Re: DF64 gen 2 / G-IOTA gen 2

52
Sjoerdl schreef:Zou DF64 gen 2 een vooruitgang zijn t.o.v. mijn Eureka Zenith?

-doordeweeks zet ik één shot per dag
-weekenden tot 3a4 shots per dag
-enkele keer chemex met handmaler (hario)

Ik gebruikte de zenith al enige tijd als een single dose maler in combinatie met een koffieweegschaal. Ivm popcorning doe ik nu weer wat meer in de hopper.

Als ik nu nog geen maler had gehad, was ik gezien mijn gebruik denk ik voor een single dose maler gegaan. Maar nu ik de prima functionerende zenith heb staan, denken jullie dat het zou lonen deze te vervangen voor een DF64 gen 2?

Dank voor het meedenken.

Groeten,

Sjoerd
Hi Sjoerd,

De Zenith is het kleinere broertje van de Olympus. Naar mijn mening is dat een heel goede kwalitatieve maler. Dat singledosing is hot, als je op elk moment van koffieboon wilt wisselen en tegelijkertijd erg zenuwachtig van wordt retentie aan maalsel te zien, zou zeggen koop er 1.

Ofwel agv trendwatching, ofwel ogv influencers (of combi van beide) wordt de markt zo langzamerhand overspoeld met allerlei strak ontworpen Single Dosers. Mijn ding is het eigenlijk niet. Ik heb zelf mijn Olympus tot nu toe als 2e molen naast een Etzmax, en die combinatie heeft bij mij de behoefte aan andere molens vooralsnog totaal weggenomen. Die Zenith is prima, maar tis ook maar een mening.

Wil je een andere molen (erbij) omdat je jezelf wilt kietelen, DOEN!!!! Ik heb volgende week een uitvaart, waar ik intens met veel verdriet het weer een plaatsje moet gaan geven, leven is tekort om jezelf in te houden op dat vlak. Succes!

Afbeelding

53
gilleko B. schreef:Ik heb volgende week een uitvaart, waar ik intens met veel verdriet het weer een plaatsje moet gaan geven, leven is tekort om jezelf in te houden op dat vlak.
Gecondoleerd Gilleko! Sterkte!
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

54
Zojuist mijn oude vertrouwde gen 1 geupgrade voor een gen 2. Erg blij mee, wat een quality of life upgrade is dat.

- Bellows zijn overbodig, de retentie is zo laag tov de gen 1 dat ik niet meer hoef te pompen.
- De plasma generator werkt erg goed, geen RDT nodig en geen troep meer in de koffiehoek.
- Prettiger design om open en schoon te maken.
- Maalt 2x zo snel door de anti popcorn disc, dus het lawaai is ook niet zo erg gezien die 17g in een paar seconden maalt.
- De knop aan de zijkant is ook een grotere upgrade dan dan ik had verwacht.

Kan deze maler zeker aanbevelen. Het oogt ook robuuster en meer premium t.o.v. de oude versie.
Lelit Elizabeth + DF64 gen 2 & 1ZPresso J-Max

55

Let wel, na enkele dagen gebruik kan er een minimale verstopping komen rondom de plasma naalden in de uitloop. Die zul je dan moeten schonen, dat was mijn ervaring. Geen probleem maar wel iets om rekening mee te houden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

57
bobbee schreef: zo 07 jan 2024, 10:52
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Let wel, na enkele dagen gebruik kan er een minimale verstopping komen rondom de plasma naalden in de uitloop. Die zul je dan moeten schonen, dat was mijn ervaring. Geen probleem maar wel iets om rekening mee te houden.

Ik ben sinds de kerst ook een tevreden bezitter van deze DF64 Gen 2. Tot nu toe erg blij dat ik heb ‘gegokt’ op deze single doser, Freek van Frekko heeft ‘m ook netjes voor me uitgelijnd. Gisteren voor het eerst de burrs voorzichtig schoongeborsteld, maar waar die plasmanaalden precies zitten is me niet meteen duidelijk. Hoe kom ik daar het beste bij en kan ik daar ook met een (zacht) borsteltje langs?

58
gilleko B. schreef: za 06 jan 2024, 14:22
Sjoerdl schreef:Zou DF64 gen 2 een vooruitgang zijn t.o.v. mijn Eureka Zenith?

-doordeweeks zet ik één shot per dag
-weekenden tot 3a4 shots per dag
-enkele keer chemex met handmaler (hario)

Ik gebruikte de zenith al enige tijd als een single dose maler in combinatie met een koffieweegschaal. Ivm popcorning doe ik nu weer wat meer in de hopper.

Als ik nu nog geen maler had gehad, was ik gezien mijn gebruik denk ik voor een single dose maler gegaan. Maar nu ik de prima functionerende zenith heb staan, denken jullie dat het zou lonen deze te vervangen voor een DF64 gen 2?

Dank voor het meedenken.

Groeten,

Sjoerd
Hi Sjoerd,

De Zenith is het kleinere broertje van de Olympus. Naar mijn mening is dat een heel goede kwalitatieve maler. Dat singledosing is hot, als je op elk moment van koffieboon wilt wisselen en tegelijkertijd erg zenuwachtig van wordt retentie aan maalsel te zien, zou zeggen koop er 1.

Ofwel agv trendwatching, ofwel ogv influencers (of combi van beide) wordt de markt zo langzamerhand overspoeld met allerlei strak ontworpen Single Dosers. Mijn ding is het eigenlijk niet. Ik heb zelf mijn Olympus tot nu toe als 2e molen naast een Etzmax, en die combinatie heeft bij mij de behoefte aan andere molens vooralsnog totaal weggenomen. Die Zenith is prima, maar tis ook maar een mening.

Wil je een andere molen (erbij) omdat je jezelf wilt kietelen, DOEN!!!! Ik heb volgende week een uitvaart, waar ik intens met veel verdriet het weer een plaatsje moet gaan geven, leven is tekort om jezelf in te houden op dat vlak. Succes!

Afbeelding
Dank je voor het meedenken. Sterkte met de uitvaart!
Rocket Appartamento; Mazzer Philos I200D; Aeropress; Chemex; Kingrinder K6

59
Bolo schreef:
bobbee schreef: zo 07 jan 2024, 10:52
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben sinds de kerst ook een tevreden bezitter van deze DF64 Gen 2. Tot nu toe erg blij dat ik heb ‘gegokt’ op deze single doser, Freek van Frekko heeft ‘m ook netjes voor me uitgelijnd. Gisteren voor het eerst de burrs voorzichtig schoongeborsteld, maar waar die plasmanaalden precies zitten is me niet meteen duidelijk. Hoe kom ik daar het beste bij en kan ik daar ook met een (zacht) borsteltje langs?
De plasma naalden zitten bovenin de uitloop. Je kunt met borsteltje in de uitloop vanaf onder. Of/en maler openen en bovenste maalschijf drager eruit tillen en daar bij de uitloop ook even met een blaasbalgje puffen in de uitloop. Je zult dan meteen zien dat er koffie maalsel uitvalt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’