Re: De LONDINIUMs afdeling

1291
fransg schreef: wo 24 jan 2024, 22:20
Blackbirdmanf schreef: wo 24 jan 2024, 22:15Ik begreep dat het volume bij de Vectis wat beperkt is.
Bij eenmaal hefboom omhoog brengen is shot volume niet groot, maar je kunt er als je 'm leert kennen 'mee lezen en schrijven' en dan trek je de hefboom na x seconden weer omlaag etc.

Dergelijke dingen zijn met de grote machine veel gemakkelijker, dat wel. Is maar waar je lol en voorkeur naar uitgaat.
Helder verhaal Frans! Kan het kloppen dat ik jou dat zag doen in een filmpje op YouTube? Ik vroeg me al af waar dat voor was.

1296
cremalover schreef: vr 26 jan 2024, 12:04 Bij mijn Lambro werkt voor een volumineuzer shot het verlengen van de pre infusietijd. Ik ga tot 15 sec preinfusie.
Werkt op de Vectis net zo. Dan moet men wel iets grover malen of minder doseren dan ik meestal doe.

Kortom met die kleine manual levers kan men z'n eigen 'handschrift' maken. Huisgenoten kunnen dat niet meteen nadoen. Met de grote LR24 is heel gemakkelijk consistent hetzelfde te doen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1298
Pimmedoris schreef: za 27 jan 2024, 16:29 Helder filmpje!
Dank! Was een hoop werk deze keer.
Pimmedoris schreef: za 27 jan 2024, 16:29 Doe je dit als periodiek onderhoud of zodra er bepaalde klachten zijn?
Het ging ons er nu om te laten zien hoe e.e.a. makkelijk gaat met de gereedschappen die bij Londinium bestelbaar zijn. Vooprheen moesten mensen zelf een "opschuif-tool" maken of laten maken, dat was omslachtig en duur en het 'opschuifding' van Londinium is niet duur en bovendien handiger dan andere doordat je de opschuif-afstand kan instellen. Dan plopt het rubber niet per ongeluk in de verkeerde groef.

Ook hadden we eerder een filmpje gemaakt met zelfmaak-gereedschap om de sleeve eruit te trekken en dat is lastig na te maken. Zo was er kennelijk iets vreemd met de door ons gepubliceerde tekening waardoor Manduca een niet-passend stuk hout ervoor had laten maken.

Met de sleeve-trekker dus nu gewoon is te bestellen gaat het doodgemakkelijk.

Zuigerringen vervangen hoeft alleen als er iets duidelijk mis is, dwz het water lekt onder- of bovenuit de groep.

Idealiter eens in de twee of drie jaar ofzo, gok ik.
Pimmedoris schreef: za 27 jan 2024, 16:29 Je plaatst hier de no-grease seals toch? En toch doe je er een bepaald vet over?
Het glijdt beter over het opschuif-tooltje met een ietsje vet. Zeepsop kan ook maar dat moet je weer uitspoelen / flushen.

Over droog materiaal schuiven kan de ringen mogelijk een beetje beschadigen, en kost meer moeite en kracht.

Als er weleens wat vet met PTFE is gebruikt in de machine zoals in de mijne, dan blijkt dat nog lang in het thermosifonsysteem te kunnen dralen. Het fantastische van PTFE is dat het heel goed hecht aan metaal en dit jarenlang soepel en glad houdt. Het nadeel is dat het inderdaad heel goed hecht en dus niet zomaar weg is.

Omdat PTFE niet lekker werkt op de 'no grease' ringen is het beter een ietsie pietsie van de Hayes Lubrifilm Plus op de ringen te doen. Ten eerste glijen ze dan lekkerder op de zuiger de zetgroep in en ten tweede hebben eventuele sporen van PTFE geen grip erop.

Enkele Londinium-eigenaren die heel braaf de zetgroep brandschoon en kurkdroog hadden gemaakt kregen te kampen met hakkelende zuigerbeweging (Yousef, Tije) terwijl anderen (zoals ik) daar niks geen last van hadden. Nu blijkt dat zij met een heel klein beetje van de Lubrifilm van het gehannes verlost zijn. Het gaat niet om klodders en dat vet gaat dan ook niet in het douchescherm te boel verstoppen zoals het oude fabrieksvet doet.

Maar je zou kunnen zeggen dat de naam 'no grease' kan worden veranderd in 'ietsie pietsie grease'

;)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino