Altijd weer die keuzes...

1
Ik kom er weer eens niet uit, wil een keuze maken als vervanging voor mijn huidige Rancillio, maar naast mijn Macap 4D doserless tussen:
a. Expobar Brewtus 4
b. Vibiemme Junior
c. Giotto

Met andere woorden, waarom is er nog geen Alex Duetti voor dat geld? Of, moet ik niet zo ontevreden zijn?
Fiorenzato Bricoletta, 1 & 4 hole steam wand, Motta, Macap M4D (>1000 DD shots/year).

Re: Altijd weer die keuzes...

2
Ach, met elk van die machines kan je uitstekende (maar ook heel vieze) espresso maken. Allemaal zullen ze ook wat makkelijker werken dan een Silvia (?) en ze zijn denk ik ook in staat tot net iets betere resultaten.

De Giotto is echter een HX, met z'n eigen gebruiksaanwijzing, de andere twee zijn DB's en daarom waarschijnlijk nog wat makkelijker om mee te werken.
Mijn keuze zou denk ik een Brewtus zijn, maar dat is erg arbitrair. Je zou er ook voor kunnen pleiten om de goedkoopste te nemen, en van de rest een thuisbrander te kopen, aangezien daarmee veel meer winst in kwaliteit is te maken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Thuisbranden heeft een koffiewereld voor me geopend.
De kwaliteitsverbertering die dit heeft opgeleverd heb ik nog net geen enkele verandering van machine kunnen bereiken.
En je had gelijk Spironski.
Koffie bereikt zijn top na een dag of 4.Daarna is mijn pond met een dag of 5 weg.
Brand nu om de 4 dagen.
Dus ik zou zeker voor de brander gaan.

4
Ha ha, ja ik herinner me nog of je je afvroeg of het wel zin had om zelf te gaan branden en mijn bijna verontwaardigde reactie daar op... Mooi om te zien dat je ook ontdekt hebt hoe veel het uitmaakt en wat voor verrijking het betekent.

Ik merk dat ik nu het zwaartepunt van koffie-bereiding heb verlegd van het gedoe voor het espresso apparaat en de maler, naar het branden van de bonen. Ik heb daarin nog veel meer te leren, maar er zit ook vele malen meer variatie en ontdekking in (en dat is erg leuk!), en het effect op de uiteindelijke espresso is ook een stuk groter.

Het is een weg die zo velen al hebben gemaakt: meestal begint men bij dat leuke espresso apparaat, om er vervolgens achter te komen dat de maler veel belangrijker is en vervolgens dat (de versheid van) de bonen zelf van nog grotere invloed zijn, om uiteindelijk uit te komen bij het zelf branden van de bonen.

Terug naar de bron, dus.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Hierna gaan we dus kassen bouwen en daarin koffieplanten planten.. even een stekje meenemen uit 'dé' koffieplant in de Hortus Botanicus van Amsterdam. Minstens.

Maar laten we teruggaan naar de vraag van de TS ;-)

'Probleem' van dit lijstje is dat er één HX op staat en twee DBs. Wat geniet je voorkeur? Die HX is wss iets goedkoper, maar die DB's zijn dan weer makkelijker in gebruik..

6
Hierna gaan we dus kassen bouwen en daarin koffieplanten planten.. even een stekje meenemen uit 'dé' koffieplant in de Hortus Botanicus van Amsterdam. Minstens.
En dan kunnen we ook nog onze eigen Kopie Luwak (of Kopie Orang, eigenlijk) gaan maken! :shock: ;)

Nu had dat zelf branden nog wel relevantie met de vraag van TS. Mensen zijn vaak geneigd om de meeste aandacht naar het espresso apparaat te laten gaan, terwijl er andere gebieden zijn waar je veel meer kwaliteitswinst kan halen.
Die genoemde drie machines zullen voor het eindresultaat niet zoveel uitmaken, vermoed ik. Het komt neer op, inderdaad, een kwestie van bedieningsgemak.