TabCam schreef: do 25 sep 2025, 23:47
Wat ik apart vind is dat je steeds moet blijven bijstellen. Vanaf vier dagen blijft het tot drie à vier weken bij mij redelijk stabiel. Wel heb ik al eens veel te grof en veel te fijn gemaald, Toen kreeg ik ook steeds verschillende bakkies en weinig consistentie.
Wrang kan ook van koffieaanslag komen. Heb niet van het begin gelezen dus wie weet hebben ze het al gezegd, alles een keer goed schoonmaken zou tegen het wrange kunnen helpen. Toevallig had ik afgelopen week last van een lekkend portafilter. Dat hielp niet bij de consistentie maar werd wel duidelijk zichtbaar .
Heb je al eens geprobeerd de espressoextractie te scheiden? Dus om de 5-8 sec een ander kopje eronder en dan elk afzonderlijk te proeven? Dan zou je van zuur naar zoet naar bitter moeten broeven.
Klopt indd wat je zegt, zo ervaar ik het ook. Het is daardoor bij mij (meest waarschijnlijk) een combinatie probleem. Vandaag was bijv duidelijk dat alles weer grondig gereinigd moest worden. Duidelijk verschil te proeven, indd wrange koffieprut achtige (zoals soms in restaurants waar nog koffieprut in houder zit) smaak. Zoals je schrijft dat iets een paar weken aanhoudt heb ik ook. Daarop nog paar vragen:
- merken jullie ook dat zodra koffie maar een beetje ouder wordt (dwz ong 4 weken na branden) de maalgraad bijgesteld moet worden en de smaak verandert? Beste resultaten heb ik nog steeds met versgebrande koffie, zoals eerder beschreven.
- bewaar jullie koffie in luchtdicjte verpakking?
- is het normaal dat de druk tijdens zetten terugloopt (van 9 naar 8 bar in mijn geval regelmatig)?
Test met gescheiden extractie inmiddels uitgevoerd. Dat levert verwachte resultaten op waarbij de laatste output waterig en zuur was, lijkend op de resultaten die ik steeds periodiek had. Snufje zout moet nog getest worden. De grootste problemen zijn nu wel opgelost. Ik hoop dat nieuwe beginners ook begrijpen dat alles heel precies komt. Bonen, doorlooptijd, gewicht, water, tempertuur, stampkracht, maling, machinedruk, reiniging. Door een combi van factoren was t heel lastig 1 oorzaak te vinden als beginner. Ik hoop nog antwoord te krijgen op mijn vragen maar ben dus wel een stapje verder. Vooral de iets langere doorlooptijd die ik aanhield was een grote oorzaak en gaf per boon en branddatum verschillend resultaat. Misschien mag ik nog een keer iedereen bedanken voor de bijdragen en het geduld dat daarbij nodig was