Re: Timemore Sculptor 064 en 078

322
Voor mij zijn er geen twijfels. Ik blijf die 078s zeker backen. Heb nu ook die df64 thuis staan, maar ik weet nu al dat ik onwijs ga genieten van de workflow van die timemore. Dat was eigenlijk mijn grootste frustratie bij m'n df64. De kleine range voor espresso in de 078s is voor mij ook niet echt een probleem, want bij de df64 was die ook al niet groot.

Of ik er met smaak er op vooruit ga? Misschien wel, maar zou mij verbazen als ik dat verschil ga proeven haha. Ik weet dat ik er vooral meer plezier mee ga hebben en ik vind het ook een mooie maler om te zien. Denk dat die 450 euro earlybird prijs echt een (relatief) koopje is, vooral met de prijzen van de malers waarmee die vergeleken wordt.

Wie weet komen die SSP schijven nog uit voor de timemore over een tijd en dan heb je voor deze maler toch nog een interessante vervolgstap om naar door te sparen (en zit je nog steeds onder de prijs van veel andere malers).
Rancilio Silvia PID - Sculptor 078S

324
De DF64 is een draak. De workflow is denk ik een wereld van verschil tussen die en de Sculptor. Wat dat betreft zou ik de DF 64 verpatsen en dan kun je dat geld voor de aanschaf van de sculptor gebruiken.

Iedereen wilt maar die SSP schijven maar waarom? Zijn vreselijk duur, maken het nog lastiger om de sweet spot te vinden en de smaak, tsja als je echt opzoek bent naar meer clarity ok maar ik hou toch echt van lekkere dikke espresso. Het geld van ssp schijven is ook te besteden aan heerlijke koffie.

Zomaar even mijn gedachten hoor, niet belerend bedoeld! Point of view delen.

(inmiddels toch overtuigd van het effect van burr geometrie en geniet van de koffie door een setje SSP MP! Zowel espresso als filterkoffie heeft het omhoog getild)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

325
bobbee schreef: wo 10 mei 2023, 11:26 De DF64 is een draak. De workflow is denk ik een wereld van verschil tussen die en de Sculptor. Wat dat betreft zou ik de DF 64 verpatsen en dan kun je dat geld voor de aanschaf van de sculptor gebruiken.

Iedereen wilt maar die SSP schijven maar waarom? Zijn vreselijk duur, maken het nog lastiger om de sweet spot te vinden en de smaak, tsja als je echt opzoek bent naar meer clarity ok maar ik hou toch echt van lekkere dikke espresso. Het geld van ssp schijven is ook te besteden aan heerlijke koffie.
Afbeelding

Zomaar even mijn gedachten hoor, niet belerend bedoeld! Point of view delen.
Haha ja die DF64 gaat de deur uit zodra de Sculptor lekker ingemalen is! Waarschijnlijk kan ik hem wel aan m'n broer aansmeren haha. Die probeer ik al over te halen om te gaan single dosen.

Wat betreft die SSP: Eigenlijk heb ik daar nog geen ervaring mee. Hoor er veel goede dingen over en ik houd stiekem soms wel van hele fruitige espresso's waar mijn vriendin zuur van wegtrekt. Maar ik vrees dat het ook wel beetje een hype kan zijn van alsmaar weer dingen upgraden. Ik denk dat het voor mij leuk in het achterhoofd is, dat als ze ooit uitkomen, ik ze zou kunnen overwegen.

Goed dat je wel die gedachtes deelt, want dat schud je dan toch wel weer even wakker van alle hype rondom clarity = beter! :shock:

327
Mijn beleving is de herrie, het puffen, de aan/uit knop op verkeerde plek, statische lading. Het was een gevoel wat ik had bij die maler toen ik hem hier even een periode in huis had.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

328
ja wat Bobbee zegt kan ik ook wel beamen. Verder nog dat er geen normale dial indicator is en mijn 3D geprinte versie vaak verschuift waardoor ik lastig mijn maalgraad terug kan vinden. En het geeft wel veel rommel door die statische lading en het pompje. Zelfs met een beetje water bij de bonen.

De sculptor heeft dat allemaal wat mooier aangepakt met die draaiklikker die het laatste beetje eruit slaat.