Re: Vesuvius Evo Leva

141
ErikW schreef: ma 22 mei 2023, 11:53 De offset is het temperatuurverschil van het water dat optreed tijdens het transport van de boiler naar de bovenkant van de puck.
Heb jij die zelf nagemeten?

Ik neem aan van niet ;-)

"de temperatuur aan de bovenkant van de puck" hangt van van alles af, van de druk, van de flow en ga maar door.
ErikW schreef: ma 22 mei 2023, 11:53 Ik merk dat op dit forum niet veel over temperatuur wordt gepraat.
We hebben het er nu over ;-)
ErikW schreef: ma 22 mei 2023, 11:53 Vraag me dan eigenlijk ook af waarom er pids verkocht worden.
Ze dienen voor het regelen van de temperatuur, is het simpele antwoord ;-)

Er zijn dure PIDs die sterk zijn in het regelen van temperatuur in veranderende omstandigheden zoals in een koffiebrander.

Goedkope PIDs zijn goed genoeg voor de vrij statische omgeving van een boiler die op temp moet worden gehouden. Gewoon kachel aan indien temp laag, kachel uit indien temp bereikt.

Een pressostaat doet datzelfde door te letten op de stoomdruk die samenhangt met boilertemp.

En een ander systeem met een probe en een schakelaar voor de verwarming kan ook.

Tien jaar terug was een PID ineens een 'hot item' omdat de cijfertjes de indruk wekten van precisie en juistheid. Had je een PID dan zat je goed ;-)
ErikW schreef: ma 22 mei 2023, 11:53 Als je methode gelijk blijft en het bij je koffie en smaak past, is het toch ook goed?
Gewoon lekker koffie zetten en indien nodig iets een beetje aanpassen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

142
Bepaalde parameters zoals boilerdruk etc neem ik over van de bekende technische informatie maar het fine tunen doe ik lekker op smaak. Goed = goed. En als dat is bereikt zijn cijfers niks meer dan een gegeven.
Dit is de grootste les die ik heb geleerd afgelopen jaren.
Dus als de espresso goed was uit de Evo Leva dan is het goed. Die cijfers veranderen er niks aan, het kan beter maar ook zeker slechter worden en je raakt je gevoel kwijt als je alleen gaat op cijfers.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

143
Gelukkig heeft Maurice het manual heel goed gelezen en daar staat in dat je iets met de instellingen kan spelen.
Het principe van de offset definitie had gelukkig wel goed! :idea:
Zelf het bereik bij de VEL had ik vrij aardig met 10 graden! :roll:
Set the group temperature desired, then set the brew boiler between 8-10C
hotter ... monitor )

Was je water bij de koffie toch te heet voor jouw koffie? Heb je met duidelijk lager geëxperimenteerd? :?:
(Afgezien van alle theorie eromheen!)

Natuurlijk heb ik geen temperatuur gemeten Frans! :)
Puur stukje theorie uit het boekje en wat ik daarvan heb onthouden natuurlijk. :idea:

144
Eigenlijk een fantastische machine!!
Je kan er zelfs PID-gecontroleerd mee temp-surfen binnen de bandbreedte van de inherente variabele systeem offset!
Als je dan ook nog gaat hevelen . . . En betere profiler bestaat niet.

Het is een topper waar ik niet eens alles van ontdekt hebt, leert Maurice me.
Ik denk dat Maurice er ook nog heel veel meer uit kan halen als hij even geduld heeft.
En een lekkere boon neemt! :)

147
bobbee schreef: za 03 jun 2023, 00:37 Dan staan er nu 2 te koop. Toch best opmerkelijk dat deze machines van de hand gaan omdat je (ik) zou verwachten dat dit blijvertjes zijn...
Ja ik ben wel benieuwd waarom ze van de hand gaan, en wat er dan voor terug komt.
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

149
bobbee schreef: za 03 jun 2023, 00:37 Dan staan er nu 2 te koop. Toch best opmerkelijk dat deze machines van de hand gaan omdat je (ik) zou verwachten dat dit blijvertjes zijn...
Waarschijnlijk verkeerde verwachtingen. Het is en blijft een espressomachine. Verder denk ik dat al dat gedoe met een graadje meer of minder voor een bepaalde koffie schromelijk overdreven wordt.
En dan is het veel geld voor een resultaat dat eigenlijk ook met een machine van 600 euro behaald zou kunnen worden.
Ik heb inmiddels heel wat machines gehad en bij duurder wordende ( lees meer horeca achtige) machines betaal je voor workflow en gemak.
Maar met een Quickmill 820 kun je ook super resultaten behalen. En die machine is een Vesuvius Leva killer wat betreft opstarttijd. 8 minuten.

Olympia Cremina en Strietman zijn wat dat betreft uitzonderingen op de regel wat workflow en gemak betreft.Die vereisen weer wat meer aandacht en zijn behoorlijk geprijsd.
Laatst gewijzigd door cremalover op za 03 jun 2023, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

150
cremalover schreef: za 03 jun 2023, 08:32 Ik heb inmiddels heel wat machines gehad en bij duurder wordende ( lees meer horeca achtige) machines betaal je voor workflow en gemak.
Eens. Eigenlijk is het een beetje omgekeerde wereld; hoe meer je uitgeeft des te minder je na hoeft te denken.

Voor een beginner die laag instapt is het dus vrij lastig om consistent een goede espresso te produceren (vond ikzelf althans) en nog niet de smaakreferentie opgebouwd heeft om te weten hoe je bij moet sturen. Heb je eenmaal wat meer ervaring, dan lukt het ook prima zonder PID of andere hulpmiddelen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.