Re: De LONDINIUMs afdeling

1611
fransg schreef: za 08 feb 2025, 15:26
SantoYirga schreef: za 08 feb 2025, 14:57
Zeer onlangs heb ik de hevel eruit gedraaid
Wat was de aanleiding?

Hoe lang zaten die er al in?
SantoYirga schreef: za 08 feb 2025, 14:57 ik heb de binnenkant van de sleeve nieuw ingevet met Lockseal 40
Bedoel je Loxeal #4?

Heb je de sleeve eruit gehaald?
SantoYirga schreef: za 08 feb 2025, 14:57 Nu blijkt dat er, bij het espresso zetten, enkele druppels helder water langs de buitenkant van de portafilter meelopen
Heb je de doucheschermring ook los gehaald en geïnspecteerd? Heb je die rand goed schoongemaakt? Als er wat oneffenheid zit daar of koffiemaalsel dan lekt het daar.

Of anders toch even die 3 zuigerringen vervangen.
Oef Frans, met wat komdegij nu allemaal af??? (hoi bro!)

Ok, de hevel heb ik er boven afgedraaid omdat ik dan, middels een soortement honkbalknuppel (nee, een houten stamper om -Thaise keuken- groenten mee te pletten), het onderliggende douchescherm eruit kan drukken i.p.v. een half uur lang langs onder met een oestermes te prullen op het gevaar af te slippen en, ofwel de chroom te beschadigen, ofwel mijn hand tot bloeden te bewegen. Die rubberen ring verving ik door een nieuwe.
Tussen de spreekwoordelijke lijnen door lezend overvalt me het toenemende vermoeden dat ik richting zuigerringen word gedirigeerd. No sweat, al een paar eerder gedaan, één dezer vervang ik ze door die 3 nieuwe die ik al minsens vier jaar lang heb liggen: blauwe.... (alarm!) uit Hong Kong...silicone! Blijkbaar zijn die nogal gehaat... Alleszins dank, Frans! Goeie Zondag nog!

1612
Ik heb heel recent een vrij slechte ervaring gehad met die blauwe ringen. In het begin glijden ze soepel maar geleidelijk gaat het zwaarder omdat die ringen proberen zuiger en sleeve te versmelten tot 1 onderdeel.

Ik kan alleen maar zeggen: ritueel verbranden die dingen en een setje zwart rubber bestellen bij Frans bijvoorbeeld. Serieus.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

1613
omeCoffee schreef: zo 09 feb 2025, 14:10 Ik heb heel recent een vrij slechte ervaring gehad met die blauwe ringen. In het begin glijden ze soepel maar geleidelijk gaat het zwaarder omdat die ringen proberen zuiger en sleeve te versmelten tot 1 onderdeel.

Ik kan alleen maar zeggen: ritueel verbranden die dingen en een setje zwart rubber bestellen bij Frans bijvoorbeeld. Serieus.
Hej Ome, takk! (teveel Scandinavische series op TV!)
Ja, die blauwe vliegen er waarschijnlijk snel weer uit, maar ik wil ze toch "even" (voorzichtig) proberen. En dat zwart rubber neem ik op met Frans...
Bye bye: mijn batterij is leeg!
Paul

1614
OK, die blauwe siliconen hevelringen van Cafelat vliegen eraf, de hevel voelt zwaar aan en niet soepel, met al wat ik erover gelezen heb, nee, ik neem zulk risico niet.

Maar dat is nog het minste: (ongerelateerd met die pistonpakkingen hierboven) is er een waterlek aan de vatting van de vlechtmetaal omhulde leiding tussen uitgang van de vibratiepomp en de drukketel, het water pist er royaal (beter dan ik!) van bovenuit, dus een totale "no go". Ik heb geprobeerd er een nieuwe vibratiepomp in te steken, maar de rubberen montagevoet ervoor was al enigermate gescheurd (dient dus vervangen), en omdat het siliconen ingangsslangtje keer op keer "split", wordt dit aardig kort...misschien is het slangetje met de jaren "verweerd", en ook de nipple van deze ARS 70 Watt pomp is wat groter dan die van de ouwe. Ik zal het dus allemaal een beetje bekijken...maar wil het "goed" doen, en ik wil alvast proberen het zelf te doen, dat acht ik belangrijk voor mijn aftakelend zelfvertrouwen.

Ik zal eerst even een lijstje opstellen, wat doe ik best, Londinium inschakelen (£££ en € en DHL, ok als het écht moet, of ga ik via fransg, misschien een aangename optie?)

Alleszins dank voor de tips, een genoegen, ik hou jullie alvast verder op de hoogte! En ga wat studeren hoe op deze praatbarak foto's te posten enz...

De zon schijnt!

Paul

1615
Ik heb net bij Londinium een "no-grease lever group seal kit"
besteld, wordt opgestuurd vanuit Nieuw-Zeeland.

...en, bijkomend,
een "braided stainless steel pressure hose pump to inlet solenoid"
en een "rubber mount for LONDINIUM I (2012-2016) vibratory pump"
en dit wordt opgestuurd vanuit de U.K.

Zware procedure!
Wordt dit dan twee keer ingeklaard bij onze doeane? We zien wel...

Goede zondag nog!
Paul

1617
SantoYirga schreef:Ik heb net bij Londinium een "no-grease lever group seal kit"

...en, bijkomend,

Zware procedure!

Goede zondag nog!
Paul
Frans Goddijn verloopt die ook in NL! Vanuit Amsterdam.
Afbeelding
Veel sneller in huis.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

1618
omeCoffee schreef: zo 16 feb 2025, 11:20 Wat van ver komt is lekker, zegt men wel…
't Is al goed, hé Ome! Drie weken transport uit NZ plus misschien douane, zegge één maand zonder espresso, wel nog Bialetti moka maar dat is awat àànders héé!

Net die Cafelat seals eraf gesmeten, nee hoor: gesukkeld!
Niet één keer koffie mee gezet en ze plakken al als bezeten, met een houten lepel aan de hevel zitten draaien en opliften tegelijkertijd, ik bevestig formeel dat die spullen er niet op horen te zijn! Blij er vanaf te zijn, had ik daar een maand mee gewacht, dat zat ik nog verder van huis!

Vanmiddag met madam naar de kino centrum Brussel, Franse cinéma (ik hou mijn hart vast!) maar het moet gezegd, ze maken hèèl af en toe relevante film...

Beste groeten uit ons klein werelddeeltje...

Paul

1619
bobbee schreef: zo 16 feb 2025, 12:02
SantoYirga schreef:Ik heb net bij Londinium een "no-grease lever group seal kit"

...en, bijkomend,

Zware procedure!

Goede zondag nog!
Paul
Frans Goddijn verloopt die ook in NL! Vanuit Amsterdam.
Afbeelding
Veel sneller in huis.

Thanks Bobbee...ach, geduld is een deugd (misschien bestel ik een tweede set bij hem, we zien nog!) Arrivederci ragazzi!

1620
Een als je echt niet zonder kunt; de zwarte Bezzera seals werken ook prima, met een klein beetje vet. Of misschien heeft iemand een setje no grease over.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™