28
door Erik82
Wat voor maler heb je, of nog steeds de P64? Als dat niet 80 of 98mm is dan ligt daar nog verreweg de grootste vooruitgang. Des te lichter de branding des te belangrijker de maler. Mijn P64 vind ik zelfs al verreweg niet goed genoeg voor echte lichte branding. En dan heb ik de MP, Omni en Brew burrs getest. 64mm gaat het hem gewoon echt niet worden en krijg je matig smakende light roast espresso. Er gaat een wereld voor je open als je ineens met de 80mm Ultra burrs espresso gaat maken qua smaken die mogelijk zijn.
Ik drink eigenlijk alleen maar licht en dan vooral Manhattan, Wendelboe en La Cabra. Je zou ook kunnen kijken naar April, Coffee Collective, Blue bottle en Klatch. Branders als Shokunin, Blommers, Caffenation en Friedhats zijn wat minder licht, zeker de eerste twee. Friedhats vind ik persoonlijk super goed maar is net iets minder licht.
Zeker een filter roast van Wendelboe of April is erg licht maar dat is eigenlijk ook al zo bij Manhattan. In het verleden uit Amerika weleens bonen gehad die belachelijk licht waren maar daar zit wel echt een grens aan wat nog lekker is. En die 2 maanden mag je ook vergeten, dan zou ik eerder 3 weken aanhouden. Zeker met een maler die niet bizar goed is ga je tegen gigantische beperkingen aanlopen.
En bedenk je wel dat des te lichter men gaat branden des te belangrijker de kwaliteit van de groene bonen. Verwacht dus hoge prijzen of anders gaat de smaak verre van goed zijn. Zeker bij de hele lichte brandingen heb ik dat al te vaak meegemaakt. Ook je maler zal van veel grotere invloed zijn qua consistentie om er het juiste uit te halen. In dat geval is het totale plaatje erg belangrijk.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60