Recent in bezit gekomen van de eureka mignon XL.
Een super maler waarbij ik echt een flinke stap heb gemaakt komend vanaf de eureka mignon specialata.
Mijn espresso apparaat is een modded Rancilio Silvia.
Samen een perfecte combinatie.
Koffie loopt gelijk en mooi door maar er komt verhoudingsgewijs weinig espresso in mijn kopje. Is dat normaal?
In het begin kwam er helemaal geen espresso uit. Toen de maler bijgesteld in stappen van 2 naar 5. Nu komt er dus wel espresso uit. Maar een kleinere hoeveelheid in vergelijking met de specialata.
Smaak is overigens veel beter!
Klopt dit? Moet ik de maler nog anders afstellen?
Re: Te weinig espresso in kopje met nieuwe maler?
2Minder espresso in wel opzicht? Minder dan voorheen?
Het is goed om weegschaaltje erbij te pakken ik probeer in de afstelling in 30sec (vanaf eerste drup) 1:2 te krijgen.
Dus 15gr espressomaling is 30gr espresso.
Heb je in 30sec nauwelijks espresso, dan ga je grover malen.
Het is goed om weegschaaltje erbij te pakken ik probeer in de afstelling in 30sec (vanaf eerste drup) 1:2 te krijgen.
Dus 15gr espressomaling is 30gr espresso.
Heb je in 30sec nauwelijks espresso, dan ga je grover malen.
4Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
5Hij gaat echter uit van 30 sec total shot time. Dus incl pre-infusion...blijft lastig wat nou de juiste/beste manier is. Ik kom zelf ook vaak uit rond de 37 sec totaal met brew ratio 1:2ErikvW schreef: do 02 jun 2022, 20:08 Dan deel ik hier nog even de ingang naar het "moederschip".
https://youtu.be/lFwJF-_SUr0
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart
6Wanneer begin je met tellen van de seconden? Vanaf het moment dat het eerste druppeltje in je kopje valt, of vanaf het moment dat je het brouwproces activeert? Ieder heeft daar zijn eigen opvatting over. 1:2 is een uitgangspunt die je vervolgens op smaak gaat bijstellen.
️
️
7Blijft toch apart aangezien de wijze van extractie enorm verschillend is. Laten we uitgaan van een pre-infusie van 10 sec dan is het vanaf de start van het brouwproces 30 sec en vanaf de eerste druppel 40 sec (33% langer), dat moet resulteren in 2 aardig verschillende extracties....toch blijft het het grote raadsel en wordt er gefocust op dingen die veel "minder" invloed hebben op het eindresultaatgilleko B. schreef: vr 03 jun 2022, 08:42 Wanneer begin je met tellen van de seconden? Vanaf het moment dat het eerste druppeltje in je kopje valt, of vanaf het moment dat je het brouwproces activeert? Ieder heeft daar zijn eigen opvatting over. 1:2 is een uitgangspunt die je vervolgens op smaak gaat bijstellen.
️
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart
8Dat vond ik nu ook, ik ben zelf nu over gestapt op 25 seconden na de eerste druppel, het hangt veel te veel van de boon af hoe lang het duurt voor de eerste druppel door valt, sinds ik dit doe (met uitzondering voor een Ethiopiër, die geef ik 30 seconden na de eerste druppel, ander vind ik hem te zuur) heb ik een heerlijk consistent resultaat.mr Blanc schreef: vr 03 jun 2022, 08:54Blijft toch apart aangezien de wijze van extractie enorm verschillend is. Laten we uitgaan van een pre-infusie van 10 sec dan is het vanaf de start van het brouwproces 30 sec en vanaf de eerste druppel 40 sec (33% langer), dat moet resulteren in 2 aardig verschillende extracties....toch blijft het het grote raadsel en wordt er gefocust op dingen die veel "minder" invloed hebben op het eindresultaatgilleko B. schreef: vr 03 jun 2022, 08:42 Wanneer begin je met tellen van de seconden? Vanaf het moment dat het eerste druppeltje in je kopje valt, of vanaf het moment dat je het brouwproces activeert? Ieder heeft daar zijn eigen opvatting over. 1:2 is een uitgangspunt die je vervolgens op smaak gaat bijstellen.
️
Ik ga de komende tijd nog wel per boon uitproberen wat de beste extractie tijd is voor een top resultaat
9Denk toch dat het pre-infusie tijdgeverloop niet tot de extractietijd gerekend moet worden.
Zelf tel ik het shot vanaf de eerste druppels na de pre-infusie en ik dacht daarmee op de algemene lijn te zitten.
Zelf tel ik het shot vanaf de eerste druppels na de pre-infusie en ik dacht daarmee op de algemene lijn te zitten.