Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

4931
cremalover schreef:Ik heb een tip.
Al 17 jaar ververs ik mijn starter door met een lepel meel uit de zak te nemen en die in de jampot te deponeren. Al 17 jaar knoei ik zo mijn aanrecht vol. Altijd een zooitje. :evil:
Vanmorgen bedacht ik dat het misschien handig is om de jampot op zakhoogte te houden. En dan het meel in de jampot doen. Gelijk succes. Geen geknoei meer.Werkt perfect.
Kijk daar hebben we wat aan.
Afbeelding
We zijn immers gewoontedieren. Ook ik doe het altijd zo
Afbeelding
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

4932
Ik haal het afgesloten bekertje met 60g desem na een dag of 3 uit de koelkast, haal die 60g eruit om brood mee te gaan maken (eerst een paar uur laten wakker worden, dan eigengemalen tarwemeel erbij, bloem erbij, water erbij, een lik boter, kneden, laten staan, kneden, zout erbij etc).

Het bekertje vul ik met 30g roggemeel en 30g water, roeren. Het restant desem dat nog in een hoekje of aan de wand van het bekertje zat geplakt is voldoende om de 60g desem in de 3 dagen in de koelkast tot actief desem te maken.

Tussendoor doe ik nooit aan 'bijvoeden' ervan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4938
Joste schreef: di 07 jun 2022, 14:28
fransg schreef:
Joste schreef: ma 06 jun 2022, 18:47 Bakken doe ik maar eens in de twee weken.
Doe je heel lang met het brood of koop je tussendoor brood van een andere bakker?
We zijn met z'n tweeën en ik bak per keer twee rogge-rozijnen of twee speltbroden. We krijgen gewoon niet meer op...
Afbeelding
Ik ben alleen (mijn vriendin eet weleens een broodje maar dan een wit bolletje van de supermarkt) en als ik het brood niet meer vers / lekker vind ga ik een nieuwe bakken. Voorheen gooide ik het oude brood voor de vogels maar intussen is bekend dat je daar vooral de rattenpopulatie me steunt en beesten zoals duiven en meeuwen die helemaal niet nodig zijn in de stad, dus ik gooi het restant kontje brood weg.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4940
Hier bakken we ieder voor onszelf en in verschillende apparaten. Ik bak één brood in de 5 dagen en 1 chocoladetraktatie in de twee weken. Dat doe ik nu nog in de Broodbakmachien.
Maar ik wil meer gaan bakken in een echte oven en ik ben dan ook aan het kijken naar een nieuwe vrijstaande electrische oven. Heb intussen begrepen dat een normale conventionele convectieoven met boven en onderwarmte voldoende is voor het bakken van brood.
Nu nog de maten. Daarvan heb ik begrepen dat een hoogte van 30 - 40cm prettig is.
Dat is nog lastig zoeken, want de electrawinkels verkopen voornamelijk inbouw en als ze iets vrijstaand hebben is dat meestal klein.
De professionelere aanbieders verkopen wel wat grotere vrijstaande ovens maar dat zijn eigenlijk allemaal heteluchtovens. De warmte wordt door één of meerdere ventilatoren rondgeblazen. En dat laatste is dus niet echt nodig.
Heeft iemand een tip voor een goede broodbakoven?
Laatst gewijzigd door Dirk Jan op di 07 jun 2022, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.