RoosW schreef: ma 23 okt 2023, 13:22
Ik heb een raar consequent probleem.
Eerste bak maken na stilstand, prima flow, start na 10e seconde, 25 seconden later, perfecte 40gr koffie op 18,4 gr gemalen.
Nu het probleem, als ik dus (omdat bv mijn vrouw thuis is) direct daarna een twee kop zet, alles hetzelfde, dezelfde hoeveelheid koffie, zelfde maling, zelfde voorbehandelingen, 80gr koffie in 25 seconden start na 5 seconde (als ie nabij de 8 bar druk is)???
Hoe dan? Waarom?
Ik dacht eerst, misschien temperatuur, aangezien ik het mandje even snel met koud water uitspoel na gebruik voor de eerste kop voor ik de tweede kop maak, maar uitspoelen met kokend water (Qooker) maakt ook geen bal verschil, exact hetzelfde verschijnsel.
Als ik 10 minuten wacht, na de eerste kop, gedraagt hij zich 1 kop weer 'normaal', maar de tweede dus weer hetzelfde verschijnsel
Iemand een hint of idee wat er aan de hand kan zijn?
Een redelijk ontmoedigde koffie leut.
Ik realiseer mij dat ik vergeten ben hier uiteindelijk op terug te komen.
Speculatie mijnerzijds, als je twee bakjes direct achter elkaar zet blijft bij de start van het tweede bakje druk/water achter dat normaal langzaam afvloeit.
Werkende oplossing/work-around: Na de kop gespoeld te hebben met een leeg blindfilter, heel even de handel een stukje omhoog tot er water uit de naar beneden hangende toeter komt (er kan een heel klein beetje uit de zetgroep komen) - dat is alles -
Als ik nu twee kopjes (of meer) achter elkaar zet en elke keer voor de start van de pomp even de handel oplicht, is het probleem volledig weg, uitstekende consistentie wat betreft start eerste druppel ipv dat de tweede bak al bij 6 seconden na de pomp start begint door te lopen.
Ik hoop dat iemand er wat aan heeft