Re: Dosering en andere afstellingen

21
Lefbo, als je de wat donkere chocolade achtige smaak lekker vindt, dan is er de kans dat je koffie waar Robusta in zit ook lekker vindt. De koffie's die Rosanne aandraagt bevatten ook Robusta.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

22
bobbee schreef: di 24 dec 2024, 14:08 Iedere boon heeft zijn eigen aanpak en daar komt ervaring bij kijken.

De naked laat je zien of wat jij doet goed is. Oude koffie sijpelt en spuit door het bakje heen bijvoorbeeld. Te fijne maling kan voor spetters zorgen maar ook niet goed verdeeld in het bakje daarom wdt toepassen. Te grove maling gaat er ook te hard doorheeft ook al is het verse koffie. Kortom, van fouten extractie leer net zoveel of meer als van een goede extractie. Blijven experimenteren zoals je nu doet. Maal wat fijner of wat grover, doseer wat meer of minder en hou rekening met retentie als jouw maler niet gemaakt is voor weing retentie
Een Single dosing maler heeft weinig retentie, de jouwe niet dus moet je wat grammen koffie weg malen voordat de maalgraad verstelling daadwerkelijk uit de maler komt.
Bedankt!!
Wat raar is dat ik geen consistentie verkrijg. Ik die 10 maal net hetzelfde en krijg uiteenlopende resultaten.

23
Dirk Jan schreef: di 24 dec 2024, 14:44 Lefbo, als je de wat donkere chocolade achtige smaak lekker vindt, dan is er de kans dat je koffie waar Robusta in zit ook lekker vindt. De koffie's die Rosanne aandraagt bevatten ook Robusta.
Bedankt!

Van chocolade zou ik verwachten dat het meer naar de bittere kant gaat. Dat heb ik minder graag.

24
Iefbo schreef:
bobbee schreef: di 24 dec 2024, 14:08 Iedere boon heeft zijn eigen aanpak en daar komt ervaring bij kijken.

De naked laat je zien of wat jij doet goed is. Oude koffie sijpelt en spuit door het bakje heen bijvoorbeeld. Te fijne maling kan voor spetters zorgen maar ook niet goed verdeeld in het bakje daarom wdt toepassen. Te grove maling gaat er ook te hard doorheeft ook al is het verse koffie. Kortom, van fouten extractie leer net zoveel of meer als van een goede extractie. Blijven experimenteren zoals je nu doet. Maal wat fijner of wat grover, doseer wat meer of minder en hou rekening met retentie als jouw maler niet gemaakt is voor weing retentie
Een Single dosing maler heeft weinig retentie, de jouwe niet dus moet je wat grammen koffie weg malen voordat de maalgraad verstelling daadwerkelijk uit de maler komt.
Bedankt!!
Wat raar is dat ik geen consistentie verkrijg. Ik die 10 maal net hetzelfde en krijg uiteenlopende resultaten.
Met hoeveel pauze ertussen? Koffie die gemalen in de maalkamer ligt wordt oud en beïnvloed dus de extractie.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!