Maalschijven uitlijnen

1
Schijven uitlijnen is een hot topic.

Ik nam een stelling aan (uit verveling?😅)
Schijven uitlijnen maakt niet zoveel uit.

Ik heb hiervoor mijn df83v getest.

Df malers worden vaak geadverteerd met een service voor uitlijning. Door middel van aluminiumfolie worden de schijven opgehoogd op plekken waar ze elkaar niet raken en zo geleverd aan klanten als goed uitgelijnd. Vooral bij malers met platte schijven lees ik veel hierover.

Wat nou als het gewoon helemaal niks tot weinig uitmaakt allemaal?

Ik heb bij mijn maler de folie stukjes allemaal verwijderd en met een stift gecontroleerd hoe de uitlijning eruit zag zonder folie zoals ze dus standaard uit de fabriek komen.

Foto hieronder laat dat zien. Super slecht! Ongeveer 20% kwam in contact. De schijven waren dus heel slecht uitgelijnd op dat moment. Precies wat ik dus moet hebben om te weten hoeveel verschil dit gaat geven.

Ik heb vervolgens ongeveer een week lang espresso gemaakt met deze belabberde uitlijning.

Opgesomd wat ik in die dagen heb gehad:
De maalgraad instellen naar de perfecte sweetspot is heel frustrerend inconsistent. Een minuscuul kleine aanpassing maakt soms een grote sprong. Een goeie shotje kan de volgende keer weer een minder goeie shotje zijn. Dit maakt single dosen en tussendoor wisselen van bonen al helemaal een hel.

Op een gegeven moment raakte ik geïrriteerd met mijn espresso. De meeste shotjes komen met channeling eruit.
Qua smaak ook een vrij grote stap achteruit. Ontevredenheid in smaak heerst bijna bij elke kop koffie. Een goed doorgelopen shotje smaakt soms ook incompleet.

Ik ben best fanatiek en hou van testen maar dit was algeheel gezien best een frustrerend proces. Desondanks de df maler heel snel en gemakkelijk is om open te halen en aanpassingen te maken. Als ik dit proces met mijn oude Eureka had meegemaakt had ik hem waarschijnlijk de raam uitgegooid.

Dus weer bezig geweest met terug uitlijnen. Geen leuke proces. In het geval je uitlijning aan het begin al heel slecht is betekent het waarschijnlijk dat je meerdere aanpassingen moet maken en dus telkens de machine en schijven moet open schroeven. Ik heb wat YouTube filmpjes gezien waarin ze je laten zien hoe gemakkelijk het allemaal is maar dat is of bullshit of random geluk. De ene heeft toevallig een Maler die al bijna perfect is uitgelijnd. De andere plaatst ergens 1 stukje folie en zit al heel toevallig dicht tegen perfecte uitlijning.
In mijn geval ben ik er een paar uur mee bezig geweest. Twee keer zelfs helemaal opnieuw begonnen.
Ik heb ze ongeveer naar 80% uitgelijnd gekregen wat redelijk is. 100% uitgelijnd is gewoon ook niet haalbaar.

Nou ik kon niet wachten om weer espresso te maken.
Eerste shotje had een doorlooptijd van 40 seconden. Veel te lang eigenlijk maar het smaakt niet eens slecht.
Tweede shotje iets grover gemalen met een doorlooptijd van 34 seconden was heel lekker, wat had ik dat gemist zeg. Nog een derde dan maar.
30 seconden doorlooptijd, een volwaardig harmonieus godshot🤤.

Geen channeling meer en aanpassingen in de maalgraad gaan precies waar ik naar toe wil. Consistentie en meer smaak is het resultaat.

Ik ben een believer geworden. Uitlijnen is een ding om rekening mee te houden en ik ben overtuigd.
Wellicht zijn mijn bevindingen interessant voor iemand die afvraagt wat goed of slecht uitgelijnde schijven kunnen betekenen. Dit heeft trouwens geen enkel betrekking tot conische malers en voor zo ver ik weet hebben die ook geen uitlijning nodig.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
Bijlagen

Re: Maalschijven uitlijnen

4
Dat uitlijnen is een echte tijdrovende rot klus. Wat het voor mij makkelijker maakte is aluminium isolatie tape, die plakt aan 1 zijde. Weet niet of je dat al had bedacht maar wellicht heb je er nog eens wat aan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

6
Ook ik heb mijn maalschijven uitgelijnd, twee maanden geleden. Belangrijkste motief: nieuwsgierigheid plus innerlijke onrust, niet uit onvrede met de molen of de koffie.
Molen: Eureka Olympus 75e, Mythos schijven. Benadering: zie www.home-barista.com/grinders/eureka-ol ... 49385.html, "Mythos Burr Alignment Doc" (door Mat North). Specifiek: ik heb alleen shims gebruikt voor de bovenste maalschijf (rotary), de onderste maalschijf (fixed) heb ik niet aangeroerd. Ik heb de markeringen wel aangebracht op beide schijven. Ik heb mij uitsluitend bekommerd om de axial alignment. Met de radial alignment kon ik minder uit te voeten.
Shims: receipt paper, meer specifiek AH kassabon. Het papier van kassabonnen is wat mij betreft prima: lekker dun, voldoende stevig. Eerste ronde: dubbelgevouwen kassabon, tweede ronde enkelvoudige kassabon.
Vooraf: ongelijkmatige spot / ongelijkmatige verdeling van de markering.
Shim: de dubbelgevouwen kassabon was te dik, de enkelvoudige kassabon voldeed prima.
Achteraf: de markering is een stuk gelijkmatiger (door mij niet te kwantificeren), ik ben tevreden. Ik heb geen probleem met inconsistentie, aanpassing van de maalgraad verloopt heel gemakkelijk, channeling zie ik niet, maar op al deze punten had ik ook vooraf geen klachten.
Proef ik verschil: nou neen, ik weid dit aan mijn heel oude smaakpapillen. Is er helemaal geen verschil: jawel, ik kan mijn molen een stuk grover afstellen (dit lijkt overeen te komen met de ervaring van Hk87): kwantificeren is mijns inziens maar heel beperkt zinvol, maar het verschil is meer dan dat ik vooraf verwachtte.
Ik vind mijn eigen foto's achteraf heel moelijk te beoordelen. Mijn beschrijving hierboven is gebaseerd op mijn eigen notities, niet op foto's.
Aanvulling 1: ik laat de motor niet op elektriciteit draaien om de twee schijven tegen elkaar te laten komen, maar draai de onderste schijf met mijn vinger. Dit lijkt mij een stuk veiliger voor de schijven. Met de Olympus is dit heel eenvoudig te doen. Geen paniek: de stekker haal ik eerst uit het stopcontact.
Aanvulling 2: ik omschrijf mijzelf niet als echt handig, maar ik kan wel zorgvuldig werken. Ik vond deze excercitie alleszins goed te doen, ik heb diverse keren de shims aangepast in positie. Tijdsduur: circa twee uur, voor een AOW'er geen probleem. Deze tijdsduur is inclusief enig schoonmaken van de schijven. Mijn Olympus heb ik niet uit het raam gegooid.
Ik heb circa zeven jaar gewacht alvorens deze excercitie uit te voeren, ik had te lage verwachtingen en ik zag op tegen de beslommeringen. Wat mij betreft niet nodig. Mijn idee: mijn Olympus behoefde maar heel weinig correctie.
Aanvulling 3: Hk87 heeft zijn bevindingen heel zorgvuldig gepubliceerd, ik wil daar niet voor onderdoen. Op diverse punten zijn mijn ervaringen nogal afwijkend van die van Hk87.
De les: zelf proberen, indien je daar behoefte toe voelt, maar verwacht geen wonderen.

8
Ik denk dat er wel veel meer speelt en dat uitlijnen niet voor iedereen per definitie veel nut heeft.

Over het algemeen denk ik ook dat een Eureka er minder last van zal hebben vanwege een betere bouwkwaliteit. Bij mijn oude Eureka heb ik ook nooit zo een behoefte gehad en hele lekkere koffie kreeg ie zeker voor elkaar.
Df malers zijn toch iets van budget malers maar ook relatief nieuw op de markt. Als alles naar behoren werkt bij een Df zijn het ongetwijfeld goede malers. Optioneel SSP schijven erin zit ook winst in aan de df kant maar ze worden niet voor niets vaak geadverteerd met een (gratis) uitlijning service bij aankoop. Kennelijk zijn ze er dan gevoeliger voor.

Ik denk dat je uitlijning in algemene zin een klein beetje kan vergelijken met temperatuur bij espresso. Het zijn een van de laatste parameters die je kan tweaken als al het andere goed is maar voor je gevoel er nog steeds iets te halen valt.
Eventueel kan het ook handig zijn om te controleren als je bijvoorbeeld een tweedehands maler heb gekocht.
Of als je veel inconsistenties ziet bij je koffie terwijl je zeker weet dat al het andere goed zit.

In mijn geval had ik een hele slechte uitlijning op fabrieksinstellingen. Het was voor mij interessant en leerzaam om te weten wat dat kan doen met je koffie. 😄
* DLC Espresso burrs

9
DF malers worden wat mij betreft alleen maar als budget maler gezien omdat ze voor weinig geld heel veel bieden. Men gaat ze vergelijken met malers als de lagom, die zijn te duur. Zijn dan die zoveel beter? Nee, ook die moeten uitgelijnd worden af fabriek.

https://youtube.com/shorts/7HE4UmuKfxg? ... PZaHqYLI23

DF malers van de laatste modellen zijn gewoon praktisch high end en zeker als je ze met de malers op de markt van een paar jaar terug vergelijkt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

10
bobbee schreef: di 16 jul 2024, 07:52 DF malers worden wat mij betreft alleen maar als budget maler gezien omdat ze voor weinig geld heel veel bieden. Men gaat ze vergelijken met malers als de lagom, die zijn te duur. Zijn dan die zoveel beter? Nee, ook die moeten uitgelijnd worden af fabriek.

https://youtube.com/shorts/7HE4UmuKfxg? ... PZaHqYLI23

DF malers van de laatste modellen zijn gewoon praktisch high end en zeker als je ze met de malers op de markt van een paar jaar terug vergelijkt.
Mee eens bob, mag ook zeker erbij vermeld worden. Als ik naar mijn (nieuwe generatie) Df kijk ziet/voelt het zelfs helemaal High end aan.

Als zelfs èèn van de duurste malers op de markt niet perfect uitgelijnd geleverd wordt geeft dat ook belangrijke context aan de verhaal.
* DLC Espresso burrs