Een goede vriend van mij, een timmerman, kocht een poos geleden Lelit Bianca bij mij om twee simpele redenen. Hij houdt van koffie en hij wil graag "de business" steunen. Superleuk natuurlijk, maar ik ken hem langer dan vandaag en hij gaat om half 7 smorgens niet met niet met weegschaaltjes en tierelantijnen in de weer.
Odanks dat het best jammer is dat de Eureka Libra maar 55mm schijven heeft is het in zo'n situatie toch een hele goede keuze. Ik zou de molen qua smaak en balans tussen machine en maler veel liever in 65mm zien, maar het werkt gewoon enorm drempelverlagend.
Hij drinkt dezelfde koffieboon die -al zeg ik het zelf- redelijk constant wordt gebrand en als het een keer iets te snel of langzaam doorloopt is de maalgraad makkelijk aan te passen zonder dat hij met een timer en/of weegschaal hoeft te pielen. Dus het is echt de perfecte oplossing, hij zet thuis betere koffie dan zeg 80% van de Nederlandse horeca en ik wordt niet iedere week gebeld omdat de koffie niet goed doorloopt.
Hoger segment GBW malers zijn er natuurlijk ook en die zijn voor professioneel gebruik wmb prima te verantwoorden. Maar voor iemand die gewoon goeie koffie wil en nieuweling of hobbyist is, is het soms best wel lastig uit te leggen dat de machine van €700,- die hij net gekocht heeft alleen de bonen nog maar maalt en eigenlijk een instapmodel is....
Re: Grind by weight
12Juist!
Simpel is het beste
Geen onnodige hocus pocus (al kan dat voor de typische thuisbarista juist een deel van de charme zijn)
Simpel is het beste
Geen onnodige hocus pocus (al kan dat voor de typische thuisbarista juist een deel van de charme zijn)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
13Ik heb 27 jaar koffie gezet met dosermolens.Mazzers. Ben ik gek op.
Dan telde ik al naar gelang de snelheid van het type molen in mezelf tot 4 of 7 .Daar zat niet veel deviatie in. Misschien een grammetje of anderhalf.En soms als ik niets anders had tampte ik met zo'n ijzer blikje peper. Witte of zwarte. Daarin had ik geen specifieke voorkeur. En dan liet ik de machine lopen tot ik de kleur van de uitloop aan de bleke kant begon te vinden en dan stopte ik de extractie.Beetje geschuimde melk erop en klaar.Het bezoek stond altijd met open mond naar deze toverkunst te kijken.Logisch.Vakmanschap doet bewonderen.
Nu heb ik al een paar jaar tinnitus en verdraag ik geen Mazzers meer door het snerpende geluid dat aan deze machines kleeft. Mijn trouwe Mazzer is vervangen door een K30. Ik heb er niks mee. De koffie is ook al niet beter.Van ellende heb ik hem maar blauw gespoten. Past ie mooi bij mijn Lambro.Een blauwe K30. Dat is het. Maar geen Mazzer.
Dan telde ik al naar gelang de snelheid van het type molen in mezelf tot 4 of 7 .Daar zat niet veel deviatie in. Misschien een grammetje of anderhalf.En soms als ik niets anders had tampte ik met zo'n ijzer blikje peper. Witte of zwarte. Daarin had ik geen specifieke voorkeur. En dan liet ik de machine lopen tot ik de kleur van de uitloop aan de bleke kant begon te vinden en dan stopte ik de extractie.Beetje geschuimde melk erop en klaar.Het bezoek stond altijd met open mond naar deze toverkunst te kijken.Logisch.Vakmanschap doet bewonderen.
Nu heb ik al een paar jaar tinnitus en verdraag ik geen Mazzers meer door het snerpende geluid dat aan deze machines kleeft. Mijn trouwe Mazzer is vervangen door een K30. Ik heb er niks mee. De koffie is ook al niet beter.Van ellende heb ik hem maar blauw gespoten. Past ie mooi bij mijn Lambro.Een blauwe K30. Dat is het. Maar geen Mazzer.
14@PTI: ik ben dan wel geen timmerman, maar herken mezelf wel sterk in dit verhaal, haha.
Erg drukke baan
Erg drukke baan
15Klopt! Maar dat geldt ook voor de DF64 toch? En die is wel razendpopulair en tig keer gereviewedfransg schreef: do 08 jun 2023, 08:57 Ik vind 'm er lomp en ingewikkeld uitzien. De makers vinden dat ook maar schrijven het netjes:
Schermafbeelding 2023-06-08 om 08.50.53.png
Het is wel weer zo'n zenuwen-site met een bombardement aan volgens mij volkomen verzonnen meldingen van wie allemaal hebben besteld:
Schermafbeelding 2023-06-08 om 08.50.14.png
Ook dat "de volgende 50 klanten korting" krijgen is niet te controleren
Schermafbeelding 2023-06-08 om 08.54.31.png
Kan dus best een goeie maler zijn maar ze presenteren het als een gooi-en-smijt standwerker.
16Ik moet bekennen dat ik al die nieuwe malers niet zo goed meer uit mekaar kan houden. Als je de URL van de website geeft kan ik wel kijken wat ik daar over te mopperen hebStarred schreef: vr 09 jun 2023, 08:01
Klopt! Maar dat geldt ook voor de DF64 toch? En die is wel razendpopulair en tig keer gereviewed
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
18Misschien was die DF maler die je noemt er eerder en was daarna het nieuwtje er wel vanaf.
19Eureka heeft net deze teaser gepubliceerd:
https://youtu.be/AklfoHfwZkU
Ziet er uit als een Atom of Olympus met GBW technologie
https://youtu.be/AklfoHfwZkU
Ziet er uit als een Atom of Olympus met GBW technologie
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker