Ik heb een Allio Bullet V1.5 (6 jaar oud) en heb nu de mogelijkheid om een Toper Cafemino 1 kg brander te kopen. De Toper draait op 380 V en kost ca. 3000 euro. De Allio voldoet best wel redelijk. Is goed door mij te onderhouden, goed forum, goede software, en werkt op 230 V. Nadeel ondervind ik bij het branden. Bij bepaalde bonen, met name de Brazil, heb ik last van schroeiplekjes op de boon. Voor zover ik weet warm ik normaal voor (rond de 165 graden, via de probe). Na het storten van de koffie is het buigpunt naar een positieve ROR bij ongeveer 100 graden. Of doe ik hier iets fout? Ik ervaar toch iets te veel bitterheid in mijn koffie en denk dat het door het 'scorching' komt.
Daarom vraag ik jullie advies. Zou de Toper een (forse) verbetering zijn voor de kwaliteit van mijn koffie (bijv. minder last van schroeiplekken)? Het is wel een andere manier van branden zonder software, maar ik denk dat ik daar wel uit kom. De Toper is 10 jaar oud, heeft de afgelopen 3 jaar niet gedraaid, maar daarvoor denk ik dat hij intensief gebruikt is geweest. In ieder geval is het chroom van het rooster van de uitstortbak af en zie je het koper/messing. Wie heeft er ervaring met de Toper qua bediening, onderhoud en reparatie?
Wie raad mij de overstap aan of af?
Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?
1Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.