Nieuwe dual boiler machine - ervaringen van machines van mijn short list?

1
Ik ga op zoek naar een opvolger voor mijn machine Alex Duetto 3. Ik heb wat eisen en wat wensen en op basis daarvan ben ik tot een shirt list gekomen. Hoeft niet aangesloten te worden op vaatwater aansluiting, ik filter mijn water en daarom vul ik zelf het gefilterd water.

Eisen:
- dubbele boiler want drink nu eenmaal veel cappuccino’s en DB bevalt me uitermate goed en daar wil ik niets aan veranderen
- shot timer
- rotatie pomp
- onderhoud vriendelijk , dwz makkelijke bereikbaarheid onderdelen en betrouwbaar

Wensen:
- flow control om te kunnen experimenteren met smaak
- programmering van aan en uitschakelen van machine
- aanpassen druk zonder dat machine uit elkaar hoeft

Ik ben tot volgende short list gekomen:
- crem one infuser (profiler valt af vanwege feit dat deze enkel is aan te sluiten op vaatwater aansluiting)
- rocket r58
- lelit Bianca
- ecm synchronica
- profitex 700
( Alex Duetto 4 plus valt af vanwege minder vriendelijke toegankelijkheid onderdelen bij onderhoud tov andere machines)

Crem one nadeel is dat electronica in binnenwerk dicht bij warmtebron zit, dus vraag me af of dit op wat langere termijn problemen gaat opleveren, maar tikt alle vinkjes af.

Wat zijn de ervaringen van gebruikers met de machines op mijn short list? Nu staat (nog) bovenaan bij mij de ECM. Brouwkwaliteit, makkelijke bereikbaarheid onderdelen, gecharmeerd van de peddels ipv draaiknoppen, flow control die mogelijk is. Benieuwd naar jullie reacties!
Voorheen Alex Duetto III, Compak k10 WBC maar sinds kort gelukkig eigenaar van ECM Synchronika en Etzmax Light W

Re: Nieuwe dual boiler machine - ervaringen van machines van mijn short list?

2
allemaal prima machines. onder de streep gewoon E61 DB machines met een PID en (mogelijkheid) tot flow control.

de Bianca is relatief goedkoop, kan alles wat de rest kan, heeft zich in de praktijk bewezen en is is courant. kortom op de Lelit zul je in verhouding weinig afschrijven. op de rest ga je fors afschrijven.

als je een Synchronika financieel geen probleem vindt zou ik persoonlijk eerder aan een Dalla Corte denken. dan zit je nog hoger qua prijs maar heb je wel een verzadigde groep...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

3
Als ik voor deze keus stond en een lever machine een optie zou zijn, zou ik persoonlijk 100% voor een Londinium R24 gaan. Maar die moet je wel kwijt kunnen ivm de hoogte en diepte. Het zijn eenvoudige machines door de techniek. De prijs maakt het voor mij niet haalbaar anders had ik er 1.

E61 groep heeft zichzelf natuurlijk ook bewezen, dan is de Lelit Bianca de meest voor de hand liggende keuze. Prijs /kwaliteit.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

4
bobbee schreef: zo 02 okt 2022, 08:28 Als ik voor deze keus stond en een lever machine een optie zou zijn, zou ik persoonlijk 100% voor een Londinium R24 gaan. Maar die moet je wel kwijt kunnen ivm de hoogte en diepte. Het zijn eenvoudige machines door de techniek. De prijs maakt het voor mij niet haalbaar anders had ik er 1.

E61 groep heeft zichzelf natuurlijk ook bewezen, dan is de Lelit Bianca de meest voor de hand liggende keuze. Prijs /kwaliteit.
De londinium is een hele mooie machine maar voordat invoer en verscheping zijn betaald, gauw dubbele van een ECM. Dat gaat voor mij toch wel te ver. Maar eens, het is een plaatje!

Ook eens dat de Bianca een mooie prijs kwaliteit verhouding heeft, vind persoonlijk wel dat de afwerking van de ECM veel mooier is en die factor neem ik in mijn overweging mee.
Voorheen Alex Duetto III, Compak k10 WBC maar sinds kort gelukkig eigenaar van ECM Synchronika en Etzmax Light W

5
bvds schreef: zo 02 okt 2022, 08:20 allemaal prima machines. onder de streep gewoon E61 DB machines met een PID en (mogelijkheid) tot flow control.

de Bianca is relatief goedkoop, kan alles wat de rest kan, heeft zich in de praktijk bewezen en is is courant. kortom op de Lelit zul je in verhouding weinig afschrijven. op de rest ga je fors afschrijven.

als je een Synchronika financieel geen probleem vindt zou ik persoonlijk eerder aan een Dalla Corte denken. dan zit je nog hoger qua prijs maar heb je wel een verzadigde groep...
Della corte ken ik niet, maar zie dat deze ook een klap duurder is. De ECM is er nu rond 2800 te vinden en dat is wat mij betreft de Max dat ik aan een machine wil uitgeven.

Zijn hier gebruikers die voor een vergelijkbare keus hebben gestaan , of hun eigen ervaring van de shortlist hier kunnen delen? Prijs is voor mij geen eerste drijfveer om de keuze te maken, eerst specs onderhoud looks gemak, daarna prijs.

6
Snap wel wat je bedoeld maar neem ook mee dat je met de Bianca veel extra's krijgt die je niet hoeft aan te schaffen. De machine heeft ook een RVS frame en ik meen ook RVS boilers. Verder natuurlijk de flow profile en met de V3 ook low flow programmering erbij!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

7
Ik heb de Profitec (met C) Pro 700 en de Lelit Bianca naast mekaar gezien bij de Fixpresso.. en vond ook de Lelit Bianca niet de mooiste, maar als ik zag wat de Profitec Pro 700 mij zou kosten tot ik alles heb wat de Lelit Bianca standaard al heeft (houtlook, bottomless PF, Flow control, tamper,...), was mijn keuze snel gemaakt en ben ik met een Lelit Bianca naar huis gekeerd en nog geen moment spijt gehad... en met het verschil die ik uitgespaard heb, kon ik mijn Niche Zero bekostigen.
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

9
iNiekie schreef:
bvds schreef: zo 02 okt 2022, 08:20 allemaal prima machines. onder de streep gewoon E61 DB machines met een PID en (mogelijkheid) tot flow control.

Della corte ken ik niet, maar zie dat deze ook een klap duurder is. De ECM is er nu rond 2800 te vinden en dat is wat mij betreft de Max dat ik aan een machine wil uitgeven.

Zijn hier gebruikers die voor een vergelijkbare keus hebben gestaan , of hun eigen ervaring van de shortlist hier kunnen delen? Prijs is voor mij geen eerste drijfveer om de keuze te maken, eerst specs onderhoud looks gemak, daarna prijs.
Als je geen lever wilt, maar een half automaat met flowcontrol met een max van ca. €3.000-- dan komt een ECM syncronika in aanmerking met een flowcontrolkit. Geloof dat Lelit ook zoiets heeft. Als ik de filmpjes op YouTube zie vind ik de bediening van die flowcontrol kits wat flimsy overkomen. Machines als de Rocket R91, Vesuvius of LM GS3 dan gaan je flink over je budget heen. Moeilijk allemaal.

Afbeelding