Hulp nodig: Espresso blijft zuur ondanks aanpassingen

1
Hallo koffieliefhebbers,

Ik heb een probleem met mijn espresso en hoop dat iemand mij kan helpen. Ik gebruik medium gebrande bonen (Santas Melange 14 zoet en fruitig) en een Eureka Oro molen op stand 2. Mijn huidige instellingen zijn:

18g koffie in single.

50ml espresso uit
Extractietijd: 28 seconden

Temperatuur: 94°C

Ondanks deze instellingen smaakt mijn espresso nog steeds zuur, en dat proef ik ook in mijn cappuccino. Ik heb al geprobeerd de temperatuur iets te verhogen en verschillende doorlooptijden getest, maar zonder veel succes. Ik probeer een vol romige chocolade tinten cappuccino te krijgen zonder teveel overheersing van de zuren.

Heeft iemand tips om mijn espresso minder zuur en romiger te maken? Moet ik mijn maalgraad aanpassen of minder output nemen (bijv. 36-40ml in plaats van 50ml)? Alle suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt.
Afbeelding

Re: Hulp nodig: Espresso blijft zuur ondanks aanpassingen

2
Nicootje010 schreef: di 11 mar 2025, 21:49 . Ik gebruik medium gebrande bonen (Santas Melange 14 zoet en fruitig)
De mensen van de Santas geven nauwelijks informatie over prijs, welke brander waar etc?

https://www.santaskoffie.nl/contact/ik- ... +No.+14%22
Nicootje010 schreef: di 11 mar 2025, 21:49 en een Eureka Oro molen op stand 2.
Niet de Niche gebruikt?
Nicootje010 schreef: di 11 mar 2025, 21:49
18g koffie in single.
50ml espresso uit
Wat bedoel je met "in single" -- welk filterbakje precies?

Probeer eens 30g espresso in 30 seconden

Heb je ook andere bonen geprobeerd, of bijvoorbeeld bij een specialty coffee plek dezelfde bonen te kopen waar je daar verrukkelijke espresso van kreeg?

Je zou een video kunnen plaatsen van je routine, en van de doorkoop uit het naked portafilter, als de doorloop chaotisch is dan zegt dat ook al veel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
fransg schreef: di 11 mar 2025, 22:04
Nicootje010 schreef: di 11 mar 2025, 21:49 . Ik gebruik medium gebrande bonen (Santas Melange 14 zoet en fruitig)
De mensen van de Santas geven nauwelijks informatie over prijs, welke brander waar etc?

https://www.santaskoffie.nl/contact/ik- ... +No.+14%22
Nicootje010 schreef: di 11 mar 2025, 21:49 en een Eureka Oro molen op stand 2.
Niet de Niche gebruikt?
Nicootje010 schreef: di 11 mar 2025, 21:49
18g koffie in single.
50ml espresso uit
Wat bedoel je met "in single" -- welk filterbakje precies?

Probeer eens 30g espresso in 30 seconden

Heb je ook andere bonen geprobeerd, of bijvoorbeeld bij een specialty coffee plek dezelfde bonen te kopen waar je daar verrukkelijke espresso van kreeg?

Je zou een video kunnen plaatsen van je routine, en van de doorkoop uit het naked portafilter, als de doorloop chaotisch is dan zegt dat ook al veel.
Op dit moment is alles op mijn keukenblad splinternieuw.

Ik heb mijn Niche Zero nog niet gebruikt—nog geen boontje mee gemalen. Eerst test ik alles met mijn Eureka Oro. Met single bedoel ik gewoon dat ik 18 gram bonen maal en uithaal. Ik gebruik het originele filterbakje van de Quickmill Elavate R, een dubbele boiler met instelbare pre-infusie (tot 5 sec), maar die functie staat nu uit.

De Santas bonen komen van Mocca d’Or in Zwolle. Je kunt ze niet online bestellen, want ze zijn alleen bedoeld voor horeca. Als particulier kun je ze alleen afhalen in Rotterdam Delfshaven. De bonen zijn 2 weken geleden gebrand en van hoge kwaliteit. Ik betaal €60 voor een blik van 3 kg.

Ik heb nog geen andere bonen getest.

Mijn Eureka Oro staat op maalstand 1 (de allerfijnste stand). Ik heb 40 ml espresso gezet in 30 seconden bij 94°C. Helaas is de smaak nog steeds super zuur... echt balen.
Afbeelding

4
Ik ken deze Santas niet, maar als de beschrijving "fruitig" is, kan ik me goed voorstellen dat het zuur is...
Ik ervaar dat zelf ook als de term fruitig gebezigd wordt door branderijen, ik koop dat dan ook maar liever niet meer.

Misschien is het een tip om te beginnen met kleinere zakjes bonen in plaats van een blik van 3 kilo? Gewoon om er achter te komen wat past bij jouw voorkeuren?
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

6
Je kan de 0 stand van je oro zelf opnieuw instellen (zoek ff op youtube) nu is er weinig te zeggen over jouw standen aangezien t gewoon een stickertje is.Mijn vermoeden is dat nog fijner malen en doorlooptijd van 35-40 sec en ratio 1:2zou moeten helpen.

Voor andere bonen zou ik naar Brasil of Latijns Amerika gaan die zijn meer gefocussed op noten en chocolade tonen.
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

7
Nicootje010 schreef: di 11 mar 2025, 23:50
Hebben jullie suggesties voor bonen die meer romig, zoet en minder zuur zijn? Ik geef de voorkeur aan minder fruitige smaken en een vollediger body.
Dan was de keuze voor deze boon misschien niet zo gelukkig. Zoals ik lees heeft de ‘regular’ een rinse en fruitige smaak. Met jouw voorkeur zou ik die dan niet kiezen.
Zoals al gesuggereerd kun je dan beter met een andere boon proberen. Liefst die je al hebt geproefd. Er is genoeg keuze.

Afbeelding
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

9
Ik heb onlangs mijn bonen ingeruild voor een melange 12 met een smaakprofiel van notig en kruidig, wat veel beter bij mijn voorkeur past dan de vorige melange. De brand is iets donkerder.

Momenteel ben ik bezig met het perfectioneren van mijn espresso-extracties. Mijn doel is om de krachtige rokerige en chocoladeachtige tonen naar voren te brengen, terwijl ik de zuurheid zoveel mogelijk probeer te verminderen. Tot nu toe is de espresso minder zuur en wil ik dit verder perfectioneren, maar ik ben op zoek naar tips om die diepe, rijke smaken meer naar de voorgrond te krijgen. Waar moet ik allemaal rekening mee houden.

Wat zijn jullie tips voor het optimaliseren van de extractie om deze smaken beter tot hun recht te laten komen?

Hieronder een overzicht van mijn uitgevoerde extracties op een Eureka Oro:

1. Extractie 1 (eerste test):
Dosering: 18 gram
Watertemperatuur: 91°C
Extractietijd: 29 seconden
Volume: 30 ml
Pre-infusie: uit
Smaakervaring: Gemiddeld zuur.

2. Extractie 2(tandje grover):
Watertemperatuur: 92°C
Extractietijd: 30 seconden
Volume: 36 ml
Smaakervaring: Minder zuur dan extractie 1

3. Extractie 3(Nog een tandje grover):
Watertemperatuur: 93°C
Volume: 48 ml
Smaakervaring: Iets minder zuur dan extractie 2.

4. Extractie 4 (gewenste grofheid fijnstellen):
Maalgraad: Fijn
Watertemperatuur: 93°C
Volume: 50 ml

Smaakervaring: Minder zuur, maar nog steeds niet naar wens

5. Extractie 5:
Dosering: 17 gram
Maalgraad: Fijn
Watertemperatuur: 95°C
Pre infusie: 3 seconden
Volume: 50 ml
Smaakervaring: Zuurder dan gemiddeld van allemaal.

Ik hoor graag jullie advies voor een alternatieve extractie zoals hoeveel gram koffie, extractie tijd, temperatuur en of pre-infusie.
Afbeelding

10
Zonder dat ik in detail swil ingaan: probeer eens iets fijner maling zodat de doorlooptijd ietsjes langer wordt bij dezelfde hoeveelheid uitvolume in het kopje.
Of laat het eerst eens iets langer doorlopen bij uitvolume van 50ml, zeg 35 tot 40 seconden. Wat gebeurd er dan?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.