GuidovW schreef: za 17 sep 2022, 22:14
Ik ben in contact met de verkoper, maar hij heeft geen verstand van de maler (wel van de prijs….).
Hij heeft een partij koffiespullen over gekocht om te handelen.
Mogelijk is het een horeca maler is geweest, waarschijnlijk 3 jaar oud.
Schijven versleten….?
Hoe kwetsbaar is het weeg systeem….?
Zie een Guido bij de bieders staan. Een redelijk bod waarmee je wel kans maakt bij een handelaar lijkt mij
.
Neem aan dat je het
Etzmax topic al eens doorgelezen hebt. Daarin staat ook de nodige info over de verschillen tussen modellen.
Persoonlijk denk ik dat er niet zoveel mis kan zijn bij deze machines, al zou ik bij aankoop wel even een PF meenemen en een handje vol bonen om het weegmechanisme te testen en ook de cone losdraaien voor een visuele inspectie (~20 seconden werk).
De schijven zouden goed moeten zijn voor 1000kg aan bonen, dat is voor alles behalve een drukke koffiezaak erg veel. Het vervangen van de schijven gaat volgens mij gepaard met het vervangen van de gehele 'Etzjet'-module incl. motor. Die kost los ca. €500, maar volgens mij hebben ze een soort inruil programma dat je de oude inlevert voor hergebruik en de nieuwe voor de helft van de prijs kunt aanschaffen. Daarvoor is het goed dat je alvast even contact gelegd hebt met Etzinger, al verwacht ik niet dat het nodig is (vandaar visueel inspectie). Mocht het wel nodig zijn dan denk ik niet dat Etzinger heel moeilijk doet.
De Plus W vs. MediumW vs. LightW heb ik in het Etzmax topic al eens uiteen gezet. Ik ben van mening dat je voor thuisgebruik geen voordeel kunt halen uit de duurdere modellen, behalve dat de maalschijven wat langer mee gaan doordat ze van een ander materiaal gemaakt zijn. De verschillen zitten met name in de passieve- (MediumW) en actieve koeling (Plus W). Dat gaat pas van waarde zijn als je 10-tallen activaties per uur doet, iets dat in een thuissetting zelden voorkomt en de enkele keer dat het voorkomt kan een LightW dat ook wel aan.
Verder zijn de machines identiek wat juist een positief punt is, alleen zou ik dus voor tweedehands Plus W niet meer willen betalen dan een MediumW/LightW. Die laatste kost je ongeveer €1.900 nieuw, dus €1200 lijkt me redelijk (alhoewel, ik de mijne er niet voor weg doe!
).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.