Re: Man en mes

971
Hier hebben we een gekarteld broodmes dat al ruim 40 jaar dienst doet en nog nooit is geslepen!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

972
Joste schreef:Hebben jullie wel eens een broodmes geslepen of laten slijpen? Dat lijkt me iets om te laten doen.
Ja. Aan de gladde zijde even aanslijpen met wetsteen maar het aanzetstaal doet ook goed. Dan snijdt die weer. Heb ik van een messenslijper die mijn broodmes even langs de draaiende steen haalde en weer meegaf, het is goed zo zei hij, die snijdt weer, en hoefde ook nog eens niks te betalen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

973
bobbee schreef:Ik heb een minosharp. Zoiets als deze maar dan grijs en ouder denk ik.
Misschien niet perfect zoals een wet steen maar het gemak speelt bij mij de boventoon ondanks dat ik hem niet heel veel gebruik naast het aanzetstaal.

https://youtu.be/EQgO6-RyCB0?si=LoH483dY59nIP-ZT
Heb ik ook! Ik lees regelmatig de verhalen in ‘man en mes’ en wilde steeds al eens vragen of iemand dit werktuigje kent.

Voor de geïnteresseerde:

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202405 ... cc43ae.jpg[/IMG]
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202405 ... 28701e.jpg[/IMG]
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202405 ... f9d99d.jpg[/IMG]
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202405 ... 703ce0.jpg[/IMG]
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202405 ... a00012.jpg[/IMG]
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

977
omeCoffee schreef: vr 31 mei 2024, 10:21
bobbee schreef:Ik heb een minosharp. Zoiets als deze maar dan grijs en ouder denk ik.
Misschien niet perfect zoals een wet steen maar het gemak speelt bij mij de boventoon ondanks dat ik hem niet heel veel gebruik naast het aanzetstaal.

https://youtu.be/EQgO6-RyCB0?si=LoH483dY59nIP-ZT
Heb ik ook! Ik lees regelmatig de verhalen in ‘man en mes’ en wilde steeds al eens vragen of iemand dit werktuigje kent.

Voor de geïnteresseerde:

Ja, heb ik ook en als ze echt bot zijn, dan door de drie molens halen en hij snijdt weer perfect! Heb ik zeker 10 of wel 15 jaar.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

978
Zo'n Minosharp wordt vaak voor gewaarschuwd dat het niet goed is, maar als je puur kijkt naar het design zou het wel mee moeten vallen lijkt mij. De opmerking "NO HEAVY PRESSURE IS NECASSARY" snijdt wel hout in deze.

Ik zou een Minosharp wel aanraden om vaker en licht te gebruiken. Net als met een aanzetstaal, als je goed bijhoudt hoef je een mes nooit uitgebreidt te slijpen.

@Cremalover, wat een unit! Ik geloof dat die van mij nog geen 2mm dik is.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

979
Ypuh schreef:Zo'n Minosharp wordt vaak voor gewaarschuwd dat het niet goed is, maar als je puur kijkt naar het design zou het wel mee moeten vallen lijkt mij. De opmerking "NO HEAVY PRESSURE IS NECASSARY" snijdt wel hout in deze.

Ik zou een Minosharp wel aanraden om vaker en licht te gebruiken. Net als met een aanzetstaal, als je goed bijhoudt hoef je een mes nooit uitgebreidt te slijpen.

@Cremalover, wat een unit! Ik geloof dat die van mij nog geen 2mm dik is.
Heb je de minosharp ooit in het echt gezien of gebruikt?

Voor een paar simpele keukenmessen zoals ik heb van Zwilling vind ik hem meer dan prima werken en doet meer dan een aanzetstaal. Een chirurg zou ik hem niet aanraden, maar die zou ik ook geen wetsteen aanraden en een ander soort mes voor zijn werk.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

980
Nee; ik ben dus gelijk naar deze overgestapt. Mooi, maar een beetje overkill (mede omdat ik er te weinig tijd voor maak). Zoals ik op de vorige pagina schreef zou ik achteraf één 1000 of 1500 steen nemen en zorgen dat je het bijhoudt.
Die 5000 is leuk om een scherp mes mooi af te werken, en de 220 heb ik voor mijn eigen messen waarschijnlijk nooit meer nodig, maar zag dat mijn zus haar Japanse mes wel een paar hapjes uit miste, dus af en toe wel fijn om te hebben.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.