Re: Man en mes

911
Klopt, maar hoeveel snijdt je nou echt? Beter gewoon een Naniwa 1000 slijpsteen erbij kopen en dan hoef je ook niet zo'n lelijk ding je keuken binnen te laten.

Zelf heb ik een snijplank van Lariks en dan kopshout (allemaal blokjes die recht op staan, zodat je dwars in de nerf snijdt i.p.v. het verlengde ervan). Online kunnen ze redelijk prijzig zijn, maar ik had een houtshop gevraagd om het te maken en die vonden het volgens mij erg leuk om te doen tegen een redelijke prijs.

Nu ik er over nadenk; zal hem gelijk weer eens ff in de olie zetten :mrgreen:
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

912
Ha, wij hebben ook zo'n plank van kopshout in blokjes. Is dacht ik van hardhout. Gaat zeker al 20 jaar mee. Een keer is hij in tweeën gebroken toen ik er een hete bakplaat op plaatste. Naar de timmerfabriek gegaan en die hebben het weer aan elkaar gelijmd.
En deze moet ook zeker weer eens in in de olie, Ik zet hem in deze olie. https://www.hout-olie.nl/product/werkbladolie/
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

914
Ik gebruik drijvenpitolie, een geurloze olie die je gewoon bij de AH kunt kopen. Een flesje van 500ml doe je jaren mee.

De eerste keer ging de snijplank in een oliebadje om verzadigd te raken. Volgens mij ging er wel een liter aan olie in en duurde het 3 dagen ofzo, en trekt de plank ook een beetje krom. Uiteindelijk wordt hij ook vanzelf weer recht en hoef je maar kleine laagjes aan te brengen.

Het hout blijft 'leven', wat er voor zorgt dat de sneeën weer hersteld worden. Al met al een mooi en duurzaam product.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

915
ErikvW schreef: ma 15 jan 2024, 10:46 Ik was een beetje aan het rondzwerven op marktplaats en kwam zo in gesprek met een meneer (gebruikersnaam "cor") die gebruikte messen importeert en weer "tot leven" opwerkt. In alle communicatie krijg je het gevoel dat deze mijnheer ontzettend veel passie heeft voor deze insteek en ook absurd veel kennis. Slijpen doet hij in zijn beschikbare tijd, dus je hebt wat tijd om enthousiast te raken. Ik heb er een Yoshikane Nakiri besteld, die dit weekend net "af" is. Ik heb hem nog niet binnen, maar op zijn foto's is hij erg mooi. Ook het circulaire idee om staal van een dergelijke kwaliteit een extra leven te geven staat mij wel aan. Als referentie: deze is verzonden en alles 90 euro.

Mijn eerste echte Japanse, ik had al een tweetal "midrange" keukenmessen van Forged.
"And now: for the final result!" Onder het genot van een mok Tanzania uit de Aeropress dit mooie mes uitgepakt. Ik vind hem mooi geworden, geweldig concept en LOEIscherp.

Tip: als je collega's je al een beetje typisch vinden omdat je zelf staat te klieren met je eigen meegebrachte koffie, dan helpt het uitpakken van een "hakbijl" niet voor het normaliseren van je imago... :twisted:
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

917
bobbee schreef: vr 19 jan 2024, 13:25 Gaaf hoor! Verkoopt die man nog meer messen?
Jazeker! Dit was mijn "etalage" van Nakiri en Santuko messen die toen beschikbaar waren.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

919
ErikvW schreef:
bobbee schreef: vr 19 jan 2024, 13:25 Gaaf hoor! Verkoopt die man nog meer messen?
Jazeker! Dit was mijn "etalage" van Nakiri en Santuko messen die toen beschikbaar waren.
messen2.jpg
Mooi. En hoe weet hij of het een echt kwalitatief Japans mes is van goed staal? Weet jij dat? Ik zie deze niet op marktplaats staan trouwens.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

920
bobbee schreef: vr 19 jan 2024, 19:19
ErikvW schreef:
messen2.jpg
Mooi. En hoe weet hij of het een echt kwalitatief Japans mes is van goed staal? Weet jij dat? Ik zie deze niet op marktplaats staan trouwens.
Ik weet het niet zeker. Cor lijkt heel veel kennis te hebben en heeft een relatie in Japan die ze aan hem levert. In eerste instantie had ik geïnformeerd naar een ander mes dat in de tussentijd werd verkocht en raakten we aan de praat. Ik kreeg uitleg over het bedrijf dat dit mes heeft gemaakt, verhaal en gesprek voelde goed. Er werd direct duidelijk gemaakt dat ik het mes niet hoefde af te nemen als ik het eindresultaat niet mooi vond. Merk dat in het mes zit is van die fabrikant. Ik ben geen expert, voor mijn gevoel heb ik een prima mes. Ik ben verder geen reclamebureau voor deze meneer, maar voor mij zit het goed.