Re: Wat doen jullie voor de kost?

243
SantoYirga schreef: wo 22 jan 2025, 13:26 Ik ben 75 en sinds 2014 gepensioneerd. Nadat ik studies Politieke Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel had beëindigd, in 1973 zocht ik een job, ik kwam net uit de gevangenis van Vorst, wegens cannabis, 17 gram dat was toen nog strafbaar met tot 4 jaar opsluiting. Mijn diplomatieke carrière zat er dus snel op. Ik sprak toen al vier talen, en kwam terecht in de grote wijde wereld van de Scheepvaart. Eerst als Havenagent, in Brussel, daarna Operations medewerker, in Antwerpen, begonnen met Kustvaartschepen, speciale zelfs die onder bruggen op het Albertkanaal door konnen, ik kende toen alle kleine havens van Engeland, Normandië, Bretagne, in Mindere mate Nederland (omdat wij in België laadden), toch ook die toiletpottenbakkers -Fenix?- in Maastricht, die voerden witte klei in uit zuid-west U.K. Toen ontving ik telefoon van een andere firma en deed ik de Operations van grote cargo schepen. En reisde naar heel Africa (niet Congo, daar is onvoldoende diepgang) en Azië (India, Bangladesh). Interessant, ook mooie dingen, soms goed eten, maar 't is overal dezelfde miserie. Ook faillissementen meergemaakt, dat gebeurt in de Maritiem wel meer, en dus werkte ik in Duitsland en mijn laatste betrekking in Breda, 2012 tot 2014, voor een Russische firma uit Vladivostok, nieuwe 60.000 tonners. En dan op pensioen, niet dat ik ooit dààrvoor leefde hoor, maar ik heb nu wat meer tijd.
Nederland is wel een zeevarende natie, ik ben erg blij ook in NL gewoond te hebben, wel het zuiden, eigenlijk was dat ooit hetzelfde als hier (niet ver van Brussel), maar dan veranderde alles, met de reformatieoorlogen van de 16e-17e eeuw.
Koffie? Ja, in Italië natuurlijk. Nooit in Ethiopië geweest, maar daar is ook geen zee!
Groeten uit Belgë!
Paul
Mooi verhaal!

Ik heb zelf ook gevaren, en die witte klei waar je het over hebt noemden wij "chinaklei", geen flauw idee waarom. Volgens mij brachten we dat naar Finland voor de papierfabrieken (grondstof), als retourvracht. Wij hadden een papierdienst van Finland naar Spanje. (maar ook andere routes gevaren).

Wat was je functie dan aan boord? (Ik was HWTK)