Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

91
Ik denk dat het aan jou en jouw smaak ligt. Let eens op wat je eet vantevoren bijvoorbeeld. Knabbel voordat je koffie gaat drinken eens op een koffieboon en neem dan een slok. We hebben gezamenlijk inmiddels alles al meerdere keren aan de kaak gesteld behalve jou, de koffiebrouwer!

Maar, je begon over water net. Welk water gebruik je? Toevallig geen kraanwater. Wat trouwens ook kan helpen tegen zuur is een miniem klein beetje zout. Echt heel klein beetje, klinkt gek maar proef je niks van en haalt wel de zure smaak weg. Mineralen beïnvloeden de smaak heel veel.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

92
koffiebert schreef: wo 10 sep 2025, 12:26 Doorlooptijd was goed: 17gram koffiepoeder, 44 sec , 60 gram output. Opgelost is het dus nog niet. Andere bonen hadden branddatum half augustus.
Naar mijn gevoel is het beter om, net als een paar posts eerder gezegd, terug naar de basics te gaan.

De algemene richtlijn voor de verhouding in een espresso is 1 deel gemalen koffie op 2 delen water (1:2), wat neerkomt op ongeveer 18 gram koffie en 36 gram gezette espresso, met een doorlooptijd van ~26 seconden.

Mijn theorie is dat in dit geval zuur en bitter door elkaar worden gehaald. Die smaken liggen erg dichtbij elkaar op je tong. Om dit te testen zou je eens kunnen proberen om 18 gram te malen en daar in 25 seconden 30 gram espresso met te zetten: dikke kans dat de koffie dan zuur is!

Andere tip is, heb ik ook eerder voorbij zien komen, om iemand uit te nodigen die weet wat hij doet en die op jouw set espresso te laten maken.

Ik ben even kwijt of je al een cursus gedaan had? Ik heb zelf een barista cursus gedaan om mijn kennis te verdiepen en ben er zeker niet slechter van geworden!

93
dank weer voor de tips. Ik zal inde weer eens helemaal basis gaan. En genoemde tips proberen zoals miniem beetje zout. Feit blijft wel dat koffie heel lang wel heel erg goed was. Maar dat krijg ik niet meer terug. Er blijft een vreemde wrange smaak over, vaak ook beetje waterig. Het hele zure is nu wel weg, maar koffie smaakt nog lang niet zoals toen. Vooral de nasmaak die heel lang blijft hangen is vremd. Te beschrijven als koffieprut en koffie die over de UHT is. Volgende week ga ik bellen met reparateur en zal weer update doen. Wat ik me nog bedacht, zou de pomp ook iets te maken kunnen hebben? Het geeft op metertje 9 bar aan, maar loopt soms terug en ateoomt dan ook wat harder door. Lijkt mij dus goed, , maartoch de vraag. Samengevat lijkt t er vooral op dat zodra bonen helemaal kakelvers zijn (dwz ong 8 dagen geleden gebrand), de koffie goed smaakt. Te merken is ook dat de mailing snel anders wordt. Moet steeds fijnere maalgraad instellen.

94
kleine update: door weer even helemaal naar de basis te gaan en strikt te houden aan de 1:2 ratio lijkt een voorzichtige conclusie te zijn dat dit bij oudere bonen betere resultaten oplevert dan bijv 1:3 dat ik meestal aanhield. We gaan zien of dit nu stand houdt Bij versere bonen lijkt een 1:3 geen/minder een probleem. Ik meende dat dat beter is voor capuccino's, maar ik houd t in de gaten. Voor nu eerst weer goede koffie gelukkig.

96
Wat ik apart vind is dat je steeds moet blijven bijstellen. Vanaf vier dagen blijft het tot drie à vier weken bij mij redelijk stabiel. Wel heb ik al eens veel te grof en veel te fijn gemaald, Toen kreeg ik ook steeds verschillende bakkies en weinig consistentie.

Wrang kan ook van koffieaanslag komen. Heb niet van het begin gelezen dus wie weet hebben ze het al gezegd, alles een keer goed schoonmaken zou tegen het wrange kunnen helpen. Toevallig had ik afgelopen week last van een lekkend portafilter. Dat hielp niet bij de consistentie maar werd wel duidelijk zichtbaar .

Heb je al eens geprobeerd de espressoextractie te scheiden? Dus om de 5-8 sec een ander kopje eronder en dan elk afzonderlijk te proeven? Dan zou je van zuur naar zoet naar bitter moeten broeven.
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47
(3bomber Navigator F74 is besteld)