Re: De kosten die de pan uitrijzen

63
fransg schreef: do 29 sep 2022, 15:55
Energiebedrijf Essent laat weten dat de aangekondigde prijsverhoging voor mensen met variabel contract wordt uitgesteld. In plaats van 1 oktober gaat de tariefwijziging per 7 november in, waarmee het bedrijf gehoor geeft aan de oproep van de ACM. Dit betekent volgens Essent dat de verhoging vanaf november steviger uitvalt. Klanten moeten de verhoging namelijk in twee maanden betalen in plaats van drie.
https://nos.nl/artikel/2446432-toezicht ... hoging-uit
Links of rechtsom, je wordt gewoon genaaid.
Groene stroom vanaf de Noordzee wordt ineens 50% duurder. Leg mij maar eens uit waarom...
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

65
4
Kunnen klanten nog iets tegen de prijsverhoging doen?
Ze kunnen een klacht indienen bij de ACM met een brief die op de website van de toezichthouder staat - die is al zo'n 250 duizend keer gedownload. Verder wijst Greenchoice erop dat klanten die met ingang van 1 oktober een nieuw tarief hebben gekregen 'altijd per direct en zonder opzegtermijn' kunnen overstappen naar een andere leverancier.
5
Kunnen die klanten wel ergens anders heen?
Ja. Wie nu een rondje maakt op vergelijkingssites ziet dat onder meer Budget Energie nieuwe klanten tarieven biedt die iets gunstiger zijn dan de tarieven die Eneco en Greenchoice hebben aangekondigd. Dit gaat wel om contracten waarbij het tarief elke maand wordt aangepast. Daarmee heb je dus wel op korte termijn een iets lagere prijs, maar ook weer een snelle prijsverhoging als gas op de groothandelsmarkt veel duurder wordt.

Volgens vergelijkingssite Overstappen.nl neemt de animo om over te stappen naar Budget Energie de laatste dagen toe. 'Exacte cijfers delen we niet, maar het gaat bij ons om enkele tientallen overstappers per dag', zegt Tom Schlagwein van Overstappen.nl. 'Van die overstappers had 15 procent een contract bij Greenchoice en 7 procent bij Eneco.'
6
Vormen die overstappers geen risico voor Eneco en Greenchoice?
Bronnen in de energiebranche vertellen dat leveranciers zich hier zorgen over maken. Zeker als de groothandelsprijs de komende weken hard zou dalen, komen er steeds meer contracten die een stuk goedkoper zijn dan de prijzen van Eneco, Greenchoice en andere aanbieders. Die kunnen dan in korte tijd veel klanten verliezen en blijven zitten met duur ingekocht gas waarvoor ze geen afnemers meer hebben.

Dat is ook een belangrijke reden dat energiebedrijven er bij het kabinet op aandringen dat het minder makkelijk moet worden om over te stappen. De energiebedrijven willen dat een klant bij vertrek een boete betaalt die gekoppeld is aan door het bedrijf gederfde kosten. De nieuwe Energiewet die dat moet regelen komt al jaren niet door de Tweede Kamer. Het kabinet overweegt de boeteregeling nu versneld aan te passen, in ruil voor de garantie dat energiebedrijven weer vaste contracten gaan aanbieden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

66
fransg schreef: do 29 sep 2022, 21:00
Ruben- schreef: do 29 sep 2022, 17:23Leg mij maar eens uit waarom...
Dat is toch allang op alle kanalen uitgespit?

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... rdgas-duur
Heel bijzonder. Elektriciteitsprijs is gekoppeld aan de gasprijs. Dit kan ik begrijpen voor elektriciteit wat wordt opgewerkt door gas.
Alleen voor groene energie begrijp ik deze koppeling niet.
Heel die energiemarkt komt een beetje als een verkapte monopolie over waar door de verschillende energieleveranciers onderling prijsafspraken worden gemaakt. Als consument kan je niet overstappen, omdat iedereen de tarieven verhoogt. Hoe dan ook ben je dus gewoon de lul.

"We zijn wel 20 jaar bezig geweest het huidige systeem met vrije marktprijzen vorm te geven. Dat kun je niet zomaar veranderen als de uitkomst je niet aan staat. Je zult dan ook weer andere regels moeten invoeren. Wat dat allemaal betekent is nu niet te overzien. Toch begrijp ik de wens van overheden wel, want dat dit het resultaat zou zijn van ons streven naar een vrije markt, had bijna niemand ooit verwacht".

Nou volgens mij heeft geen enkele privatisering tot nu toe het gewenste effect gehad :D

67
Lees dit net:
Dat is ook een belangrijke reden dat energiebedrijven er bij het kabinet op aandringen dat het minder makkelijk moet worden om over te stappen. De energiebedrijven willen dat een klant bij vertrek een boete betaalt die gekoppeld is aan door het bedrijf gederfde kosten. De nieuwe Energiewet die dat moet regelen komt al jaren niet door de Tweede Kamer. Het kabinet overweegt de boeteregeling nu versneld aan te passen, in ruil voor de garantie dat energiebedrijven weer vaste contracten gaan aanbieden.
De consument is dus de lul.

68
Ruben- schreef:
fransg schreef: do 29 sep 2022, 21:00
Ruben- schreef: do 29 sep 2022, 17:23Leg mij maar eens uit waarom...
Dat is toch allang op alle kanalen uitgespit?

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... rdgas-duur
Heel bijzonder. Elektriciteitsprijs is gekoppeld aan de gasprijs. Dit kan ik begrijpen voor elektriciteit wat wordt opgewerkt door gas.
Heel die energiemarkt komt een beetje als een verkapte monopolie over waar door de verschillende energieleveranciers onderling prijsafspraken worden gemaakt. Als consument kan je niet overstappen, omdat iedereen de tarieven verhoogt. Hoe dan ook ben je dus gewoon de lul.

"We zijn wel 20 jaar bezig geweest het huidige systeem met vrije marktprijzen vorm te geven. Dat kun je niet zomaar veranderen als de uitkomst je niet aan staat. Je zult dan ook weer andere regels moeten invoeren. Wat dat allemaal betekent is nu niet te overzien. Toch begrijp ik de wens van overheden wel, want dat dit het resultaat zou zijn van ons streven naar een vrije markt, had bijna niemand ooit verwacht".

Nou volgens mij heeft geen enkele privatisering tot nu toe het gewenste effect gehad :D
Niet alleen door gas maar vooral door kolen. De hypermoderne kolencentrales draaien op 40%, want die zijn slecht voor het milieu. Zeker waar maar wel vreemd voor iemand die de halve wereld doorvliegt ihkv het Milieu. China bouwt zo'n 400 tot 1000 kolencentrales erbij, want, die elektrische auto's moeten rijden. Ik ben gestopt om het allemaal te begrijpen wat deze regering pretendeert voor 2030 te bereiken.

Afbeelding

69
Ruben- schreef: vr 30 sep 2022, 11:14Elektriciteitsprijs is gekoppeld aan de gasprijs. Dit kan ik begrijpen voor elektriciteit wat wordt opgewerkt door gas.
Voorheen klaagde niemand erover ;-)

Maar nu alles duurder wordt tengevolge van gas-schaarste gaat men het ineens vervelend vinden.

Zo zag je tijdens de koerswinsten en rentedaling dat gepensioneerden boos waren en andere berekening wilden zodat ze mee profiteerden van koerswinsten.

Nu rente stijgt en aandelen kelderen vinden ze het ineens juist géén goed idee ;-)

Ruben- schreef: vr 30 sep 2022, 11:14 Als consument kan je niet overstappen, omdat iedereen de tarieven verhoogt. Hoe dan ook ben je dus gewoon de lul.
Als jij ervoor kunt zorgen dat er geen schaarste is aan spotgoedkoop gas, juist een overschot, dan kun je ervoor zorgen dat de prijs ervan daalt.

Maar niemand kan dat.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

70
gilleko B. schreef: vr 30 sep 2022, 11:53 China bouwt zo'n 400 tot 1000 kolencentrales erbij, want, die elektrische auto's moeten rijden. Ik ben gestopt om het allemaal te begrijpen wat deze regering pretendeert voor 2030 te bereiken.
De Nederlandse regering is machtig en van groot aanzien in de wereld maar ons kabinet heeft volgens mij geen zeggenschap over Chinese bouwplannen ;-)