fransg schreef: do 21 dec 2023, 14:14Toen ik eens bij de opleidingslocatie van een bekende Amsterdamse brander was zag ik een klein groepje cursisten rond een machine staan. Men luisterde maar half naar de verhalen van de barista die de cursus gaf. Een collega van hem vertelde mij dat ze gratis cursussen gaven aan personeel van de café's die hun bonen kochten maar het probleem was dat die jonge mensen vooral popelden om weg te kunnen en vervolgens te gaan genieten van hun dagje Amsterdam om selfies te maken. Ook gaat dat personeel al na korte tijd wat anders doen en zitten de café-ondernemers weer met nieuwe jongens en meisjes die geen idee hebben hoe je koffie zet.Bolo schreef: do 21 dec 2023, 13:55 En dan wat bobbee zegt: in de Nederlandse horeca zijn certificaten etc. niet de norm, maar uitstekende koffie nog minder. Zou het dan niet helpen als er wat meer mensen rondliepen die - op een ander niveau - begrijpen met wat voor product ze werken?
De broers die de Bocca branderij begonnen zijn ook eens bij een sterrenrestaurant geweest waar ze wilden weten hoe je lekkere espresso kunt maken.
De kok en de eigenaar vonden het reuze mooi en lekker maar gingen niet over tot betere koffie bereiden want "de klant maakt het niks uit."
https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... tchen.html
Maar dat laatste klopt niet denk ik, ik geloof heilig dat er genoeg klanten zijn die het wel degelijk wat uitmaakt, ook onder mensen die nog nooit over de drempel van een hippe koffiezaak zijn gestapt. Hoe vaak ik niet aan het eind van een puike avond in een goed restaurant ben teleurgesteld met een waterig bakkie dat voor een espresso moest doorgaan. Ik maak me sterk dat iedereen op dit forum dit herkent.