Re: Mazzer Philos

61
Ik weet niet waarop je doelt in mijn bericht. De motor of de uitlijning.

De motor kun je horen als die draait zonder bonen. Youtube.

Qua uitlijning, dat heeft niks met de philos zelf te maken maar met de techniek en in hoeverre je een metaal op metaal bevestiging precies kunt maken. Alles is met uiterste precisie CNC gefreesd in grote aantallen dus ook de maalschijfdrager, die is vlak voor hoever de techniek het toelaat van de machinerie, en dat is heel strak ja. Echter vind er altijd enige oneffenheid op micro niveau plaats door de hoge oplage en bij het plaatsen van een vlak voor voorwerp op zo'n drager bijvoorbeeld 64mm met 3 schroefjes in dit geval vindt er altijd enige miniscule afwijking plaats wat van belang is voor de particle distributie van espresso maling. Dit kun je enigszins nakijken met de stift methode en corrigeren met wat aluminium folie hoewel dit ook niet genoeg precisie geeft als je het echt goed wilt doen maar het je kunt in ieder geval iets doen.
Je kunt daarom vrijwel zeker zeggen dat iedere maler uitgelijnd moet worden als je voor die precisie gaat. De rede waarom een Titus werk heeft. Iedere maler wordt door hem handmatig bewerkt. Zelfs malers van een grote speler als mahlkonig. Dit staat echter los van mijn eigen kijk op of het nodig is maar als alles naast een Philos in dit topic door het oog van de naald wordt gehaald dan moeten we ook objectief blijven vind ik.

Heb je gekeken met de stift methode of de philos goed uitgelijnd is? En dan als je de schijf eruit haalt en terug plaatst? Zal eens zoeken online of iemand dat al eens heeft gedaan. Ben wel benieuwd.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

63
Sjoerdl schreef:
omeCoffee schreef: zo 17 nov 2024, 12:27
Keyser schreef:Ik heb de i200 en ze zijn inderdaad goed voor medium en light. Nog niet echt donker mee geprobeerd. De 189 krijg ik nog.

Je kan de bronnen er denk ik wel op vertrouwen. Zowel de fabrikant als hobbyisten delen die ervaring. Echter zal je altijd uitzonderingen op de regel hebben. Smaak is immers subjectief.

Mocht je hem bestellen: er staat er nu 1 op marktplaats en anders via mazzer zelf doen. De launchprijs van €995 geld daar nog.
Als jij die 189 binnen hebt en gemonteerd, dan kunnen we jouw en mijn Philos eens naast elkaar zetten en wat dark, medium en light bonen erop los laten om de resultaten te vergelijken. Lijkt mij wel leuk! Kan evt bij Little Roastery. Dan zetten we ook onze Kees aan.
In Amersfoort! Is bij deze meeting ook publiek welkom? ;-)
Wat mij betreft kunnen we deze proeverij best met wat meer mensen doen. Ik zal vragen of dat akkoord is. Het is namelijk wel heel erg druk momenteel (Black Friday, feestdagen, nieuwe brander).
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

64
omeCoffee schreef:Nog even een aanvullende duit in het zakje. De Philos is uitgerust met een asynchrone motor, oftewel een inductiemotor. Ook die is brushless.

https://youtu.be/AQqyGNOP_3o?si=QiVIy9kfBpnmYCJx
Hmmm, ok. Had ik niet gedacht na het horen van de motor uit dit filmpje.

https://youtube.com/shorts/2pBkENrR0N0

Na het malen van de bonen hoor je de motor duidelijk brommen in tegenstelling tot wat ik van brusless motoren gewend ben zoals van de DF64v, die is fluisterstil met zijn 300w brushless motor. Kortom, IK ZAT ER FALIKANT Naast want de philos heeft een brusless motor!
Afbeelding
EXCUUS.

Wist je dit al? Dat maakt het nog leuker.
Afbeelding
Afbeelding

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

65
bobbee schreef:
omeCoffee schreef:Nog even een aanvullende duit in het zakje. De Philos is uitgerust met een asynchrone motor, oftewel een inductiemotor. Ook die is brushless.

https://youtu.be/AQqyGNOP_3o?si=QiVIy9kfBpnmYCJx
Hmmm, ok. Had ik niet gedacht na het horen van de motor uit dit filmpje.

https://youtube.com/shorts/2pBkENrR0N0

Na het malen van de bonen hoor je de motor duidelijk brommen in tegenstelling tot wat ik van brusless motoren gewend ben zoals van de DF64v, die is fluisterstil met zijn 300w brushless motor. Kortom, IK ZAT ER FALIKANT Naast want de philos heeft een brusless motor!
Afbeelding
EXCUUS.

Wist je dit al?
Hahaha, met z’n allen komen we er wel uit.
Mijn Sculptor was ook fluisterstil dankzij een soortgelijke motor als de DF maar dan 400 watt. Op een bepaalde manier klinkt dat heel indrukwekkend. Het malen zelf vond ik weer wat minder imposant klinken. Ik had bij de motor twijfels of hij gemaakt is voor de eeuwigheid. Dit omdat de functie van de koolborstels bij deze motoren wordt overgenomen door elektronica. Dat lijkt duurzamer dan koolborstels maar het voelt ook kwetsbaarder.

De Philos motor maakt een meer robuuste indruk. En nu ik die video heb bekeken snap ik ook waarom de molen in zo’n dikke regenpijp is gebouwd; die motor is gewoon zo fors!

66
bobbee schreef: Wist je dit al? Dat maakt het nog leuker.
Afbeelding
Afbeelding
Ik wist dat er een andere motor in de Philos zit maar heb pas net uitzocht hoe het precies zit.
De Philos motor voelt als de motor van de Olympus die ik had. Bij het starten van de motor voel je de Newton meters de molen even een duw opzij geven. Vet!

67
omeCoffee schreef:
Sjoerdl schreef:
omeCoffee schreef: zo 17 nov 2024, 12:27 Als jij die 189 binnen hebt en gemonteerd, dan kunnen we jouw en mijn Philos eens naast elkaar zetten en wat dark, medium en light bonen erop los laten om de resultaten te vergelijken. Lijkt mij wel leuk! Kan evt bij Little Roastery. Dan zetten we ook onze Kees aan.
In Amersfoort! Is bij deze meeting ook publiek welkom? ;-)
Wat mij betreft kunnen we deze proeverij best met wat meer mensen doen. Ik zal vragen of dat akkoord is. Het is namelijk wel heel erg druk momenteel (Black Friday, feestdagen, nieuwe brander).
Leuk idee! Ik krijg de 189 pas eind december. Wanneer niemand anders die heeft wordt het sowieso ergens volgend jaar.

68

omeCoffee schreef:
Afbeelding
Afbeelding
Ik wist dat er een andere motor in de Philos zit maar heb pas net uitzocht hoe het precies zit.
De Philos motor voelt als de motor van de Olympus die ik had. Bij het starten van de motor voel je de Newton meters de molen even een duw opzij geven. Vet!
Deze maler is een beest!

69
omeCoffee schreef: zo 17 nov 2024, 15:48
Afbeelding
Afbeelding
Apart.Was mij niet opgevallen.Misschien heb je een heel glad aanrechtblad?

70
cremalaver schreef:
omeCoffee schreef: zo 17 nov 2024, 15:48
Afbeelding
Afbeelding
Apart.Was mij niet opgevallen.Misschien heb je een heel glad aanrechtblad?
Hij verschuift niet want de voetjes zijn stroef genoeg maar je voelt de kracht van de motor.