Re: Advies en hulp gevraagd

12
Erik82 schreef: zo 12 mei 2024, 08:37 Let wel op dat de Eureka Libra met 55mm een maler uit het startsegment is. Nu met je Delonghi gaat het goede resultaten geven maar later met een echte espressomachine (de Rocket) gaat hij meer en meer door de mand vallen. Dan was de Fiorenzato of een Super Jolly een veel betere keuze geweest met 64mm schijven.
Twee dingen

1) jij bent DE expert en weet het het beste, daarover geen discussie mogelijk natuurlijk

2) de keuze van lekkere boontjes is veel belangrijker dan die voor een paar mm bredere schijven. Ook zou ik iemand die blij is met de aanschaf van een heel behoorlijk goede maler niet meteen in een tranendal douwen met advies gegeven vanaf een voor 99% onbereikbaar hoog niveau. Ook denk ik dat deze mensen die nu de Libra hebben een groter vermogen hebben om gewoonweg blij en tevreden te zijn dan jij. Dat is een levenskwaliteit, daar kan geen schijf van 64mm tegenop malen. Bovendien zal de nieuwe espressomachine weer verdere deuren openen naar verrukkelijke espresso. Dat daar over een jaar of meer een verlangen kan ontstaan naar upgrades, daar zal tegen die tijd mogelijk ook budget voor zijn en alle gelegenheid tot wéér veel tevredenheid met het leven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
Met die Libra kun je met goede bonen inderdaad een prima koffie maken tot zeer excellent zelfs, ook met een Rocket ernaast. Als je dat niet kunt dan moet je nog wel wat oefenen en meer leren...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

14
Ja we hebben deels voor gemak gekozen.
Ik ben ochtends niet in staat om ook maar mijn bovenkamer te activeren.
Laat staan om in de juiste volgorde met de juiste verhoudingen een lekker bakkie te produceren.

We zijn aan het neuzen naar een 2e maler voor een nieuwe boon te proberen en te experimenteren zodat de Eureka gewoon standaard goed is.

Keuze blijft reuze, meningen blijven behoorlijk uiteen lopen per machine. Ik heb sterke voorkeur voor Mazzer dat lijkt altijd goed te zijn welk model dan ook.
Al zie ik ook een nette Fiorenzato F64 Evo gebruikt in de horeca en een Mazzer Mini electronic B.
Prijs van €350 voor de B lijkt niet gek maar is dit wel een stap meer dan de eureka?

15
De horeca malers zoals de mazzer en fiorenzato hebben veel retentie. Dat is maalsel wat zich ophoopt in de uitloop van de maler. Zijn niet geschikt voor single dosing tenzij je er een blaasbalg op zet.

Ikzelf heb een XL met een df64v ernaast voor single dosing en spelen met koffie. De XL is voor de standaard snelle espresso of cappuccino en een ietwat donkerder gebrande boon. Zo werkt het voor mij fijn. Misschien een optie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

16
fransg schreef: zo 12 mei 2024, 09:08 Twee dingen

1) jij bent DE expert en weet het het beste, daarover geen discussie mogelijk natuurlijk

2) de keuze van lekkere boontjes is veel belangrijker dan die voor een paar mm bredere schijven. Ook zou ik iemand die blij is met de aanschaf van een heel behoorlijk goede maler niet meteen in een tranendal douwen met advies gegeven vanaf een voor 99% onbereikbaar hoog niveau. Ook denk ik dat deze mensen die nu de Libra hebben een groter vermogen hebben om gewoonweg blij en tevreden te zijn dan jij. Dat is een levenskwaliteit, daar kan geen schijf van 64mm tegenop malen. Bovendien zal de nieuwe espressomachine weer verdere deuren openen naar verrukkelijke espresso. Dat daar over een jaar of meer een verlangen kan ontstaan naar upgrades, daar zal tegen die tijd mogelijk ook budget voor zijn en alle gelegenheid tot wéér veel tevredenheid met het leven.
De beste zeker niet maar wel heel veel ervaring. Daarnaast weet jij net zo goed als mij at 55mm niet top is en echt een beginnersmalertje als we het over echte espresso hebben. Dan zou jij net zo goed DE expert zijn ;) . Kijk maar eens naar je eigen malers.

Juist een goed boontje heeft een goede maler nodig, dat is ook algemene kennis. Natuurlijk kan je met gemiddelde bonen met een Libra een goede espresso maken maar verwacht geen wonderen als je echt goede bonen gaat kopen want dan is die maler by far de beperkende factor. Juist die meer dan een paar mm maken dan een groot verschil aangezien de stap van 55 naar 64 ongeveer 30 tot 40% meer maaloppervervlak heeft dus zo klein is dat verschil niet. Heeft niks met ervaring te maken, gewoon hoe malers werken. Zeker het continu af moeten stellen om de boel consistent te houden is een groot nadeel aan de kleinere schijven daar waar grotere schijven veel meer gemak geven.

Daarnaast geef ik een advies wat juist verre van onbereikbaar is en heel redelijk aangezien 64mm best een basis is. Een goede 2de hands 64mm maler is namelijk veel goedkoper dan een Libra dus snap ik niet hoe je op zo'n opmerking komt. De Mazzer SJ of EVO64 zijn voor mijn voorkeur geen geweldige malers maar voor 90% van de mensen hier meer dan voldoende en niet duur en daar hebben we het hier over. Als ik nou meteen over 80/98mm was begonnen dan had je gelijk gehad met je opmerking maar nu sla je de plank echt compleet mis.

Een Delonghi is een heel ander beest dan een goede E61 en dat gaat OP straks ook merken. Ze was juist naar malers met potente schijven aan het kijken maar is nu voor een mindere maler gegaan en dat is jammer gezien de machine die er zo komt, zeker gezien de hoge prijs van de Libra en er voor dat geld wel echt iets beters te krijgen is. Nou zijn die oudere malers met veel retentie ook niet ideaal maar er zijn zeker betere alternatieven die niet meer kosten.
Laatst gewijzigd door Erik82 op zo 12 mei 2024, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

17
De persoon die mijn Strega wil hebben heeft al een Niche Zero, dus die kan ik aanbieden.
Sorry voor de topic hijack, maar in het verkoop topic gaat het inmiddels over bier... :)
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

20
SamanthaNauta schreef: ma 27 mei 2024, 21:03 Nu zie ik een gebruikte Nuova Simonelli MDJ.
Wat zijn jullie ervaringen/kennis hier mee?

Hij komt bij een horeca vandaan.
ik zou hem laten staan. Horeca malers zijn robuust en in veel gevallen in een prima staat en kunnen goede koffie maken maar hebben extra werk en vaak verspilling nodig. Je gaat door de onbekende factor al snel extra koffie malen en dan naar je vaste dosis "terugmeten".
Voor jouw gebruik adviseer ik een goede single dose maler, in combinatie met het vooraf afwegen van bonen bijvoorbeeld in potjes. Het voordeel van bijna alle single dose malers is de consistentie. Er komt bij benadering altijd hetzelfde uit, in principe hetzelfde als je er in gooit. Momenteel populair keuzes waar ik zelf aan zou denken, oplopend in budget zijn:
DF64 gen 2
DF64V
Niche Zero
DF83 gen2
Mazzer Philos
Zerno ZF-1
Ik heb geen ervaring met de Eureka malers omdat ik ze erg lelijk vindt.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™