Re: Eureka Mignon Specialita of Mahlkönig X54

11
HanR schreef: ma 28 mar 2022, 07:51 Dat over zin en onzin wil ik nog wel even nuanceren. Voor wie het proeft is het (retentie) van belang. Voor wie het niet proeft, of wie het niet belangrijk genoeg vindt is het geen issue.
Tot slot is het ook van belang voor mensen die er graag bij willen horen.

Te veel propaganda voor single dosing, reageerbuisjes, funnels, roerstaafjes en moeilijke workflows vindt ik in het geval van een beginner geen goed idee.
Het schrikt onnodig af.
Als het je hobby dreigt te worden, komen de vervolgstappen vanzelf. Het leren proeven en het ontwikkelen van smaak en eigen rituelen.

Wie gewoon consistent een fatsoenlijke bak wil zetten heeft genoeg aan redelijke kwaliteit versgebrande bonen, een zo goed mogelijke molen, een aanvaardbare machine en een weegschaaltje.
Perfect samengevat, dit ergens makkelijk vindbaar neerzetten bespaart ons vele herhaal-discussies!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

12
Helemaal met bovenstaande eens.

Rectificatie: Met per bakkie afwegen bedoelde ik eigenlijk ook puur en alleen aan te geven dat je elke kop koffie moet afwegen. Of je nou met buisjes en/of god weet wat werkt om een "voorraadje" uit te wegen en te bewaren of afweegt op het moment van zetten is weer een heel ander verhaal. Dat omschreef ik zelf overigens niet heel duidelijk (waarvoor excuus)

Wat ik zelf wel merk, is dat ik veel minder / vrijwel geen koffie meer weg gooi door te single dosen. Nu had ik niet de beste maler (zeg maar gerust kak-kwaliteit maler) met hopper, maar doordat je eigenlijk een beetje maalsel moet laten "doorlopen" als je de fijnheid van malen aanpast, vond ik zeker in het begin lastig om de machine goed af te stellen.

Door het Single Dosen zie ik eigenlijk gelijk in mijn extractie wat de maal - aanpassing gedaan heeft, wat het voor mij persoonlijk veel prettiger heeft gemaakt om van verschillende bonen over te stappen.

Again: ieder ze ding 8-)
Coffee, sleep, Coffee, repeat

13
Een hopper gevoede maler met lage retentie heeft wat dat betreft bijna dezelfde eigenschappen als single dosen.

Er zullen altijd wat half gebroken boontjes blijven hangen, maar zo lang dat beperkt blijft tot 1-3 gram, hoef je deze niet weg te gooien bij de eerste kop van de dag of verstellen van de maalgraad. Het heeft wel invloed, maar in het grotere geheel van 18 gram valt dat in de praktijk reuze mee. Het begint vervelender te worden zodra je maler 6-7 gram retentie heeft. Dan is het meer dan een derde van je espresso en gaat de snellere doorloop van oud maalsel je espresso wel flink beïnvloeden.

Single dosen heeft in mijn ogen het meeste voordeel bij het afstellen van de maler/nieuwe boon, het wisselen tussen zetmethoden of dagelijks uitproberen van verschillende bonen. Je kunt dan heel gericht te werk gaan en verliest dan het minste. Voor wie kilozakken koopt en alleen espresso's of lungo's drinkt, heeft SD'en weinig toegevoegde waarde vind ik.

Zelf bestel ik regelmatig proefpakketten met 250g zakjes en binnen 1-2 koppen staat de maler goed afgesteld en drink je deze in een dag of 3 op om verder te gaan met de volgende. Bonen krijgen dan nauwelijks de kans om oud te worden en je verliest niets/weinig bij het afstellen. Als een kopje iets te zuur/bitter is maak ik er een americano of cappuccino van en dan is de volgende vaak goed.

Vind single dosen (te) veel gedoe als je kopje toch precies hetzelfde moet zijn als de vorige.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

14
Bedankt voor alle reacties.

De Niche Zero heeft een aantal uitdagingen. Zowel het product naar Nederland halen is een dingetje. Maar ik heb ook nog niet bepaald of ik überhaupt wel een Single Doser machine wil.

Waar het mij om gaat is dat een product koop wat mij goed genoeg lijkt wat het misschien in werkelijkheid niet helemaal is. Als beginnen laat ik mij persoonlijk niet zo afschrikken door 'propaganda voor single dosing, reageerbuisjes, funnels, roerstaafjes en moeilijke workflows'. Ben wel van een uitdaging en vind het interessant om te lezen hoe andere mensen het aanpakken. Uiteindelijk ga ik toch mijn eigen weg wel vinden :D

Daarom nogmaals bedankt voor jullie reacties.

15
Omtrent de Niche Zero, veel uitdagingen om te bestellen is daar niet aan. Je druk op de knop bestel, je betaalt, je krijgt later een mail van DPD NL dat je nog x bedrag moet betalen en klaar... Tussen de knop bestel en de doos aan mijn voordeur zaten 7 dagen. Ik bestel regelmatig in de US, dus I know the drill ;-)

Single dosen een gedoe? Je weegt je bonen, maalt de bonen, je hoeft daarna niet meer te wegen, toch niet in mijn geval want de Niche Zero heeft bijna geen retentie en daarna is het hetzelfde proces als een niet SD maler. Als er veel bezoek is, onverwacht of niet, dan prep ik mijn bonen door ze per 18g in containers te doen. Een dozijn containers heeft mij € 23 gekost via Amazon.nl.
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

16
RigolleM schreef: wo 30 mar 2022, 19:00 Omtrent de Niche Zero, veel uitdagingen om te bestellen is daar niet aan. Je druk op de knop bestel, je betaalt, je krijgt later een mail van DPD NL dat je nog x bedrag moet betalen en klaar... Tussen de knop bestel en de doos aan mijn voordeur zaten 7 dagen. Ik bestel regelmatig in de US, dus I know the drill ;-)

Single dosen een gedoe? Je weegt je bonen, maalt de bonen, je hoeft daarna niet meer te wegen, toch niet in mijn geval want de Niche Zero heeft bijna geen retentie en daarna is het hetzelfde proces als een niet SD maler. Als er veel bezoek is, onverwacht of niet, dan prep ik mijn bonen door ze per 18g in containers te doen. Een dozijn containers heeft mij € 23 gekost via Amazon.nl.
Hier geef ik graag een reactie op.

Vanuit mijn werk heb ik verschillende verzendingen gedaan wereldwijd. En in sommige gevallen heb ik wel eens uitdagingen gehad. Dat was soms op te lossen door in plaats van een pakket te sturen, mensen fysiek te sturen met de inhoud van dat pakket. Dan weet ik zeker dat ik iets snel en betrouwbaar over een afstand 10.000 kilometer kan verplaatsten. Dus ja, ik heb wel iets van ervaring met zendingen.

Als ik ga voor de 'klik op de knop' oplossing zoals jij schetst dan betaal ik twee keer belasting. Dat doe ik liever niet.

Wat betreft single dosen gedoe. Je hebt mij niet horen zeggen dat het gedoe is. Dat vind ik juist de charme van dit apparaat. Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn eigen gedoe :D

17
Blawan schreef: do 31 mar 2022, 22:33 Als ik ga voor de 'klik op de knop' oplossing zoals jij schetst dan betaal ik twee keer belasting. Dat doe ik liever niet.
Dan heb je ook geen Niche Zero ;)
Wat betreft single dosen gedoe. Je hebt mij niet horen zeggen dat het gedoe is. Dat vind ik juist de charme van dit apparaat. Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn eigen gedoe :D
Was ook niet aan uw adres gericht :lol:
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

18

Blawan schreef:
RigolleM schreef: wo 30 mar 2022, 19:00 Omtrent de Niche Zero, veel uitdagingen om te bestellen is daar niet aan. Je druk op de knop bestel, je betaalt, je krijgt later een mail van DPD NL dat je nog x bedrag moet betalen en klaar... Tussen de knop bestel en de doos aan mijn voordeur zaten 7 dagen. Ik bestel regelmatig in de US, dus I know the drill ;-)

Vanuit mijn werk heb ik verschillende verzendingen gedaan wereldwijd. En in sommige gevallen heb ik wel eens uitdagingen gehad. Dat was soms op te lossen door in plaats van een pakket te sturen, mensen fysiek te sturen met de inhoud van dat pakket. Dan weet ik zeker dat ik iets snel en betrouwbaar over een afstand 10.000 kilometer kan verplaatsten. Dus ja, ik heb wel iets van ervaring met zendingen.

Als ik ga voor de 'klik op de knop' oplossing zoals jij schetst dan betaal ik twee keer belasting. Dat doe ik liever niet.
Ik begrijp helemaal niets van deze beredenering in algemene zin. Zeg je nu dat het inzetten van een persoonlijke koerier die het pakket fysiek van A naar B brengt voordeliger is dan de post en dubbele belasting? Ik kan mij voorstellen dat dat met sommige waardevolle producten wenselijk is. Maar we hebben het hier over een molen van een paar honderd euro. Daarop kan die constructie toch nooit rendabel zijn voor consumenten zonder een netwerk? Niet iedereen heeft contacten in het verenigd koninkrijk die dat zo kunnen oplossen. Wanneer je dat hebt begrijp ik de constructie, maar daar heeft ervaring/skills toch niets mee te maken? Of weet jij voordelige koeriers die dit voor het gemiddelde huishouden kunnen omzeilen? Dan kunnen we dit adviseren op het forum wanneer iemand een Niche wil aanschaffen.... Ik ben oprecht benieuwd.

19
Keyser schreef: vr 01 apr 2022, 11:29
Blawan schreef:

Ik begrijp helemaal niets van deze beredenering in algemene zin. Zeg je nu dat het inzetten van een persoonlijke koerier die het pakket fysiek van A naar B brengt voordeliger is dan de post en dubbele belasting? Ik kan mij voorstellen dat dat met sommige waardevolle producten wenselijk is. Maar we hebben het hier over een molen van een paar honderd euro. Daarop kan die constructie toch nooit rendabel zijn voor consumenten zonder een netwerk? Niet iedereen heeft contacten in het verenigd koninkrijk die dat zo kunnen oplossen. Wanneer je dat hebt begrijp ik de constructie, maar daar heeft ervaring/skills toch niets mee te maken? Of weet jij voordelige koeriers die dit voor het gemiddelde huishouden kunnen omzeilen? Dan kunnen we dit adviseren op het forum wanneer iemand een Niche wil aanschaffen.... Ik ben oprecht benieuwd.
Ik heb het netwerk. Weet alleen niet of ik het netwerk aan wil spreken voor dit product. En dat netwerk is niet voor iedereen toegankelijk.

Feit blijft dat wanneer je het product nu via Niche direct besteld jij of ik dubbel belasting betaalt. Daar ben ik niet zo van. Zolang Niche dit niet aanpast, ben ik niet heel enthousiast om daar in het Verenigd Koninkrijk iets direct te bestellen en hier in de EU te laten bezorgen. Iedereen is vrij om daar anders over te denken en om daar anders mee om te gaan.

20
Ik zou de XL pakken.
Maalt stuk sneller dan de Specialita en X54.
De MK X54 heeft ook een onhandig grote hopper en meer retentie.
Een pre voor de X54 zou kunnen zijn dat je er de brew burrs in kan doen: weet niet of het past (lijkt me wel) maar niet of je dan fijn genoeg kan malen en de maler er motorisch tegen kan.
Ik ben erg tevreden met mijn XL.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs