Re: gespot

4061
Ypuh schreef: di 15 okt 2024, 18:58 Die 'Plus' lijkt me inderdaad onzinnig voor thuisgebruikers. Deze heeft een actieve koeling (ventilator) en passieve koeling (meer metaal in de behuizing om de motor) zodat hij meer activaties aan kan per uur zonder oververhitting. Daarnaast zit je met de mega-grote hopper waar 1kg in past, terwijl de LW standaard met de 200gr hopper geleverd wordt. Waarom je dus méér zou betalen voor een tweedehands en minder praktische maler lijkt me onduidelijk.

Het verschil tussen de LW en LT is inderdaad alleen het GbW mechanisme wat door Acaia gemaakt is. Daar betaal je zo'n €500 voor. Het is een nice-to-have, maar wel eentje waar Etzinger in uitblinkt en die meerwaarde heeft voor de gebruiker.

Voor timed malers zijn meer alternatieven, maar dan nog vraag ik me af waarom je de LT niet vaker ziet. Het goede design (en dan bedoel ik niet estetisch, maar technisch) is nagenoeg ongeevenaard, ook voor on-demand modellen. De malers die 'beter' zijn, zijn singledose of duurder, en meestal allebei.
Nou het waarom heb ik wel een idee..

Er is niet veel bekend(als in reviews) of marketing(hype) of promotie rond etzmax. Het is een beetje een clubje van kenners die het gebruiken en that's it.

Los daar omheen, veel mensen (dat dacht ik ook lange tijd) kijken naar de hoe groot de schijven zijn. De eigenzinnige etzmax gebruikt relatief gezien hele kleine conische schijven wat je dan gauw afschrijft als inferieur. Maar toch doet ie het beter als een Niche (zeggen de gebruikers van beiden) terwijl niche veel grotere schijven heeft op papier. En dat moet je maar net weten! Ik weet dat etzinger ook een andere manier van opmeten heeft betreft burr size maar toch heerst er wat onduidelijkheid.

Ze maken iig. een statement dat grotere schijven niet meteen betekenen dat je betere maalsel/koffie krijgt. En ook dat moet je maar net weten. 😁

Het lijkt mij eigenlijk heel interessant om te zien hoe etzmax het zou doen tegen een weber key met zelfde bonen en machine. Mega conische schijven tegenover de bescheiden schijfjes van etzinger. Lijkt me leuk zo'n vergelijking 😃
Espressomachine: Strietman CT1(coming soon)

Maler: DF83V
SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
DLC Espresso burrs

Re: gespot

4062
De schijven van de Etzinger zijn niet zo klein als de specsheets doen vermoeden. Heb dit al eens uitgelegd met plaatjes erbij, maar de conclusie is dat Etzinger de maat van de binnenste cone opgeeft, en alle andere fabrikanten de maat van de buitenste cone. Dit omdat bij de Etzmax de buitenste cone is die draait, en bij alle andere malers de binnenste.

Grofweg komt het er op neer dat in de Niche volgens mij 68mm schijven zitten, en de Etzmax was iets van 60-63mm als je de buitenste cone pakt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.