Re: Even voorstellen!

11
ErikvW schreef: di 18 jun 2024, 13:11 Welkom!

Weer een Erik, yes! World domination!

Setje ziet er errug knap uit zo, mooi dat zwarte zo consistent doorgezet. BTW: ze hebben ook zwarte melkkannetjes, zijn wel ietsje duurder... :D

Ik heb hier erg veel van geleerd, is een serie van 8 videos waarvan de eerste 7 nuttig zijn:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=lFwJF-_ ... U1b73w1BUW[/youtube]
Hallo Erik met een K! Haha!

Als je goed kijkt zie je rechts in het hoekje inderdaad een zwart melkkannetje in klein formaat. Dat maakt het wel af idd. Ben er ontzettend blij mee.

Overigens melk opschuimen moet ik nog goed masteren, eerst paar keren ging dat compleet mis. Te weinig lucht en veeeul te heet. kon je meteen weg gooien…

Die filmpjes van Hoffmann zijn top idd! Ik volg Lance Hedrick ook op YouTube.

Op dit moment vind ik consistentie shot after shot iets waar ik aan moet werken. Ik zit ook te denken aan een Weber 20gr Unibasket voor wat extra kwaliteit. De portafilter van de Lelit zou dit net aan kunnen. Puck prep wordt dan nog belangrijker.

Dank en groet!
Laatst gewijzigd door erikdebrabander op wo 19 jun 2024, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Even voorstellen!

12
Welkom. De filterbakjes van lelit zijn prima standaard bakjes hoor. Zeer vergevingsgezind, met speciale filterbakjes maak je het in vergelijk met de lelit bakjes nu moeilijker. Ik heb de bakjes van lelit hier ook in de filterbakjes lade.

Veel plezier met je mooie setup!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Even voorstellen!

14
Dirk Jan schreef: di 18 jun 2024, 10:31
erikdebrabander schreef: ma 17 jun 2024, 19:18 Daar zit ook grotendeels de lol in, ben ik met je eens! Ik had alleen op casabarista wat leuks gezien en dacht misschien leuk zo'n workshop.
https://www.casabarista.nl/academy/sca-trainingen/
Als ik terugkijk dan heb ik het meeste geleerd van de dingen die echt fout gingen. Zowel in positieve zin als in negatieve. Soms werd ik nml verrast door het resultaat als het helemaal fout ging. Bijvoorbeeld bij veel te lang laten doorlopen van het water. De smaak viel mij helemaal niet tegen. Nou ben ik een liefhebber van een iets bittere smaak, dat scheelt ook.
Zelf experimenteren is ook een beetje de hobby denk ik dan maar. Alleen kost het mij nu veel koffie, omdat goed in dialen van een boon best lastig kan zijn als je beginner bent. Ik kijk daarom op dit moment alleen naar maalgraad, ratio en goede puck preparatie. Flow control, Pre infusion doe ik zo min mogelijk. Niet teveel variabelen toevoegen in het begin. Al moet ik zeggen dat ik soms wel een beetje cheat als ik een single dose basket met 10 gr koffie dan tijdens het zetten wel ff in flow control terug schroef om dan nog rond de 25 sec uit te komen. Dat is best handig met een Bianca.

Re: Even voorstellen!

15
bobbee schreef: wo 19 jun 2024, 10:37 Welkom. De filterbakjes van lelit zijn prima standaard bakjes hoor. Zeer vergevingsgezind, met speciale filterbakjes maak je het in vergelijk met de lelit bakjes nu moeilijker. Ik heb de bakjes van lelit hier ook in de filterbakjes lade.

Veel plezier met je mooie setup!
Ik heb nog wel een aanvullende vraag over de Lelit baskets. Zo nu en dan heb ik bij een slayer shot van dat sproeien in het begin. Ik dacht in eerste instantie dat de basket kapot was, maar dat schijnt wel vaker te gebeuren volgens mij.

Wat is jouw ervaring met dat sproeien? Is dat gewoon een slechte puck preparatie, of domweg pech dat er kennelijk een partical precies ergens tussen zit?

Re: Even voorstellen!

17
erikdebrabander schreef:
bobbee schreef: wo 19 jun 2024, 10:37 Welkom. De filterbakjes van lelit zijn prima standaard bakjes hoor. Zeer vergevingsgezind, met speciale filterbakjes maak je het in vergelijk met de lelit bakjes nu moeilijker. Ik heb de bakjes van lelit hier ook in de filterbakjes lade.

Veel plezier met je mooie setup!
Ik heb nog wel een aanvullende vraag over de Lelit baskets. Zo nu en dan heb ik bij een slayer shot van dat sproeien in het begin. Ik dacht in eerste instantie dat de basket kapot was, maar dat schijnt wel vaker te gebeuren volgens mij.

Wat is jouw ervaring met dat sproeien? Is dat gewoon een slechte puck preparatie, of domweg pech dat er kennelijk een partical precies ergens tussen zit?
Ja dat komt of door de koffiebonen maar als dat goed is en niet heel licht gebrand dan komt het door de puck prep. Kan van alles zijn maar mocht je er nog niet van gehoord hebben : WDT. Dat is de koffie in de basket even door roeren met naalden voor het tampen. Daar zijn mooie tools voor maar je kunt het ook doen met een kurk en wat draadjes erin gestoken van metaal zodat je het maalsel kunt opbreken en verdelen en dan tampen. Een mini klutser werkt ook. De extractie loopt dan veel mooier.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Even voorstellen!

18
bobbee schreef: do 20 jun 2024, 00:10
erikdebrabander schreef:
bobbee schreef: wo 19 jun 2024, 10:37 Welkom. De filterbakjes van lelit zijn prima standaard bakjes hoor. Zeer vergevingsgezind, met speciale filterbakjes maak je het in vergelijk met de lelit bakjes nu moeilijker. Ik heb de bakjes van lelit hier ook in de filterbakjes lade.

Veel plezier met je mooie setup!
Ik heb nog wel een aanvullende vraag over de Lelit baskets. Zo nu en dan heb ik bij een slayer shot van dat sproeien in het begin. Ik dacht in eerste instantie dat de basket kapot was, maar dat schijnt wel vaker te gebeuren volgens mij.

Wat is jouw ervaring met dat sproeien? Is dat gewoon een slechte puck preparatie, of domweg pech dat er kennelijk een partical precies ergens tussen zit?
Ja dat komt of door de koffiebonen maar als dat goed is en niet heel licht gebrand dan komt het door de puck prep. Kan van alles zijn maar mocht je er nog niet van gehoord hebben : WDT. Dat is de koffie in de basket even door roeren met naalden voor het tampen. Daar zijn mooie tools voor maar je kunt het ook doen met een kurk en wat draadjes erin gestoken van metaal zodat je het maalsel kunt opbreken en verdelen en dan tampen. Een mini klutser werkt ook. De extractie loopt dan veel mooier.
Oke, dan zal ik mijn puck prep moeten verbeteren denk ik. Ik heb zoals je op t plaatje kunt zien al een WDT tool van Normcore en dat werkt best goed. Alleen mis ik nog een std distributor om de koffie goed te verdelen. Ik probeer dat met de naaldjes en het kloppen wel een beetje met de hand te doen, maar mssn zit daar nog wat winst.

Vanmorgen tikje fijner gemaald en combinatie met tijdens de het brewen even met de naald de flow terug geschroefd om met 18gr 40 gr eruit op 28sec uit te komen. Uitkomst, heerlijk bakkie in balans en geen sproei, dus ik maak kennelijk progressie!

Groet en dank!

Re: Even voorstellen!

19
Sts distributor? Is dat zo'n draai ding om de koffie t3 verdelen. Heb je niet nodig. Is leuk voor het idee en staat interessant. Ik heb er ook 1, soort van voldoening geeft het wel maar in het kopje geen verschil.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Even voorstellen!

20
bobbee schreef: do 20 jun 2024, 13:03 Sts distributor? Is dat zo'n draai ding om de koffie t3 verdelen. Heb je niet nodig. Is leuk voor het idee en staat interessant. Ik heb er ook 1, soort van voldoening geeft het wel maar in het kopje geen verschil.
Wat is doe is een beetje kloppen met t handje om te verdelen, daarna doe ik WDT, daarna klop ik alles op t matje om te kijken of alles een beetje netjes verdeeld. Als t lelijk is, dan doe ik nogmaals een WDT en daarna ga ik tampen. Ben met je eens dat die andere distributor dan niet nodig is.