Re: Kalk op E61 kop ondanks gebruik losse zakjes in waterreservoir

12
FinalBob schreef: wo 19 jul 2023, 07:58 Nou, het is wel feest met mijn Mitica. Nu zie ik dat het douchescherm aan een kant een stukje los laat. Daardoor komt daarlangs ook water lopen bij aanzetten.

Is dit eenvoudig zelf op te lossen of moet er een nieuw douchescherm in? Kan het kwaad om het even zo te laten, beïnvloedt het iets anders?

Alvast bedankt.

Groet
Bob
Een nieuw douchescherm kost een tientje, maar mogelijk ligt het aan dat de rubberen ring versleten is? Het zal zeker de smaak beinvloeden al water via een zijkanaal je puck in stroomt.

Het zijn slijtage producten. Bij thuisgebruik krijgen ze niet zoveel te verduren, maar er wordt aangeraden ze iedere 1-2 jaar te vervangen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

13
FinalBob schreef:Nou, het is wel feest met mijn Mitica. Nu zie ik dat het douchescherm aan een kant een stukje los laat. Daardoor komt daarlangs ook water lopen bij aanzetten.

Is dit eenvoudig zelf op te lossen of moet er een nieuw douchescherm in? Kan het kwaad om het even zo te laten, beïnvloedt het iets anders?

Alvast bedankt.

Groet
Bob
Wat laat los? Komt het gaas los of komt hij wat los van de zetgroep?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

16
FinalBob schreef:
fransg schreef: wo 19 jul 2023, 10:02 Dit vraagt om een duidelijke foto ;-)
Afbeelding

Is er ergens een tutorial hoe ik dit kan vervangen?
https://youtu.be/Q7Ljpg8breY

Zeker! Van een bekende zelfs.
Afbeelding

Warme machine maakt het rubber zacht en dus makkelijker om te verwijderen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

18
Er zijn de wildste verhalen over douchezeefjes, in feite zorgen ze enkel ervoor de het water niet vol op het koffiebed knalt.
Een mooie van IMS heeft geen draadzeef maar een precieze perforatie. Die zou ik kopen omdat er geen vuil tussen kan komen maar of het iets doet voor de smaak van de koffie vind ik ver gezocht. Even flush na extractie en zo hou je de zeef mooi schoon, bij een E61 regelmatig weken in een badje koffie oplosser is perfect.

Bij een E61 moet je ook af en toe blind filteren met wat koffievet oplosser, dat water wat dan in de lekbak terecht komt kun je direct benutten om de douchezeef en filterbakjes in te leggen want dat spul is nog lang niet uitgewerkt. Doe je het savonds even dan kun je het de nacht erin laten. Volgende dag perfect schoon.

19
Fijn, dankjewel! Ik lees en hoor wel veel verschillende verhalen over blindfilteren met de korrels. Zelf pas 1x gedaan daardoor, na 3 a 4 maanden gebruik. Ik doe wel elke paar dagen een reguliere lange sessie blindfilteren. Ook daar zegt de één, elke dag! en de ander, niet te vaak want het haalt ook de vet weg die juist nodig is voor de rubbers etc.

Doorspoelen doe ik wel na elke kop. Goede tip van de oplossing gebruiken hiervoor, ga ik zeker doen!

20

FinalBob schreef:Fijn, dankjewel! Ik lees en hoor wel veel verschillende verhalen over blindfilteren met de korrels. Zelf pas 1x gedaan daardoor, na 3 a 4 maanden gebruik. Ik doe wel elke paar dagen een reguliere lange sessie blindfilteren. Ook daar zegt de één, elke dag! en de ander, niet te vaak want het haalt ook de vet weg die juist nodig is voor de rubbers etc.

Doorspoelen doe ik wel na elke kop. Goede tip van de oplossing gebruiken hiervoor, ga ik zeker doen!
Met water blindfilteren dus zonder schoonmaakmiddel kan geen enkel kwaad, ja met koffievet oplosser is discutabel. Niet te vaak maar als je merkt dat het vies is...dus als dat niet nodig is niet doen. Het haalt alle vetten weg, dat komt dan weer terug via de koffie.