Re: De kosten die de pan uitrijzen

121
gilleko B. schreef: ma 03 okt 2022, 09:49In prille jeugd kreeg ik een kruik mee in bed. Die stalen ronde gingen in een dikke wollen waarschijnlijk door mijn moeder gebreide sok. Dat waren rotdingen want daar brandde je je poten aan. Laten kreeg ik zo'n rubberen kruik en waren beter. Oh ja, en bovenop het laken met scheerwollendeken ging zo'n satijnachtige glimmende gewatteerde deken. Als ik mij adem door mijn mond uitblies zag je dampen. En in de ochtend gebiologeerd door de sneeuwstormen aan de binnenzijde van de ramen. Hoe heb ik het overleefd?!?!?!
Ja precies!

Het is heel goed dat jongeren daar nu ook eens kennis mee maken. En vandaag de dag zijn er donzen dekbedden en meer van dat luxe spul. Ik wilde schrijven dat we daar vroeger alleen maar van konden dromen, maar dat konden we niet want we wisten geeneens dat dat bestond!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

123
Ruben- schreef: ma 03 okt 2022, 07:39
Aziraphale schreef: zo 02 okt 2022, 22:25 De vloer isoleren is voornamelijk comfort, tenzij je vloerverwarming hebt. Dak, ramen en spouw leveren het meeste rendement op en ik heb er nooit veel van gemerkt dat we geen vloerisolatie hadden. Dat gezegd hebbende is de vloer uiteraard wel maximaal geïsoleerd toen de houten balkenvloer vervangen is door een betonvloer met vloerverwarming.

Overigens is ook het investeren in zonnepanelen momenteel een no-brainer en kan het ook interessant zijn om te kijken naar alternatieve vormen van verwarming, zoals een warmtepomp of airco. Met mijn zonnepanelen en hybride warmtepomp wordt per 1 oktober mijn maandbedrag zelfs verlaagd...
Dat is niet verkeerd!
Investeren in zonnepanelen is idd een goede stap. Helaas hebben mensen rond de armoedegrens hier het budget niet voor.
Verduurzamen is tot nu toe vaak nog weggelegd voor mensen met een wat grotere portemonnee.
Ja en nee. Wat ik hier in de stad zie is dat de woningstichting aardig investeert in het verduurzamen van de sociale huur, dus dat scheelt al, en de provincie stuurt simpelweg een isolatiebedrijf langs bij mensen op de armoedegrens. En er zijn natuurlijk allerlei subsidies mogelijk, maar er zou voor mensen rond de armoedegrens wel wat meer begeleiding bij het aanvragen daarvan beschikbaar mogen komen. Een warmtepompinstallatie van meer dan 10000 euro na aftrek subsidie is natuurlijk wel iets dat niet voor iedereen is weggelegd, maar ook voor mensen rond het minimum zijn er wel mogelijkheden om te verduurzamen.

124
Geruststellende woorden van een man wiens dagelijkse updates ik volg.

De oorlog kan nog jaren duren dus we hoeven nog geen afrondende uitzendingen en terugblikken erover te verwachten, geen hollywood actiefilms waarin de afloop al is verwerkt.

Ook hoeven we niet bang te zijn dat de 'beperkte nucleaire bommen' van Putin weinig uitrichten, omdat er geen 'kleine kernbommen' bestaan. Ze zijn allemaal minstens van de knalkracht van die twee waarmee de tweede wereldoorlog eindigde en waarmee de derde zou kunnen aanvangen.

Ook is het nog niet vast te stellen of onze espressomachines nou goedkoper gaan worden.

De dollar wordt voorlopig duurder in elk geval.

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

126
fransg schreef: wo 21 sep 2022, 12:13 Ik las dat Liz Truss, de opvolger van Boris Johnson in de UK eerlijk verklaarde dat haar eerste ronde belastingkorting met name de rijken een belangrijke ruggensteun geeft, wind in de zeilen biedt want, zo redeneert ze met Thatcher/Reagan logica, als de rijken er wat warmer bijzitten gaan op den duur de armen het ook minder koud krijgen.
Men heeft nu bedacht dat dat after all toch geen goed idee was.

https://www.bbc.com/news/av/uk-63114409

Of, wel een goed idee natuurlijk maar de vele negatieve reacties erop leidden de aandacht af van al het goede eraan ;-)

127
De patat zorgde ervoor dat wie een beetje aan de magere kant was nu eindelijk gezonde rondingen heeft en een indrukwekkend gewicht...
De ziel van het dorp zat in de frituurpan. De bieb met de boeken biljart en huisarts moet het doen zonder kwakkie mayonaise dus dat is niet gezellig.
Echt contact
Met de frikandellen verdwijnt ook de sociale functie van de cafetaria, zegt hij. 'Het gevoel is: dat wat er nog was, verdwijnt ook.' Ja, er is een nieuw multifunctioneel centrum in het dorp, met een huisarts en een bieb. 'Mooi hoor, en je kunt er biljarten. Maar echt gezellig is het niet.'

Henk Atema (76) zit om half vijf al aan een patatje pindasaus. 'De ziel verdwijnt uit het dorp', verzucht hij. 'Mensen zitten alleen nog maar achter de computer. Het echte contact raak je kwijt.'

Een snackbar runnen is veel meer dan patat bakken, zegt Jantje Bos. 'Er zijn dagen dat ik me psycholoog, maatschappelijk werker en huisarts voel. Laatst zat hier een vrouw met knallende koppijn. 'Ik heb een aspirientje genomen', zei ze. 'Ik zei: je moet er altijd twee nemen.'

Al kon het ook vermoeiend zijn, al die zorgen aanhoren. Daarop bedachten ze een list. Als Gerrit door de beveiligingscamera zag dat Jantje niet meer los kwam van een klant, belde hij van achter even naar de zaak. 'Die moet ik even nemen!'

128
fransg schreef: ma 03 okt 2022, 13:35 De patat zorgde ervoor dat wie een beetje aan de magere kant was nu eindelijk gezonde rondingen heeft en een indrukwekkend gewicht...

Schermafbeelding 2022-10-03 om 13.29.05.png

De ziel van het dorp zat in de frituurpan. De bieb met de boeken biljart en huisarts moet het doen zonder kwakkie mayonaise dus dat is niet gezellig.
Echt contact
Met de frikandellen verdwijnt ook de sociale functie van de cafetaria, zegt hij. 'Het gevoel is: dat wat er nog was, verdwijnt ook.' Ja, er is een nieuw multifunctioneel centrum in het dorp, met een huisarts en een bieb. 'Mooi hoor, en je kunt er biljarten. Maar echt gezellig is het niet.'

Henk Atema (76) zit om half vijf al aan een patatje pindasaus. 'De ziel verdwijnt uit het dorp', verzucht hij. 'Mensen zitten alleen nog maar achter de computer. Het echte contact raak je kwijt.'

Een snackbar runnen is veel meer dan patat bakken, zegt Jantje Bos. 'Er zijn dagen dat ik me psycholoog, maatschappelijk werker en huisarts voel. Laatst zat hier een vrouw met knallende koppijn. 'Ik heb een aspirientje genomen', zei ze. 'Ik zei: je moet er altijd twee nemen.'

Al kon het ook vermoeiend zijn, al die zorgen aanhoren. Daarop bedachten ze een list. Als Gerrit door de beveiligingscamera zag dat Jantje niet meer los kwam van een klant, belde hij van achter even naar de zaak. 'Die moet ik even nemen!'
Ze zullen het zelf niet doorhebben, maar dit is alleen maar goed voor ze :D
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

129
fransg schreef:De patat zorgde ervoor dat wie een beetje aan de magere kant was nu eindelijk gezonde rondingen heeft en een indrukwekkend gewicht...
Schermafbeelding 2022-10-03 om 13.29.05.png
Echt contact

Nou, het is wachten tot ze door hebben dat het frikadel broodje bij de Lidl 89 cent kost. Klapstoel mee of op het bankje lekker warm tegenelkaar aan en ze besparen geld zodat er nog 1 extra gekocht kan worden.
Afbeelding

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

130
bobbee schreef: ma 03 okt 2022, 14:05 Nou, het is wachten tot ze door hebben dat het frikadel broodje bij de Lidl 89 cent kost. Klapstoel mee of op het bankje lekker warm tegenelkaar aan en ze besparen geld zodat er nog 1 extra gekocht kan worden.
Afbeelding
Oh lekker!

En geen huisarts erbij die loopt te zaniken over stadse fratsen als BMI-index, obesitas, hart- en vaatziekten ;-)