliteit etc.) zakken ze door de ondergrens en dat voor een relatief lage prijs.
Wil je een no-nonsens maler, eentje die ook makkelijk weer verkoopt en/of lang mee gaat, dan heb je aan de Specialita (de VW Polo) wel een goede keuze. De Mahlkonig is toch weer iets typischer, zal wat retentie hebben, iets duurder in aanschaf etc. Een Mignon XL (de VW Golf onder de maler) laat helemaal weinig te wensen meer over, maar is ook saai goed.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
3Bedankt voor de link en de uitgebreide reactie.Ypuh schreef: za 26 mar 2022, 15:03 De Mahlkonig X54 lijkt me heel vet. Mooie en degelijke machines. De Zwitsers van Kaffeemacher hebben hem onlangs nog uitgebreid gereviewed (als je maar een beetje Duits kent zijn deze lui prima te verstaan, eventueel met CC aan): https://www.youtube.com/watch?v=VzF8qVwP--s
Duits gaat hier prima en de boodschap is wat mij betreft helder. De snelheid vind ik niet blokkerend voor aanschaf maar de 'Totraum' voelt niet helemaal lekker. Dus deze valt bij mij af.
Heb ook nog naar de review gekeken van de Eureka Mignon Specialità https://www.youtube.com/watch?v=KykaHxkgalU
Deze is inderdaad degelijk. Ik ga nog even kijken naar de Mignon XL als deze echt fundamenteler beter is.
Met de vergelijking van deze auto's heb ik persoonlijk wel wat moeite. Heb verschillende auto's uit de VAG familie gereden waaronder Skoda Octavia, Volkswagen Polo, Volkswagen Golf, Audi A3 en Audi A4. Maar ook verschillende Seats. In de lease prima maar privé zal ik deze auto's nooit aanbevelen door problemen in de elektronica maar ook de mechanische onderdelen. Een versnellingsbak vervangen, loopt bijvoorbeeld redelijk in de papieren. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd
4De XL is eigenlijk dezelfde maler als de Specialita, maar dan met 65mm burrs i.p.v. 55m. In de praktijk betekent dat bijna 2x zoveel maaloppervlak wat zich vertaald in een iets kortere maaltijd maar vooral ook consistenter maalsel. Ook zitten de 65mm schijven heel krap in de maalkamer wat in theorie nauwelijks ruimte over laat voor retentie (meeste maalsel dat blijft hangen, blijft achter in de chute).
Voor ca. €650 krijgt de XL wat mij betreft de sweetspot voor espressomalers samen met de Niche Zero. Beide zijn nog wel een stap beter dan de Specialita voor een relatief lage meerprijs (<€250). De stap die daarna komt is aanzienlijk kleiner en duurder, je hebt dan meer voordeel op het gebied van bouwkwaliteit, workflow, design etc. en de prijzen gaan dan gerust x2 of x5.
Voor ca. €650 krijgt de XL wat mij betreft de sweetspot voor espressomalers samen met de Niche Zero. Beide zijn nog wel een stap beter dan de Specialita voor een relatief lage meerprijs (<€250). De stap die daarna komt is aanzienlijk kleiner en duurder, je hebt dan meer voordeel op het gebied van bouwkwaliteit, workflow, design etc. en de prijzen gaan dan gerust x2 of x5.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
5En zelfs met alleen de Specialita heb je nog keus hoor. Wil je hem in het chroom, wit of zwart? De normale, XL of de SD. En dan nog of je hem links of rechts van je espressomachine zet.
Ik tel toch al snel 18 permutaties, dus keuze zat met die Specialita
6Als ik de beste prijs-kwaliteitsverhouding krijg met de XL en visueel spreekt de maler mij ook aan dan is het lastig om deze te negeren. Bij toeval zag ik ook de Niche Zero in het overzicht staan bij Kaffemacher https://www.kaffeemacher.ch/blog/espres ... n-zuhause/Ypuh schreef: za 26 mar 2022, 20:35 De XL is eigenlijk dezelfde maler als de Specialita, maar dan met 65mm burrs i.p.v. 55m. In de praktijk betekent dat bijna 2x zoveel maaloppervlak wat zich vertaald in een iets kortere maaltijd maar vooral ook consistenter maalsel. Ook zitten de 65mm schijven heel krap in de maalkamer wat in theorie nauwelijks ruimte over laat voor retentie (meeste maalsel dat blijft hangen, blijft achter in de chute).
Wat ik over de Niche Zero heb gelezen, klinkt het ook nog een optie voor mij. Aangezien dat product via Groot-Brittannië naar Nederland komt, betekent dat voor mij nog wat organisatie door de Brexit. Het heeft dan mijn voorkeur om dit product via iemand die ik ken lokaal te bestellen en privé naar mij te sturen in verband met hoe deze leverancier met belastingen om gaat https://www.reddit.com/r/Coffee/comment ... t_company/
De keuze blijft reuze. Daar ben ik ook niet bang voorCAvE schreef: zo 27 mar 2022, 09:31 En zelfs met alleen de Specialita heb je nog keus hoor. Wil je hem in het chroom, wit of zwart? De normale, XL of de SD. En dan nog of je hem links of rechts van je espressomachine zet.
7Ypuh schreef: za 26 mar 2022, 20:35
Als ik de beste prijs-kwaliteitsverhouding krijg met de XL en visueel spreekt de maler mij ook aan dan is het lastig om deze te negeren. Bij toeval zag ik ook de Niche Zero in het overzicht staan bij Kaffemacher https://www.kaffeemacher.ch/blog/espres ... n-zuhause/
Wat ik over de Niche Zero heb gelezen, klinkt het ook nog een optie voor mij.
Wellicht dat ik hiermee de keus niet per definitie makkelijker ga maken, maar de Niche Zero (net als de Eureka Oro SD) zijn Single Doser machines, waardoor je dus eigenlijk geen voorraad kamertje hebt (hopper) en ook echt de laagste retentie haalt.
Ik gok, gezien je vergelijking, dat je juist met de "totraum" deze zo laag mogelijk wil hebben. Maar dat betekent wel zelf afwegen per bakkie dat je zet
Zelf ben ik trots bezitter van de Eureka Oro SD en ben er helemaal blij mee.
Mijn afweging destijds viel vooral tussen Niche Zero en deze, maar gezien meneer Staat dan ook 2 keer mee incasseert door import Engeland, heb ik dat geld liever uitgegeven aan een ander betrouwbaar merk in Eureka.
Hoe dan ook: slim om je op het gebied van maler goed in te lezen en hier ook gelijk een goede stap in te zetten
Coffee, sleep, Coffee, repeat
8Single dose en retention is de trend. Het probleem is wel dat je de hele machine opnieuw moet ontwerpen om zo weinig mogelijk 'totraum' te hebben, en dat allemaal voor dat ene kopje koffie. En dat tweede kopje koffie. Daarmee schakel je dus allerlei oudgedienden die de beste espresso maakten uit, die een dag lang lekkere espresso malen, maar misschien wat 'totraum' hebben. Maar er zijn nu dus malers die dat niet hebben. Dat is leuk, maar niet onmiddellijk noodzakelijk.
Zelf hou ik meer van een robuuste en overgedimensioneerde maler. Het eerste kopje koffie van de dag dat daaruit komt smaakt ook prima, maar de perfectionist kan de eerste maling natuurlijk ook weggooien. Dus ja, de 'kein totraum' malers zijn wat mij betreft een oplossing van een niet bestaand probleem.
9Maar dat betekent wel zelf afwegen per bakkie dat je zet"
Je kan ook vooraf afwegen en dit in potjes of reageerbuisjes met stop bewaren.
Dan weeg je eens een keer alles af en dan een hele tijd klaar!
Je kan ook vooraf afwegen en dit in potjes of reageerbuisjes met stop bewaren.
Dan weeg je eens een keer alles af en dan een hele tijd klaar!
10Dat over zin en onzin wil ik nog wel even nuanceren. Voor wie het proeft is het (retentie) van belang. Voor wie het niet proeft, of wie het niet belangrijk genoeg vindt is het geen issue.
Tot slot is het ook van belang voor mensen die er graag bij willen horen.
Te veel propaganda voor single dosing, reageerbuisjes, funnels, roerstaafjes en moeilijke workflows vindt ik in het geval van een beginner geen goed idee.
Het schrikt onnodig af.
Als het je hobby dreigt te worden, komen de vervolgstappen vanzelf. Het leren proeven en het ontwikkelen van smaak en eigen rituelen.
Wie gewoon consistent een fatsoenlijke bak wil zetten heeft genoeg aan redelijke kwaliteit versgebrande bonen, een zo goed mogelijke molen, een aanvaardbare machine en een weegschaaltje.
Tot slot is het ook van belang voor mensen die er graag bij willen horen.
Te veel propaganda voor single dosing, reageerbuisjes, funnels, roerstaafjes en moeilijke workflows vindt ik in het geval van een beginner geen goed idee.
Het schrikt onnodig af.
Als het je hobby dreigt te worden, komen de vervolgstappen vanzelf. Het leren proeven en het ontwikkelen van smaak en eigen rituelen.
Wie gewoon consistent een fatsoenlijke bak wil zetten heeft genoeg aan redelijke kwaliteit versgebrande bonen, een zo goed mogelijke molen, een aanvaardbare machine en een weegschaaltje.