fransg schreef: di 11 mar 2025, 22:04
Nicootje010 schreef: di 11 mar 2025, 21:49
. Ik gebruik medium gebrande bonen (Santas Melange 14 zoet en fruitig)
De mensen van de Santas geven nauwelijks informatie over prijs, welke brander waar etc?
https://www.santaskoffie.nl/contact/ik- ... +No.+14%22
en een Eureka Oro molen op stand 2.
Niet de Niche gebruikt?
18g koffie in single.
50ml espresso uit
Extractietijd: 28 seconden
Temperatuur: 94°C
Wat bedoel je met "in single" -- welk filterbakje precies?
Probeer eens 30g espresso in 30 seconden
Heb je ook andere bonen geprobeerd, of bijvoorbeeld bij een specialty coffee plek dezelfde bonen te kopen waar je daar verrukkelijke espresso van kreeg?
Je zou een video kunnen plaatsen van je routine, en van de doorkoop uit het naked portafilter, als de doorloop chaotisch is dan zegt dat ook al veel.
Op dit moment is alles op mijn keukenblad splinternieuw.
Ik heb mijn Niche Zero nog niet gebruikt—nog geen boontje mee gemalen. Eerst test ik alles met mijn Eureka Oro. Met single bedoel ik gewoon dat ik 18 gram bonen maal en uithaal. Ik gebruik het originele filterbakje van de Quickmill Elavate R, een dubbele boiler met instelbare pre-infusie (tot 5 sec), maar die functie staat nu uit.
De Santas bonen komen van Mocca d’Or in Zwolle. Je kunt ze niet online bestellen, want ze zijn alleen bedoeld voor horeca. Als particulier kun je ze alleen afhalen in Rotterdam Delfshaven. De bonen zijn 2 weken geleden gebrand en van hoge kwaliteit. Ik betaal €60 voor een blik van 3 kg.
Ik heb nog geen andere bonen getest.
Mijn Eureka Oro staat op maalstand 1 (de allerfijnste stand). Ik heb 40 ml espresso gezet in 30 seconden bij 94°C. Helaas is de smaak nog steeds super zuur... echt balen.