Proefpakket 1 van de Espressowinkel.
Een espresso met de El Salvador. Branddatum 24 september. Zetdatum 29 september.
Mooie lichtbruine bonen. Ruiken naar noten en merk ik ook speculaaskruiden op?
Ik werk met ca 13 gram gemalen koffie en probeer 26 gram koffie te bereiken. Vorige bonen zijn opgegaan dus de Mazzer Major is vrij. Ik gebruik de maalstand van de vorige boon en die is bijna prima voor deze El Salvador.
Machine: Rancilio Silvia met PID. De doorlooptijd van de Salvador bij 13 gram gemalen koffie is 49 seconden en de koffie in het kopje is 27 gram. Hij mag ietsjes minder fijn of iets minder gemalen koffie, zeg 12,5 gram. Dat gaan we vanavond proberen. De geur is nu minder intens dan toen de boon uit het zakje kwam. Bij het proeven merk ik op dat de koffie licht (of noem je dat zacht?) is en ik proef fruit, ik denk dat het sinaasappel is. Karamel en pure chocolade proef ik niet.
Van mij mag de koffie iets meer body hebben.
Samenvattend voor dit bakkie: Een heerlijke zachte / lichte iets wat fruitige espresso met een mooie cremelaag.
Twee espresso, zelfde dag in de avond.
Doorlooptijd voor 12,5 gram gemalen koffie is nu 25 seconden en ik krijg dan 26 gram espresso. Bij het malen rook ik weer de heerlijke nootlucht maar die vind ik niet terug in de espresso. Koffie blijft wat aan de lichte kant, cremelaag wat dunnetjes en misschien iets te zuur.
Morgen weer terug naar de 13 gram en dan een iets minder fijnere maling proberen.
Vanmorgen 30 sept 2024 toch maar eens 18 gram gemalen koffie gebruikt. Dat was wel drie keer een nieuwe basket vullen omdat het te snel doorliep. Maar vanavond had ik een goede maling: 18 gram in 36 gram uit in 40 seconden. Mooie cremalaag, heerlijke geurige, noten lucht?, volle smaak en een licht zuurtje aan het eind. Dat had nu net niet gehoeven. Misschiende espresso toch even doorroeren voor ik begin met drinken? Toch smaakt de koffie licht, zou dat door de lichte branding komen, of is het echt aan de boon zelf? De karamel en de chocolade heb ik nog niet te pakken. We gaan door!
Toch maar even een week gewacht, het is nu 10 oktober, 8:00 uur. En weer terug naar 12,5 gram gemalen koffie, omdat ik dat al 25 jaar gewend ben.
Vandaag moeite om de juiste samenstelling maalgraad / hoeveelheid koffie te bepalen. Eerste bakkie liep het veel te traag door en was de smaak niet prettig. Tweede bakkie: doorlooptijd te snel,de pomp twee keer even stil gezet. Maar ook nu is de smaak niet prettig. Wrang? En misschien ook te slap. Geen cremalaag. Ruikt wat zurig.
In de avond 10 okt 2024. 12,8 Gram. Doorlooptijd van 35 seconden en 28 gram koffie. Smaak is beter,leuke cremalaag maar ik kan niet echt benoemen wat ik proef. Ook nu nog te slap?
Dat gaat erom spannen of het mij nog gaat lukken om een nmooie shot te krijgen met de Salvador, want hij is bijna op. Morgen laatste keer proberen.
De volgende ochtend, 11 okt 2024: krijg de koffie niet echt smaakvol, hij blijft zurig vansmaak. 13 gram en doorlooptijd 35 seconden en de pomp twee keer een paar seconden op uit gezet anders liep het te snel door.
Avond 11 okt 2024: 13,5 gram en ook nu de pomp twee keer, iets korter weliswaar, stil gezet. Doorlooptijd 38 seconden. Eindresultaat is niet smaakvol. Morgen laatste poging voor de bonen op zijn? En dan maar eens 14 gram proberen, of iets fijner malen.
Ochtend 12 oktober 2024. Iets fijner gemalen: 13,5 gram in 54 seconden. Een mooie cremalaag, heerlijke speculaas geur, stevig / goede body, iets zurig (sinaasappel?) en de smaak is prima, maar ik kan niet echt omschrijven wat ik proef. Het zuurtje overheerst voor mij en mijn voorkeur is bitter. Er zit waarschijnlijk nog voor 1 bakkie aan bonen in.
Tweede bakkie op 12 okt 2024. 13,5 gram gemalen koffie in 38 seconden naar 28 gram heerlijk geurende koffie. Speculaas, een licht zuurtje, 'stevig bakkie' zdeker niet te sterk, maar mooi 'vol' en een mooi cremalaag. Hier kan ik wel mee uit de voeten, smaakt beter dan het eerste bakkie deze dag. Maar nog steeds proef ik niet echt de chocolade en niet de karamel en kan geen sinaasappel ontwaren in het zuurtje.
Op naar het volgende zakje van 250gram koffiebonen.
Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!
71Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.