Flow control kit E61

1
Vandaag een los led contact gesoldeerd op mijn Bezzera Matrix MN machine. Je moet er wat voor over te hebben om een kerstboom te hebben (famous words of Han).

Maar goed. Er valt altijd wat te upgraden. Dus ja, waarom geen flow control upgrade kit. En de vraag is natuurlijk of het het waard is of slechts een geval van 'upgraditis' betreft. En dan vervolgens de vraag welke te kiezen.

Zie ik het goed, dan krijg je eigenlijk een variabele sproeier voor ruim meer van € 100. En een manometer die dan bijhoudt wat er gebeurt.

Verder kan je hem in een neutrale stand zetten, zodat het voor iedereen (dus de rest van de familie die gewoon koffie wil) mogelijk is om gewoon op de traditionele wijze een kopje koffie te maken.

Maar goed, nu kunnen we dan pressure profilen en wat (volgens YouTube indirect en nogal ongericht) werken aan preinfusion en net als bij hevel machines op een E61 machine de druk afbouwen.

De vraag is open. Hoe bevalt het? Is er een kit die echt beter is dan de anderen? Ik zag een filmpje, het is warm daar en de hendeltjes kunnen klein zijn, niet echt fijn, of toch? Enorm veel draaien, of toch niet? Is het irritant om er nog weer een variabele bij te hebben? Worden de huisgenoten het nu wel eens zat?

Afijn, het grote E61 upgrade topic.

En vervolgens ga ik er natuurlijk toch een kopen en rapporteren, maar dat spreekt vanzelf!

Re: Flow control kit E61

2
Hi, mooi opgelost :D
De consensus alhier is geloof ik dat de Lelit versie (zoals in de Bianca gebruikt word) de meest prettige in gebruik is.
De ander versies hebben inderdaad, korte metalen hendels (met een klein kunststof bolletje om vast te pakken), waardoor je dicht op de hete kop zit, of je moet ze drie keer rondslingeren voor je hem van vol open naar dicht hebt.
Die van de Bianca doet dat in een kortere boog, zeg maar met de houten! paddle van tegen de behuizing aan - helemaal open - tot de andere kant tegen de behuizing aan - bijna volledig dicht, snel en overzichtelijk, en vooral ook makkelijk te onthouden waar je favoriete 'choke point' zit, ipv was het nu in de eerste slag of de tweede 360 graden slag...

3
Inderdaad, de Lelit variant is voor mij echt het beste. De paddle wordt niet warm en je hebt tamelijk goede controle. Wel heb je vergeleken met andere types een smallere range aan flow rates. Ik vind het belangrijk dat de mijne helemaal dicht kan, dus dan zit ik met een max. unrestricted flow rate van zo'n 8,5ml/s als hij helemaal open staat. Voor mij is dat voldoende. Mocht helemaal dicht geen vereiste voor je zijn kun je nog wat meer speelruimte creëren. Met andere kits kun je van helemaal dicht naar standje tuinslang, maar dat gaat ten koste van precisie. De op- en afbouw van druk bij mijn Lelit FC is al verre van lineair, maar het is wel voorspelbaar en er is met een beetje ervaring zeer goed mee te werken. De meeste invloed heeft hij tussen helemaal dicht en 1/3de open. Met andere kits weet ik niet of ze even voorspelbaar zullen zijn. Ik heb verder alleen de Profitec kit gehad, en daar was geen pijl op te trekken.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

4
Lelit gebruikt een rotatiepomp met een relatief laag waterdebiet, dat draagt eraan bij dat de de flow control op de Bianca beter werkt dan op andere machines. Ik was zelf niet erg enthousiast over flow control op een HX machine, maar we kwamen er pas later achter dat het niet alleen thermische expansie in de HX was, maar ook de pomp invloed had op de werking van de flow control.

6
Ik heb sinds kort een Flow Control kit voor de Bezzera Unica gekocht. Deze zijn speciaal voor de Bezzera machines gemaakt. Weet niet of ze ook op andere machines werken.

Ik vind het fantastisch en het werkt prima op vibratiepomp machines. Ik vind dit een zeer geslaagde upgrade en merk wel degelijk een (positief) verschil op de smaak van espresso.

Afbeelding

Ik gebruik vooral een laag debiet voor pre-infusion. Dan standaard debiet en langzaam terug laten lopen naar het einde toe.

7
Shodan schreef: do 06 apr 2023, 15:01 Ik heb sinds kort een Flow Control kit voor de Bezzera Unica gekocht. Deze zijn speciaal voor de Bezzera machines gemaakt. Weet niet of ze ook op andere machines werken.

Ik vind het fantastisch en het werkt prima op vibratiepomp machines. Ik vind dit een zeer geslaagde upgrade en merk wel degelijk een (positief) verschil op de smaak van espresso.

Afbeelding

Ik gebruik vooral een laag debiet voor pre-infusion. Dan standaard debiet en langzaam terug laten lopen naar het einde toe.
Ik heb deze ook gekocht! Maar nog niet geïnstalleerd. Ik moet die andere sproeier in de zetgroep doen en had nog even niet uitgezocht wat voor sleuteltje ik daarvoor nodig had en of het in mijn gereedschapskist zit. En toen ik het wilde doen was alles warm, dus dat heb ik uitgesteld. Maar mocht je dit klusje net gedaan hebt, laat even weten. Dan kunnen we hier ook lekkere flow controlled Paaskoffie drinken!

8
HeinK schreef: do 06 apr 2023, 15:44 ...

Ik heb deze ook gekocht! Maar nog niet geïnstalleerd. Ik moet die andere sproeier in de zetgroep doen en had nog even niet uitgezocht wat voor sleuteltje ik daarvoor nodig had en of het in mijn gereedschapskist zit. En toen ik het wilde doen was alles warm, dus dat heb ik uitgesteld. Maar mocht je dit klusje net gedaan hebt, laat even weten. Dan kunnen we hier ook lekkere flow controlled Paaskoffie drinken!
Sleutel 8 meen ik uit mijn hoofd. Je bedoelt dat koper kleuringe dingetje neem ik aan?

9
Shodan schreef: do 06 apr 2023, 16:48
HeinK schreef: do 06 apr 2023, 15:44 ...

Sleutel 8 meen ik uit mijn hoofd. Je bedoelt dat koper kleuringe dingetje neem ik aan?
Dank. Ik vroeg me af of je er makkelijk bij kan met een steeksleutel. Wellicht een dopsleuteltje o.i.d. Ik ga het maar eens uitzoeken!