Re: De kosten die de pan uitrijzen

101
Ruben- schreef: za 01 okt 2022, 08:55 Het is begrijpelijk dat bedrijven geld moeten verdienen, anders heeft het geen bestaansrecht, alleen in dit soort situaties moet ook veel meer aan de mens worden gedacht in mijn optiek.
Geheel mee eens, dus kiezen voor partijen die dat in hun doelstellingen hebben. Uit protest voor boze partijen stemmen waar alleen maar de leiders van die partijen goed geld mee verdienen is niet de weg. Denken "het wordt toch niks, het zijn allemaal leugenaars" is ook niet zaligmakend.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

102
bobbee schreef: za 01 okt 2022, 08:18 "Europese landen hebben afgesproken om 15 procent minder elektriciteit te gaan gebruiken, waarvan 5 procent tijdens de piekuren.*
Als er veel minder goedkoop natuurlijk gas is, en LNG is tweemaal zo duur, en alternatieve energiebronnen worden ook ineens duurder vanwege de toegenomen vraag, dan moeten we minder gebruiken.

Als we het aan de individuele landen overlaten dan krijg je al snel de reactie "hun doen het niet goed dus dan gooien wij er ook met de pet naar, waarom zouden wij voorop lopen?"

Dus kan het het beste centraal worden afgesproken, ook al heeft dat als effect dat dan iedereen erover klaagt ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Nieuwe dual boiler machine - ervaringen van machines van mijn short list?

104
"Duurzaamheid verandert langzaam van containerbegrip naar een serieus onderwerp dat zelfs de boardroom haalt van kleine tot grote organisaties. De politiek, journalisten, social media en TV-programma’s pakken het onderwerp op. Echter komt niet altijd het juiste verhaal over de bühne en is de berichtgeving vaak incompleet. Nederland wordt opgevoed met verkeerde beeldvorming en dat is gevaarlijk."

https://www.ed.nl/opinie/tientallen-mil ... ~aa69fd9c/
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

105
Goed artikel. dat die zonnepanelen rotzooi zijn aan einde levensduur is al vaker geschreven overigens, inclusief de vergelijking met asbest. Evengoed fijn dat het wordt herhaald voor wie het nog niet had meegekregen.

Dat de omzetters van zonnepanelen vaak krukkig zijn geïsoleerd (elektromagnetisch) waardoor ze kortegolf radio-ontvangst ernstig storen dat zou nog wel meer onder de aandacht moeten komen.

Leuk stukje uit het artikel:
Er is ook goed nieuws: gas en elektriciteit worden onbetaalbaar! Hoe en waarom dat leest en hoort u in diverse media maar het gevolg is dat we ons klem gaan investeren in gebouw-isolatie, energie-opslag en zoveel meer. Wat alle klimaattafels nooit hebben kunnen bereiken wordt nu gerealiseerd door een simpele en snelle prijsstijging van iets wat we dagelijks nodig hebben.
Vooral fijn omdat ze hier nu eens *niet* dat eeuwige citaat van Cruijff erbij halen over voordelen van nadelen.

106
Het is ook een oud stuk maar vond het belangrijk om weer eens onder de aandacht te brengen. Hier om mij heen is allemaal zonnepaneel. Ik hoop niet op brand...

Ik ga deze week het dak binnenzijde demonteren en zoals nu naar uitziet 12cm pir plaat en folie tegen het dakbeschot aanleggen. Kost mij dan 12 a 1500 euro maar als je het laat doen tegen de 3000! Voor 20m2. Ik pak alleen dat boven trapgat mee. Verwacht dat hele huis warmer wordt erdoor.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

108
bobbee schreef: zo 02 okt 2022, 09:09 Het is ook een oud stuk maar vond het belangrijk om weer eens onder de aandacht te brengen. Hier om mij heen is allemaal zonnepaneel. Ik hoop niet op brand...

Ik ga deze week het dak binnenzijde demonteren en zoals nu naar uitziet 12cm pir plaat en folie tegen het dakbeschot aanleggen. Kost mij dan 12 a 1500 euro maar als je het laat doen tegen de 3000! Voor 20m2. Ik pak alleen dat boven trapgat mee. Verwacht dat hele huis warmer wordt erdoor.

Je kruipruimte ook al gedaan?
Dat zorgt voor warmere voetjes. :D
Kruipruimte en dak samen zijn ongeveer de grootste energie lekken.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

109
GuidovW schreef:
bobbee schreef: zo 02 okt 2022, 09:09 Het is ook een oud stuk maar vond het belangrijk om weer eens onder de aandacht te brengen. Hier om mij heen is allemaal zonnepaneel. Ik hoop niet op brand...

Jep, kan het beamen. Heb met de verbouwing dak-, spouwmuur- én vloerisolatie laten doen. Dakisolatie met 100mm platen, die van 120mm was ook prima maar dan zou je de houten balken bijna niet meer zien, en we vonden het estethiek ook nog belangrijk. De spouwmuren (hoekhuis) en vloer is bespoten met een soort schuim. We merken het direct, gisteren en vandaag de vloerverwarming op 18 graden en binnen is het constant boven de 20. Verwarming is dus niet eens aan geweest. Super fijn allemaal, het is een investering maar hoop dat het zich zo wel laat terugbetalen.
... / 078S

110
GuidovW schreef: zo 02 okt 2022, 12:51

De vloer isoleren is voornamelijk comfort, tenzij je vloerverwarming hebt. Dak, ramen en spouw leveren het meeste rendement op en ik heb er nooit veel van gemerkt dat we geen vloerisolatie hadden. Dat gezegd hebbende is de vloer uiteraard wel maximaal geïsoleerd toen de houten balkenvloer vervangen is door een betonvloer met vloerverwarming.

Overigens is ook het investeren in zonnepanelen momenteel een no-brainer en kan het ook interessant zijn om te kijken naar alternatieve vormen van verwarming, zoals een warmtepomp of airco. Met mijn zonnepanelen en hybride warmtepomp wordt per 1 oktober mijn maandbedrag zelfs verlaagd...