Re: Gaggia Spagna in tha house!

12
LS.,
Ik ben druk met de Gaggia. Natuurlijk botsen we tegen wat lastige dingetjes aan.
Zo ben ik erachter gekomen dat ik een stoomkraan mis. Vindersloon van 1 kg koffie voor diegene die mij zo'n kraan kan bezorgen...:-)
Verder kwam ik erachter dat de draad in de boiler, niet standaard M8 is. Met andere woorden, ik kan er geen gewone RVS M8 bouten indraaien. Alles nagetapt met M8x1.25 en nu gaat het wel...
Tenslotte nog een steun gemaakt voor een kwik-presso. Eigenlijk werden deze machines met een andere kwik-presso uitgerust, maar deze passen echt niet in de kast. Vandaar een Faema variant....Het boren in zo'n frame is natuurlijk een ramp, dus ik heb de hele zaak onder de kolomboor gelegd.
Nog flink wat uitdagingen te gaan....
Cheers, TY
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

13
LS.,
We vorderen langzaam hier in een koude garage....waarom doe ik dit soort dingen altijd in de winter?
Gisteren een leiding gesoldeerd voor de pressostaat. Ook een mooi kruis binnengekregen, waardoor ik op dezelfde fitting een plek heb voor het veiligheidsventiel, vacuumbreaker en de leiding naar de pressostaat. Moest met de draaibank eean inkorten, maar nu ziet het er gelikt uit.
Volgende stap is het peilglas en de kranen monteren. Daarna de electra....
Cheers, TY
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Let's gobblefunk

14
LS.,
Ben bezig met revisie van de kwik-pressostaat. Dat is toch een beetje het hartje van een espressomachine.
Deze kwik-presso's zijn een knap staaltje innovatie op zichzelf. Een balgje zet uit door de boilerdruk en brengt een kantelmechanisme in beweging. Door de hoek verplaatst het kwik in de ampullen zich zodat het elektrisch contact verbroken wordt. Je moet het zien om te geloven....:-) Vooral geweldig om te zien is de fotonische ontlading....(lichtflitsje).
Ik heb de presso helemaal uitelkaar gehaald, gepoetst, gespoten en gepolijst....gelukkig was ik vroeger goed in LEGO.
De kwikampullen moet ik nog monteren.

Cheers, TY
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Let's gobblefunk

15
Ps. op de foto's kun je het balgje goed zien. Het balgje moet een as met een vrij stijve veer in beweging brengen.
Ik vroeg mezelf af hoeveel kracht het balgje kan uitoefenen als de boiler een druk van 1 bar heeft.
Het balgje heeft een diameter van 36.6 mm.

Even wat natuurkunde uit de oude doos.
Kracht (F) = druk (P) x Oppervlakte (A)

P= 100.000 Pa x (0.0183)^2
P= 105.2 Newton = 10.7 kg....

Dus het balgje kan een kracht van meer dan 10 kg op het mechanisme plaatsen...impressive!
Cheers, TY
Let's gobblefunk

16
Prachtig dit soort mechanica. Vond de kwikthermostaat die mijn ouders vroeger in de woonkamer hadden ook al zo prachtig. Daar zat de kwik ampul op een opgerolde bimetaal. Daardoor kantelde de ampul bij temperatuurverandering, en zo schakelde hij de verwarming aan en uit.
Afbeelding
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

19
Pti schreef: wo 19 feb 2025, 13:06 Volgens mij liet Ernesto in die tijd de Faema bouwen in de fabriek van Gaggia, dus dat er een Faema pressostaat in zit is wat dat betreft niet gek. Hij ziet er in elk geval weer spik en span uit!
Helemaal correct!
Let's gobblefunk

20
LS.,
Ik heb gisteren alles eens aangesloten en in test-setup de machine opgewarmd. De ampere-tang geeft een mooie 7.7 ampere aan, hetgeen zich vertaald naar 1750 watt van de elementen. Afgezien wat kleine lekjes eigenlijk geen grote problemen.
Grappig genoeg stond de kwik-presso meteen goed....wat een toeval.
Nog wel een beetje gedoe met een deukje in de koppeling van de kwik-presso. Hierdoor heb ik een lekje en daar moet ik weer wat slims op bedenken...
Cheers, TY
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Let's gobblefunk