Re: Grind by weight

2
Het vergt veel investeringen om het goed te krijgen. Toen ik jaren terug op een koffiebeurs iemand sprak van de Compak vertelde die dat men wel de trend zag van GBW maar de vraag was of het de grote investering waard zou zijn want als je het straks ook hebt is er dan alweer een nieuwe trend waar je achteraan had moeten rennen?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Grind by weight

3
Onder veel koffie hobbyisten is single dosing erg populair en ik heb de indruk dat de meeste nieuwe malers die enige deining veroorzaken, single dose malers zijn. Maar het lijkt me dat er voor de liefhebbers van gbw toch voldoende te kiezen valt, met name de Etzmax, de Eureka Libra of de MK E65S.

Die laatste mag ik regelmatig mee spelen en ik moet zeggen dat het veel gemak biedt. En toch komt er een single dose maler.

Re: Grind by weight

4
Volgens mij slaat omeCo al de spijker op z'n kop.

GbW lost vooral een workflow probleem op; het zorgt ervoor dat je je handen vrij hebt tijdens het malen en je het maalsel niet opnieuw hoeft na te wegen. Single-dosing lost vooral een smaak-probleem op. Die paar half geplette boontjes die vast zitten tussen de schijven en hopper zorgen bij mij voor de grootste variatie in smaak.

In Nederland is het vrij normaal om (in een huishouden) 5-10 koppen per dag te drinken en treed dat smaakverschil bij mij alleen op bij de eerste kop van de dag, maar in veel andere landen worden maar 1-2 koppen per dag gedronken en soms alleen in het weekend. Dan heb je bij iedere kop dat pakweg 1/3e van het maalsel 'oud' is en single-dosing een veel geschiktere oplossing.

Ook zien de meeste thuisgebruikers koffie als een hobby en niet verdienmodel. Een paar seconden extra bezig zijn met het voorbereiding wordt dan gezien als een lust en niet een last. Als het dan ook nog de smaak optimaliseert, is single-dosing voor thuisgebruik waarschijnlijk interessanter dan een betere workflow. Malers die beide goed doen worden al snel erg groot, complex en duur.

Nog een paar die me te binnen schieten:
- Baratza Sette 270Wi
- Fiorenzato F64
- Fiorenzato F83
- VA Mythos II
- Mahlkonig E80S GBW (deze is net nieuw)

Meeste van deze zijn meer gericht op 100-500 koppen per dag. De E65S lijkt me met 6g retentie ook al niet geschikt voor thuisgebruik, dus dan blijven over de Eureka Libra, Sette 270Wi en Etzmax, waar die eerste net te klein is, de Sette 270Wi steeds stuk gaat en de Etzmax misschien net te duur.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Grind by weight

5
Ypuh schreef:Volgens mij slaat omeCo al de spijker op z'n kop.

GbW lost vooral een workflow probleem op; het zorgt ervoor dat je je handen vrij hebt tijdens het malen en je het maalsel niet opnieuw hoeft na te wegen. Single-dosing lost vooral een smaak-probleem op. Die paar half geplette boontjes die vast zitten tussen de schijven en hopper zorgen bij mij voor de grootste variatie in smaak.

In Nederland is het vrij normaal om (in een huishouden) 5-10 koppen per dag te drinken en treed dat smaakverschil bij mij alleen op bij de eerste kop van de dag, maar in veel andere landen worden maar 1-2 koppen per dag gedronken en soms alleen in het weekend. Dan heb je bij iedere kop dat pakweg 1/3e van het maalsel 'oud' is en single-dosing een veel geschiktere oplossing.

Ook zien de meeste thuisgebruikers koffie als een hobby en niet verdienmodel. Een paar seconden extra bezig zijn met het voorbereiding wordt dan gezien als een lust en niet een last. Als het dan ook nog de smaak optimaliseert, is single-dosing voor thuisgebruik waarschijnlijk interessanter dan een betere workflow. Malers die beide goed doen worden al snel erg groot, complex en duur.

Nog een paar die me te binnen schieten:
- Baratza Sette 270Wi
- Fiorenzato F64
- Fiorenzato F83
- VA Mythos II
- Mahlkonig E80S GBW (deze is net nieuw)

Meeste van deze zijn meer gericht op 100-500 koppen per dag. De E65S lijkt me met 6g retentie ook al niet geschikt voor thuisgebruik, dus dan blijven over de Eureka Libra, Sette 270Wi en Etzmax, waar die eerste net te klein is, de Sette 270Wi steeds stuk gaat en de Etzmax misschien net te duur.
En jij slaat de spijker er helemaal in!

Re: Grind by weight

6
Volgens mij zijn die Compak GBW malers nog steeds moeilijk te krijgen.

Als men er genoegen en lol in schept om te single dosen, vooral doen. Ik zie nog steeds voor mijzelf er geen nut en noodzaak in.

DIe Etzmax heb ik nu al denk ik 2 jaar en maakt en doet nog steeds alles subliem. Heb intussen bij andere koffieliefhebbers andere high end molens geprobeerd, maar die Etzmax geen behoefte om die weg te doen. Zou er zelfs nog een tweede bij willen voor de latte's en de double spout, maar ja, die Olympus werkt daar goed voor.

Bij wisseling koffie wat koffie er doorheen malen, of nog beter, even de maalschijf er af en schoon kwasten. Zo gebeurd en op naar een andere koffie. Je hebt alleen niet het ritueel dat met bij single dosen gepaard gaat.




Re: Grind by weight

7
Starred schreef:Hoe staat het er voor inzake ‘grind by weight’ molens?
Ik ben er erg in geinteresseerd, maar zie eigenlijk maar weinig gbw molens op de markt verschijnen.
Waar ligt dit aan?
Geen idee. Ik ben geen producent en de leden hier voor zover ik weet ook niet.
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Grind by weight

9
Ik vind 'm er lomp en ingewikkeld uitzien. De makers vinden dat ook maar schrijven het netjes:
Het is wel weer zo'n zenuwen-site met een bombardement aan volgens mij volkomen verzonnen meldingen van wie allemaal hebben besteld:
Ook dat "de volgende 50 klanten korting" krijgen is niet te controleren
Kan dus best een goeie maler zijn maar ze presenteren het als een gooi-en-smijt standwerker.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
Bijlagen