Re: Doe mij een koffie...

16
Ok...dan had ik ze toch gezien. ;) Maar ik vind ze niet beter....eigenlijk redelijk hetzelfde.

De brewratio's gaan in principe alleen over de ristretto/espresso/lungo natuurlijk en de definities van de cappuccino, latte en flat white zijn ook niet al te duidelijk. Hij geeft de dikte van de schuimkraag aan, maar dat is op basis van een wijd (klassiek Italiaans) kopje van +/- 0,2 liter. Heb je een kopje dat minder wijd is en hoger dan moet je het al weer aanpassen.

Beide definities hebben hun nadelen en voordelen. Het plaatje in dit topic is naar mijn mening beter in staat om mensen (die het nog niet wisten) snel duidelijk te maken wat de verschillende sooorten drankjes ongeveer inhouden. Het visualiseren van definities komt de helderheid zeker ten goede. Maar verder hanteer je daarna natuurlijk gewoon je eigen definitie van wat jij lekker vindt.

De tabel is volgens het boekje trouwens van Andy Schecter die o.a. op Home Barista en Coffeegeek actief is zag ik net.

17
Orrin schreef:...De tabel is volgens het boekje trouwens van Andy Schecter die o.a. op Home Barista en Coffeegeek actief is zag ik net.
Eigenlijk is een groot deel van Scot Rao's Handbook afkomstig van Home-Barista en Coffee Geek...

Wat betreft de ristretto; Als een italiaan aan mij een Caffe Ristretto vraagt wil hij graag een Caffe (espresso) die een wat kortere extractietijd heeft (dus max 20 seconden). Met een hendelmachine haal ik het kopje wat eerder weg vanonder het straaltje (uiteraard vang je het straaltje op met een lepeltje zodat het kopje niet vies wordt..).

Espresso Italiano geeft trouwens wel een officiele definitie van Espresso, niet van een Ristretto...
http://www.espressoitaliano.org/doc/EIC ... -%20LQ.pdf
What characteristics – in technical detail –
are required to obtain Espresso Italiano?
The product certification aims at considering the most
important aspect: the satisfaction of the customers’
expectations of pleasure. However, the technical
specification includes test rules that can be used to answer
this question. The following are some important
conditions to obtain Espresso Italiano – though these
alone would not be adequate to fulfil the quality
requirements:
• Necessary portion of ground coffee 7 g ± 0,5
• Exit temperature of water from the unit 88°C ± 2°C
• Temperature of the drink in the cup 67°C ± 3°C
• Entry water pressure 9 bar ± 1
• Percolation time 25 seconds ± 2,5 seconds
• Viscosity at 45°C > 1,5 mPa s
• Total fat > 2 mg/ml
• Caffeine < 100 mg/cup
• Millilitres in the cup (including foam) 25 ml ± 2,5
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....

Als kind was ik al dol op koffiekoppen!

19
Aadje schreef:
Eigenlijk is een groot deel van Scot Rao's Handbook afkomstig van Home-Barista en Coffee Geek...
Of andersom . . .
Hmmm, nee. Ik zit al vrij lang op deze fora, en veel van wat er in dit boek beschreven wordt is echt eerder op het internet verschenen op diverse websites of besproken in de fora. Begrijp me niet verkeert, Rao heeft een goed boek geschreven wat veel mensen een hoop nieuwe informatie zal geven, maar hij heeft niet alles zelf bedacht, en dat kan ook niet... en dat is ook het mooie van Internet.
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....

Als kind was ik al dol op koffiekoppen!