Re: De kosten die de pan uitrijzen

592
fransg schreef:Een echt goeie oliebol kan verrukkelijk zijn maar die is vrijwel niet te vinden.

Een jaar of twee gelee haalde ik met mijn toenmalige vriendin wat oliebollen en appelenflappen bij een vrouw die die er in haar schuurtje een klein aantal frituurde. Die waren vrij goed.

De andere van de afgelopen jaren: leer-achtige buitenkant ruikend naar vet, van binnen kleverig. De poeiersuiker eroverheen geeft je de moed om door te happen maar dan ben je ook wel weer voor een heel jaar genezen.
Ja dat is het!

Afbeelding

594
ErikvW schreef: vr 30 dec 2022, 14:53 Ik kan me in een dergelijk gezelschap toch niet voorstellen dat ik de enige ben die ze elk jaar zelf maakt?
Ik heb zoiets nog nooit gedaan. Voor men het weet wordt dat weer een heel gedoe, de zoektocht naar de ultieme bol, het beste recept, de betere olie, de juiste pan op de ideale temperatuur. Het einde raakt dan zoek ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

596
ErikvW schreef: vr 30 dec 2022, 14:53 Ik kan me in een dergelijk gezelschap toch niet voorstellen dat ik de enige ben die ze elk jaar zelf maakt?
Wij hebben ze jaren geleden ook zelf gemaakt. En uitgedeeld, een zakje naar tante die en tante zo en oom die en oom daaro. Dat waren dan vaak alleenstaanden in het dorp die wij als kinderen dan een oudejaarsbezoek brachten. Kregen we ook vaak weer wat anders lekkers van hen, wij ook weer blij.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

597
Oh jee nu kreeg ik er door deze berichten trek in!

Even langs de bakker gelopen

Er was geen een klant, geen lange rij

Dus waarschijnlijk niet een van die poenscheppende miljonairbakkers maar een noodlijdende

Die verdiende het dat ik er wat kocht
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

600
Kortgeleden weer eens een energiemeter op de LR24 gezet. Die gaat 's ochtends heel vroeg aan, half zeven meen ik en eind van de middag uit, half zes. Ongeveer 2,5 kWh per dag. Ik drink twee tot drie espresso's verdeeld over de dag, dwz 's ochtends twee en ergens in de middag nog eentje. Aan energie dus wat minder dan €0,50 per 30g espresso. De warmte van de machine verzorgt tevens een beetje de warmte in huis.