Cappuccino: Eerst espresso, dan melk?

1
Coffee-fans,

Ik ben nu ongeveer een weekje aan het genieten en experimenteren met mijn Francis Francis X1,
Nu had ik laatst een discussie met een vriend over de volgorde voor het bereiden van een Cappuccino.
Maken we eerst de espresso? Of eerst de melk / schuim?
Thing is, wanneer ik eerst de melk wil maken, moet de machine op een hogere temperatuur komen. Dan lekker melk maken, maar wanneer ik dan de koffie wil maken, moet ik dus eigenlijk wachten tot de koffie weer rond de 80 graden komt. De melk wordt dan dus koud(er).
Doe ik het anders om, kan de koffie koud worden. Niet dat ik nu koude koffie voorschotel, maar het gaat me om het principe. Momenteel prefereer ik eerst koffie, daarna melk bereiding.

Hoe o Hoe kan ik dit het beste aanpakken.
I had some dreams, they were clouds in my coffee. Carly Simon
Live on stage: Vibiemme Domobar + Racillio Rocky

Re: Cappuccino: Eerst espresso, dan melk?

2
Beste YouNeedStyle,
Ik zou wat volgorde van handelingen starten met het melk opschuimen en daarna je espresso maken. Je kan met melk is groter qua volume en zal dus minder snel afkoelen dan die +/- 30 ml koffie.

Ik weet niet zeker of het bij een X1 ook zo werkt als bij een Quickmill, maar het valt te proberen. Als het goed is, is er een versnelde methode om je thermoblock/boiler(?) af te koelen. Beide je koffie- en stoomgedeelte maken gebruik van hetzelfde verwarmingselement. Door na het opschuimen van je melk een bepaalde hoeveelheid water door je machine te laten lopen, koelt je thermoblock/boiler(?) af. Wanneer je machine weer aangeeft dat hij opwarmt, weet je dat de temperatuur er voldoende uit is. Dit is de manier waarmee ik het doe met onze Quickmill 3002, ESE dosamatic. (Stond bij de 3002 ook in de handleiding..... ;) )

Succes!
Adios Sanne
Leg nou nog een keer uit hoe je dat precies doet.....vervelen

3
Eerst de koffie zetten en dan de melk opschuimen. Dat je koffie wat afkoelt is niet zo'n probleem, want je doet er daarna toch de warme melk weer bij. Het kopje wel goed voorverwarmen (ik laat er altijd wat water in lopen als ik de groep even laat lopen).

Als je de melk eerst doet en die dan even laat staan dan koelt die ook af en misschien nog wel sneller ook, want de melk zit niet in een dikke voorverwarmde porseleinen kop en is bovendien +/- 70 graden t.o.v. de koffie die +/- 90 graden is.

Bovendien krijg je 'seperation' in je melk wat wil zeggen dat de schuim zich van de melk gaat scheiden. Net na het goed opstomen is de microfoam enigszins in de melk vermengd....laat je de melk staan (of de cappuccino zelf) dan stijgt het microfoam als het ware naar boven waardoor je echt een scheiding krijgt tussen de warme melk en het schuim. Daar wordt het schuim steviger en minder goed schenkbaar van en de cappuccino verliest iets van z'n magie omdat het romige effect minder aanwezig is.

8
Normaal gesproken zou ik zeggen eerst de melk opschuimen, deze in het kopjes gieten en hierbovenop de koffie schenken / zetten. Dan krijg je zo'n mooie witte cappuccino met 1 of 2 bruine puntjes.

In het geval van de Francis X1 is mijn advies om het andersom te doen. Met als argument dat je een lagere temperatuur gebruikt om koffie te zetten dan om melk op te schuimen. Dus eerst een espresso zetten , dan de machine op laten warmen om te kunnen stomen, de melk op schuimen en deze toevoegen aan de espresso. Als je zorgt voor een warm dik porselijne kopje dan blijft die espresso echt wel warm...

Michel de Regt