Doe ik iets fouts! Eureka mignon specialitta

1
Ik heb sinds 6 maanden een Bezzera mitica top met een eureka mignon specialitta, zeer tevreden ermee en geniet soms van lekkere koffie als de bonen goed zijn.
Maar mijn vraag gaat over het instellen van de maler, op dit moment heb ik meer als 10 zakken van verschillende leveranties ( fascino, brand zaak, Fleur du jour, beans hero) erdoorheen gemalen en allemaal op een stand (0,5) want als ik deze verander dan is de maling te grof of te fijn.
De stand die ik gebruik op mijn maler is dus 0,5, echt de fijnste stand als de maalschijven net elkaar raken, dan staat ie op 5 dus 3 slagen naar links dus tegen de klok in en dit heb ik tot nu altijd gebruikt.
Is dit zoals het hoort of zie ik iets over het hoofd en heb ik niet opgelet toen ik naar al die YouTube video's keek.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Mvg,
Abdel

Re: Doe ik iets fouts! Eureka mignon specialitta

3
Madencio schreef: wo 29 jun 2022, 22:43 Bij de Eureka Mignon is er niet zozeer een 'laagste' stand dat met de getallen te maken heeft. Dus bijv. mijn laagste stand kan een ander getal hebben dan bij jou. Hoor je de schijven echt elkaar raken als je ze zo laag hebt staan? Dan pas weet je dat het laag is.
Hoeveel gram gebruik je en wat voor soort filter?
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik gebruik een standard 14gr basket met 15 gram koffie en daar haal ik 30 gram koffie uit in ongeveer 27 seconden.

4
Dat lijkt me prima, 27 sec is iig niet te kort/te lang. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de soort boon, sommigen doen het met minder dan 25 al prima en sommigen meer dan 35 sec. Ik heb nu bijv een Yellow Bourbon uit Brazilië van de Brandzaak waar ik rond de 41-42 sec op mee zit op mijn MaraX. En dat is heerlijke espresso. Dus mijn vraag is dan: ligt het probleem bij de smaak van de espresso?
... / 078S

5
Er is een batch van Specialita geweest waar de maalschijven minder waren. Maar dit was vooral merkbaar in de tijd die nodig was om te malen. Wat Madencio zegt klopt die cijfers zeggen helaas niets. Beter idd kijken waar je echte 0 punt zit en dan terug werken. Je doorloop tijd mag iets omhoog maar is niet heel afwijkend idd. Het blijft allemaal best ingewikkeld en ik heb ook nog regelmatig een minder bakkie...hoort er allemaal bij.

Staar je dus niet blind op de cijfers (zelf ook een tijd gedaan) maar zie t meer als een richtlijn voor je andere bonen, je hoeft dan vaak maar minimale veranderingen te maken als je wisselt van boon. Bij jou is dit dus bij ongeveer 0.5
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

8
De eureka die ik heb doet er op de fijnste 11.5 sec over om 15 gram te malen. Lijkt mij normaal als ik naar andere video's kijk.
Ik gebruik geen pressurized bakje.
Als de doorlooptijd omhoog moet, dan moet ik nog fijner en dat doe ik soms ook, dan heb ik in 40 sec 30 gram eruit.
Ik klaag niet over de smaken, alle bonen die ik tot u toe heb gehad behalve een van een leverancier die ik liever niet noem, die was heel eeg slecht en de koffie was heel eeg waterig, het maakte niet uit welke stand ik gebruikte. De rest was heerlijk en sommige met een mooie goudkleurige kleur en een dikke laag Crema.
Het gaat mij meer om dat elke boon die ik tot nu gebruik op die 0,5 gemalen moet worden. Ik vind het niet erg maar klinkt niet logisch met al die standen.
Bedankt voor het meedenken.

9
Appie71 schreef: do 30 jun 2022, 16:06 De eureka die ik heb doet er op de fijnste 11.5 sec over om 15 gram te malen. Lijkt mij normaal als ik naar andere video's kijk.
Als de doorlooptijd omhoog moet, dan moet ik nog fijner en dat doe ik soms ook, dan heb ik in 40 sec 30 gram eruit.
Ik klaag niet over de smaken, alle bonen die ik tot u toe heb gehad behalve een van een leverancier die ik liever niet noem, die was heel eeg slecht en de koffie was heel eeg waterig, het maakte niet uit welke stand ik gebruikte. De rest was heerlijk en sommige met een mooie goudkleurige kleur en een dikke laag Crema.
Het gaat mij meer om dat elke boon die ik tot nu gebruik op die 0,5 gemalen moet worden. Ik vind het niet erg maar klinkt niet logisch met al die standen.
NIets om je zorgen over te maken dus...Die verkeerde schijven deden er bijna 2 keer zo lang over. Die cijfers zijn gewoon een sticker en niet gekalibreerd ofzo, dus 0 is niet echt het 0 punt. Zou lekker door gaan als de koffie goed smaakt :D
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

10
Appie71 schreef:De eureka die ik heb doet er op de fijnste 11.5 sec over om 15 gram te malen. Lijkt mij normaal als ik naar andere video's kijk.
Ik heb laatst een mooie molen van iemand overgenomen en toen ik hem kwam ophalen zei hij de toepasselijke woorden: “hij staat bijna altijd op 3,5. Waarschijnlijk kom jij daar ook op uit”.
Je raadt zeker al waar dit verhaal heen gaat. Inderdaad; meestal 3,5. De bonen die ik gebruik zijn dan ook allemaal medium gebrand, net als bij de vorige eigenaar dus het gebrek aan stand 3 of 4 verbaast mij eigenlijk niet.

Probeer eens een heel lichte of juist donkere branding. Je zult zien dat je dan niet op die 0,5 blijft.

Tenslotte: in de praktijk gebruik je maar een heel klein deel van de ‘standen’. Maarja, zo’n knop kan rond draaien en het zou gek staan als je maar op een klein stukje getallen zou zetten, niet?