Keuze voor bonenmaler - Specialita vs DF64

1
Als student met weinig geld heb ik jaren geleden gekozen voor de aankoop van een DeLonghi Dedica EC680.R en ben die gaan gebruiken met voorgemalen koffie uit de supermarkt. In mijn zoektocht naar betere espresso is daar een Ikea ALLMÄNNING koffiemolen bijgekomen om zelf koffie te kunnen malen en een enkelwandige portafilter. Dit geeft uiteraard niet het gewenste resultaat.

Als upgrade wilde ik nu een Sage barista Pro kopen. Na verder lezen heb ik me bedacht en ga ik liever voor een aparte koffiemolen en machine. Stap 1 is het uitkiezen van een molen die ik met de Dedica zal gebruiken tot ik een nieuwe espressomachine ga kopen.

Mijn keuze is gevallen op de G-Iota DF64 en de Eureka Mignon Specialita. Van wat ik op internet lees geeft de DF64 betere koffie, maar is hij wat rommelig en heeft aanpassingen nodig om handig te kunnen gebruiken. De Specialita is direct klaar voor gebruik en heeft een hopper die gevuld zou kunnen worden als je niet wilt single dosen.

Wat zouden jullie adviseren? De specialita vind ik mooier, maar ik ga liever voor betere koffie als de DF64 echt betere koffie geeft.

https://homebarista.be/shop/products/g- ... black-2023
https://koffiekompaan.nl/winkel/eureka- ... mat-zwart/

Re: Keuze voor bonenmaler - Specialita vs DF64

2
Tsja als je een single dose met een grind on demand gaat vergelijken is persoonlijke voorkeur de belangrijkste factor.

Ik heb ervaring met alle twee, Giota zal er bij niet snel meer inkomen, maar de grootste factor daarin is de hekel aan single dose en de workflow van die molen.

Nu is de specialita zelf al een maler die boven zijn gewichtsklasse presteert, maar als je het eerlijk wil maken vergelijk de Giota met de Turbo of en andere 65mm maler van Eureka en dan veegt Eureka ondanks de 1,5gram retentie de vloer aan met de concurrentie in dat segment.

3
Pti schreef: vr 02 jun 2023, 12:42 Nu is de specialita zelf al een maler die boven zijn gewichtsklasse presteert, maar als je het eerlijk wil maken vergelijk de Giota met de Turbo of en andere 65mm maler van Eureka en dan veegt Eureka ondanks de 1,5gram retentie de vloer aan met de concurrentie in dat segment.
De specialita en de Giota zijn redelijk vergelijkbaar geprijsd, vandaar de keuze. Als ik het goed begrijp zeg je dat de kwaliteit van de koffie uit de Giota beter is dan van de Specialita, maar als ik naar een €150 duurdere Eureka kijk, de kwaliteit nog beter zal zijn. Ik denk echter niet dat ik nu naar deze hogere prijsklasse over wil stappen.

Aangezien je ervaring met beide hebt, hoe zit het met het volume? Is het vergelijkbaar? Op filmpjes klinkt de Giota voor mij wat zwaarder brommender en de Specialita wat nerveuzer met een hoge toon.
Set-up:
  • Eureka mignon specialita
  • Flair 58 plus

4
Ik vind de Giota -zo uit de doos- maar een flutding en ik snap niet zo goed waar je denkt te lezen dat ik deze beter vind dan de Specialita. Als je graag wil single dosen, kies dan vooral de Giota, als je grind on demand wil kies dan vooral de Eureka. Verder dan dat heeft het vergelijken van de twee naar mijn mening heel weinig zin.

Begrijp me niet verkeerd, beide zijn prima instapmodellen, maar de workflow is totaal verschillend het smaakverschil in minimaal.

5
Ik heb geen ervaring met de Specialita, maar er staat hier al bijna twee jaar een DF64 op de koffietoog. Zoals al eerder aangehaald is de workflow niet de meest aangename - de belangrijkste reden om mij ingeschreven te hebben voor de de Sculptor 78s. Echter, als je er wat extra gedoe voor over hebt is de DF64 gewoon een prima maler.

Als je nog enkele weken/maanden geduld hebt denk ik dat je wel een tweedehandse DF64 op de kop kunt tikken, bijvoorbeeld de mijne ;) En dan wordt het prijsvoordeel van de DF64 ten opzichte van de Specialita wel interessant natuurlijk.
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip

8
Pti schreef: vr 02 jun 2023, 13:27 Ik vind de Giota -zo uit de doos- maar een flutding en ik snap niet zo goed waar je denkt te lezen dat ik deze beter vind dan de Specialita. Als je graag wil single dosen, kies dan vooral de Giota, als je grind on demand wil kies dan vooral de Eureka. Verder dan dat heeft het vergelijken van de twee naar mijn mening heel weinig zin.

Begrijp me niet verkeerd, beide zijn prima instapmodellen, maar de workflow is totaal verschillend het smaakverschil in minimaal.
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer de input enorm. Ik dacht dat je bedoelde dat de smaak/kwaliteit van de koffie van de giota beter was dan van de eureka doordat de Eureka kleinere burs heeft en ik het zou moeten vergelijken met een machine met dezelfde bur size.

Vanuit workflow perspectief werkt een Eureka uiteraard veel beter. Als de giota een echte upgrade qua smaak zou zijn, zou ik toch daar voor kiezen. In dit geval ga ik denk ik kijken of de turbo het prijsverschil met de Specialita waard is. €360 vs €450
Set-up:
  • Eureka mignon specialita
  • Flair 58 plus

10
Hi,

Zo veel mensen zo veel meningen. Ik (Freek) ben de eigenaar van FREKKO. En vind de Eureka's dan weer 'helemaal' niet fijn. Het kleine knopje waarmee je de maalgraad versteld vind ik onduidelijk en 'blind', een timer functie werkt in principe al niet meer hetzelfde zodra je aan de maalgraad draait (want grover malen is meer koffie in minder tijd). Bij de DF64 | G-IOTA heb je een duidelijk afleesbare grote ring waarbij je duidelijk kunt zien op welke maalstand je zit, en je weegt wat je nodig hebt. Dus je gooit al heel snel een stuk minder koffie weg dan bij elke getimede-molen.

Veel mensen zeggen dat de DF64 | G-IOTA uit de doos niet super is, daar zit een kern van waarheid in. Maar de ontwerpers doen er wel van alles aan om hem steeds beter 'out-of-the-box' te maken. Zo zit er nu (V5) een dial indicator en een dosing ring bijgeleverd zodat je ten eerste ziet op welke maalstand je zit, en ten tweede minder koffie morst.

Kortom zit de koffiewereld vol met hele persoonlijke keuzes, je hebt voor ieder merk liefhebbers en 'haters'. Ga vooral op je gevoel uit, en ga ook gerust langs bij winkels zodat je kunt zien, voelen en vragen.

Dat gezegd hebbende, mocht jij (of een andere geïnteresseerde) ooit eens een DF64 | G-IOTA in het écht willen zien, stuur gerust een berichtje. Dan maken we een afspraak en kan ik alles uitleggen over deze molen!

Groet,
Freek
☕︎

FREKKO.NL | SPECIALTY COFFEE & COFFEE GEAR