Londinium R 2e hands of extra bijleggen voor pro 800 v2 nieuw?

1
Ik heb genoeg lever experts voor ik zien komen op dit forum. Zelf wil ik graag de overstap maken naar een levermachine en zou gaan voor de profitec pro 800 v2 nieuw. Ik heb hulp nodig met deze keuze. (Ik hoop dat ik hier niet 2 groepen tegen elkaar op zet :lol: )

Ik ben een londinium R uit 2019 tegengekomen. Deze heeft in december een professionele onderhoudsbeurt gehad waarbij de seals en rubbers vervangen zijn. Deze word verkocht voor 2350. (Heeft nog een kleine onderhandelingsruimte over de prijs)

Ik had eigenlijk het plan om voor de profitec pro 800 v2 te gaan.

Moet ik voor de londinium gaan of kan ik beter wat extra uitgeven voor de pro 800? En zouden jullie kunnen toelichten waarom de een of de ander?

En weet iemand toevallig wat van de londinium de dieptemaat is van buitenkant poot tot buitenkant poot? Om zeker te weten dat die überhaupt op de kast zou passen.

Alvast bedankt!
more espresso, less depresso
profitec pro 800 (onderweg)/ eureka XL / 1Zspresso / Wacaco picopresso / fellow Stagg / v60 / french press / Moka pot

Re: Londinium R 2e hands of extra bijleggen voor pro 800 v2 nieuw?

2
Dit wordt een leuk topic. Ben heel benieuwd naar alle meningen.

Die van mij is tweeslachtig: ik heb nog nooit een nieuwe machine gekocht en heb daar uitsluitend positieve ervaringen mee. Vanuit dat oogpunt zou ik zo weer voor gebruikt gaan. Dit soort apparaten verslijt je in je leven niet (mits onderhouden hè).

Aan de andere kant, helemaal nieuw is natuurlijk wel erg leuk. Dat zou voor de enige reden zijn om voor nieuw te gaan.

Er zijn technisch wel verschillen, bijvoorbeeld in de wijze waarop de groep wordt verwarmd maar de groep zelf is gelijk. En met beide zet je excellente bakkies, ook in grotere hoeveelheden. Kijk maar eens hoe de Profitec (v1) z’n rondjes draait bij dit evenement:

https://youtu.be/vEkvTubwmFk

5
2019 is bij normaal gebruik -waar ik bij mensen die geinteresseerd zijn in een Londinium even vanuit ga- gewoon nog bijna nieuw voor een espressomachine.

Een reguliere onderhoudsbeurt, beetje ontkalken, nieuwe ringen/seals etc. moet je gewoon incalculeren bij de prijs, maar verder zijn espressomachines gebouwd om 15+ jaar mee te gaan.

Er stond onlangs nog een bijna nieuwe Londinium R24 op Marktplaats, maar die vroeg €3.400: https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic. ... 24#p149568
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

7
fransg schreef: za 17 dec 2022, 10:47 De Londinium kan ook uitgeprobeerd worden, woonachtig omgeving Amsterdam

Die tweedehandse ziet er netjes uit, straks eventueel de upgrades erin en dan heb je stap voor stap een geheel moderne versie LR24
Ik woon zelf in Biddinghuizen, heb vannacht tijdens mijn nachtdienst wel heel veel van jouw filmpjes gezien op youtube. Prachtige filmpjes en prachtige machine! Klein vraagje, de dieptemaat van buitenkant poot tot buitenkant poot, is dat minder dan de 540mm van de machine zelf?
profitec pro 800 (onderweg)/ eureka XL / 1Zspresso / Wacaco picopresso / fellow Stagg / v60 / french press / Moka pot

8
bobbee schreef: za 17 dec 2022, 10:58 Heel simpel, een machine met actieve pre infusie middels pomp of een dipper op boilerdruk

No brainer wat mij betreft. De Londinium is met gemak de winnaar.

Is dit een R of een R24?
Dit is de R, met inderdaad de pre infusie module omdat deze uit 2019 is.

10
fransg schreef: za 17 dec 2022, 11:55
Baldrista schreef: za 17 dec 2022, 11:47 de dieptemaat van buitenkant poot tot buitenkant poot, is dat minder dan de 540mm van de machine zelf?
IMG_0953.JPGIMG_0952.JPGIMG_0950.JPG
Bedankt! Dan past die precies op de kast :lol: