75
door Spironski
In mijn ogen is distributie zeer van invloed op het eindresultaat en kan je met verkeerd tampen de boel echt wel verprutsen. Verse koffie is een uitgangspunt, want zonder wordt het niets, maar ik zou echt aandacht besteden aan het stadium na het malen.
Dus heel gelijkmatig je maalsel verdelen (eventueel klontjes wegroeren) en inderdaad geen tikken geven aan je portafilter nadat je getampt hebt (een piston is een zuiger, die heb je alleen bij hendelmachines, het is dus portafilter of filterdrager). Als je een verkeerde tamper hebt gekregen zou ik hem gewoon terugsturen, maar voor het zet-resultaat hoeft het niet zoveel uit te maken. Verder geen poeha maken van tampen, maar doe het wel nauwkeurig, dus ook niet gaan corrigeren als je scheef hebt gedrukt, b.v. En inderdaad ook de bovenkant even schoonvegen als je de pf in de machine zet.
Weet je wel zeker dat je de goede maat groeprubber hebt? De E61 heeft meen ik standaard 8,5mm maar er bestaat ook een 8,0mm, en welke de Silvia nodig heeft weet ik zo even niet...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder