Re: Wat doen jullie voor de kost?

243
SantoYirga schreef: wo 22 jan 2025, 13:26 Ik ben 75 en sinds 2014 gepensioneerd. Nadat ik studies Politieke Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel had beëindigd, in 1973 zocht ik een job, ik kwam net uit de gevangenis van Vorst, wegens cannabis, 17 gram dat was toen nog strafbaar met tot 4 jaar opsluiting. Mijn diplomatieke carrière zat er dus snel op. Ik sprak toen al vier talen, en kwam terecht in de grote wijde wereld van de Scheepvaart. Eerst als Havenagent, in Brussel, daarna Operations medewerker, in Antwerpen, begonnen met Kustvaartschepen, speciale zelfs die onder bruggen op het Albertkanaal door konnen, ik kende toen alle kleine havens van Engeland, Normandië, Bretagne, in Mindere mate Nederland (omdat wij in België laadden), toch ook die toiletpottenbakkers -Fenix?- in Maastricht, die voerden witte klei in uit zuid-west U.K. Toen ontving ik telefoon van een andere firma en deed ik de Operations van grote cargo schepen. En reisde naar heel Africa (niet Congo, daar is onvoldoende diepgang) en Azië (India, Bangladesh). Interessant, ook mooie dingen, soms goed eten, maar 't is overal dezelfde miserie. Ook faillissementen meergemaakt, dat gebeurt in de Maritiem wel meer, en dus werkte ik in Duitsland en mijn laatste betrekking in Breda, 2012 tot 2014, voor een Russische firma uit Vladivostok, nieuwe 60.000 tonners. En dan op pensioen, niet dat ik ooit dààrvoor leefde hoor, maar ik heb nu wat meer tijd.
Nederland is wel een zeevarende natie, ik ben erg blij ook in NL gewoond te hebben, wel het zuiden, eigenlijk was dat ooit hetzelfde als hier (niet ver van Brussel), maar dan veranderde alles, met de reformatieoorlogen van de 16e-17e eeuw.
Koffie? Ja, in Italië natuurlijk. Nooit in Ethiopië geweest, maar daar is ook geen zee!
Groeten uit Belgë!
Paul
Mooi verhaal!

Ik heb zelf ook gevaren, en die witte klei waar je het over hebt noemden wij "chinaklei", geen flauw idee waarom. Volgens mij brachten we dat naar Finland voor de papierfabrieken (grondstof), als retourvracht. Wij hadden een papierdienst van Finland naar Spanje. (maar ook andere routes gevaren).

Wat was je functie dan aan boord? (Ik was HWTK)

Re: Wat doen jullie voor de kost?

244
Jaro schreef: wo 22 jan 2025, 21:19
SantoYirga schreef: wo 22 jan 2025, 13:26 Ik ben 75 en sinds 2014 gepensioneerd. Nadat ik studies Politieke Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel had beëindigd, in 1973 zocht ik een job, ik kwam net uit de gevangenis van Vorst, wegens cannabis, 17 gram dat was toen nog strafbaar met tot 4 jaar opsluiting. Mijn diplomatieke carrière zat er dus snel op. Ik sprak toen al vier talen, en kwam terecht in de grote wijde wereld van de Scheepvaart. Eerst als Havenagent, in Brussel, daarna Operations medewerker, in Antwerpen, begonnen met Kustvaartschepen, speciale zelfs die onder bruggen op het Albertkanaal door konnen, ik kende toen alle kleine havens van Engeland, Normandië, Bretagne, in Mindere mate Nederland (omdat wij in België laadden), toch ook die toiletpottenbakkers -Fenix?- in Maastricht, die voerden witte klei in uit zuid-west U.K. Toen ontving ik telefoon van een andere firma en deed ik de Operations van grote cargo schepen. En reisde naar heel Africa (niet Congo, daar is onvoldoende diepgang) en Azië (India, Bangladesh). Interessant, ook mooie dingen, soms goed eten, maar 't is overal dezelfde miserie. Ook faillissementen meergemaakt, dat gebeurt in de Maritiem wel meer, en dus werkte ik in Duitsland en mijn laatste betrekking in Breda, 2012 tot 2014, voor een Russische firma uit Vladivostok, nieuwe 60.000 tonners. En dan op pensioen, niet dat ik ooit dààrvoor leefde hoor, maar ik heb nu wat meer tijd.
Nederland is wel een zeevarende natie, ik ben erg blij ook in NL gewoond te hebben, wel het zuiden, eigenlijk was dat ooit hetzelfde als hier (niet ver van Brussel), maar dan veranderde alles, met de reformatieoorlogen van de 16e-17e eeuw.
Koffie? Ja, in Italië natuurlijk. Nooit in Ethiopië geweest, maar daar is ook geen zee!
Groeten uit Belgë!
Paul
Mooi verhaal!

Ik heb zelf ook gevaren, en die witte klei waar je het over hebt noemden wij "chinaklei", geen flauw idee waarom. Volgens mij brachten we dat naar Finland voor de papierfabrieken (grondstof), als retourvracht. Wij hadden een papierdienst van Finland naar Spanje. (maar ook andere routes gevaren).

Wat was je functie dan aan boord? (Ik was HWTK)
Hoi Jaro, fijn hier een collega te vinden...
in het Engels China clay, in die taal betekent "china" niets anders dan "porcelein", het is dus dat witte spul dat wij vroeger, soms, in Foynes en Par laadden, retourvracht. Onze core business was toen laden in Kwaadmechelen of Tessenderlo (Belgisch Limburg, op het Albertkanaal), het kruiplijnkustvaartschip in (om onder de voor lichters bedoelde bruggen onder te varen!), naar kleine UK havens, ofwel Hull/Goole/Howdendyke of richting Cornwall waar we dan terugvracht konden nemen voor Maastricht. Ik herinner me dat de luiken spotless clean moesten zijn voor die witte klei...steeds een heikel punt.
Ikzelf heb nooit gevaren! Ik zat op kantoor, de kustvaart (operations) waren mijn eerste stappen na 2-3 jaars Agency werk in de haven van Brussel, daar waren onze klanten veelal Duitse en Deense coasters met pakkethout uit Finland en Zweden, en die (voordat UK in EU kwam) bizarre handel van schroot uit Engeland via Brussel naar Pasajes, techniek van de handelaars om EU reuzesubsidies binnen te rijven...zwendel. In die tijd, misschien heden nog, kon je in sommige "Portugese" cafés aan het Sint-Jansplein in Antwerpen Kaapverdische zeelui ronselen... Carebeka, Wijnne-Barends, Vertom, al die rederijen in Friesland, onze vaste huurschepen, Heather Chaplin the Lady Captain geboren in Ghana, gevestigd Isle of Man, oh ja!, haar laatste schip (Kiri of Lady Sheena, gezonken!) was, wat, 500 ton dwcc?
Nee, toen ik naar Africa ging, per vliegtuig, dan was het om de lossing daar te "promoveren", time is money, eindeloos babbelen, zagen om die Libanezen met trucks langszij te krijgen, envelopjes afleveren...een échte supercargo was ik niet, enkel een soort "fixer". Het ergste was Algerije...wat een troep! Maar op kantoor, daar regelde ik dus de vaart, meestal als time-charter huurder, havenagents aanstellen, documenten, bunkers berekenen en bestellen, instructies aan Kapitein, betalen van het schip (Grieken -de beste- Japanse huurschepen -zeer plichtsbewust, wantrouwig- Chinese -geven geen moer om niks- Russen, Indiërs -rommelig- Duitsers, een enkele Nederlander (kleinere schepen) en wat nog. Och, ik verveelde me niet, en het loon was meestal niet slecht. Stress. Telefoons dag en nacht...competentie dikwijls zoek, hoor. Shit happens!
Ik merk de laatste tijd, op Facebook, dat zeevarende bemanning nu soms ook over Internet en FB kunnen beschikken, veelal Filippijnen, ik vind dat geweldig. Ik heb groot respect opgebouwd voor de sailors, op die lange reizen, 30 dagen Antwerp-Bombay (Mumbai), 15 dagen lossen en dan ??? Er werden veel (te veel) cigaretten gerookt (niet door mij!) ik gaf ze weg, smeet ze in Ghana naar beneden in het ruim, promoties van "goodwill"...amaai wat.
Groeten van achter de computer, Jaro!