Re: Is de Bookoo Motto80 de maler waar we op gewacht hebben?

12
Hk87 schreef:
gilleko B. schreef: vr 17 okt 2025, 13:07 Hoewel ik afvraag in hoeverre bigger = better? Maat interessante prijs voor veelbelovende specs!

Afbeelding
Beter in helderheid 100% zeker wel, maar de vraag is dan vooral nog of je daar wel zin in hebt bij de soort bonen die je meestal koopt.

Jij drinkt bijvoorbeeld wel eens die Brazil van op de Weis, toch? Dikke, vette choco achtige smaken en zo. Dat kan best wel anders smaken met grotere platte schijven. De een vindt dat lekker, de ander juist vreemd.
Maar je drinkt ook wel eens Dutch Barista, en die heeft juist vaak bonen met veel fruitige, florale en meer van die exotische smaken. Dat zijn dan juist de kanten waar platte schijven het over het algemeen heel goed doen. Dus clarity en daarbij flavor separation zijn gewoon uitmuntend op grotere platte schijven.
Althans, in mijn ervaring.

Terzijde, zou ik persoonlijk niet de etzmax wegdoen voor deze. Het beste is om allebei naast elkaar te hebben.
Dan kan je van de kanten optimaal benutten.
Ja tegenwoordig krijg ik ook bonen van mijn buurman van het Brandhuys, naturals. Ik zal straks een espresso trekken mbv de Olympus en de Etzmax met die bonen. Kost wat moeite maar ga eens kijken of ik verschil proef. Wel gelijkwaardige maalgraad instellen. Wordt vervolgd!

Afbeelding

13
Voor wie toevallig deze nog wilt opent er in december een tweede ronde aan pre-orders:

The second batch is scheduled to start in December, though the exact date has not yet been decided.

De eerste ronde was binnen 5 minuten volledig uitverkocht dus ik denk ook vooralsnog dat het weer een uitdaging zal worden er èèn te bemachtigen.
Lelit Bianca V3 & Ikape K2 pro
KafaTek MC6 & 1zpresso ZP6

16
Ik denk niet dat Bookoo het zich kunnen permitteren om zo’n grap uit te halen, dat opeens 80 mm schijven als Core of Ultra niet passen, terwijl er expliciet geadverteerd is dat het getest is en wél kan.
Dat is juist de selling point, dat alle bekende 80 mm schijven passen.

De prijs is relatief goedkoop, maar het is daarentegen wel wachten tot mei voor levering.
Lelit Bianca V3 & Ikape K2 pro
KafaTek MC6 & 1zpresso ZP6

17
Lijkt qua design en technische setup wel veel op een Mazzer Philos (maar de Mazzer is wel veeeel mooier), met nog wat extra snufjes en 80mm. Toch?

In voordeel van de Mazzer spreekt (voor mij) dan dat dat het originele design was, van een zeer gerenommeerd merk en dat die in Italia geproduceerd wordt, terwijl de Bookoo uit het land van Xi komt. Da's voor mij wel een dingetje. En moet de maler zijn kwaliteit nog aantonen.
Laatst gewijzigd door ArjanB156 op wo 31 dec 2025, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan

Profitec Drive | Mazzer Philos met 189D

18
ArjanB156 schreef:Lijkt qua design en technische setup wel veel op een Mazzer Philos, maar dan met nog wat extra snufjes en 80mm. Toch?

In voordeel van de Mazzer spreekt (voor mij) dan dat dat het originele design was, van een zeer gerenommeerd merk en dat die in Italia geproduceerd wordt, terwijl de Bookoo uit het land van Xi komt. Da's voor mij wel een dingetje. En moet de maler zijn kwaliteit nog aantonen.
Nee hoor, Mazzer is juist zeer laat met hun single dose maler en volgt het exacte design van andere malers.

Daarnaast 64mm vs 80mm. Mazzer is gewoon recht toe, recht aan spul. Werkt en is leuk maar is niet (meer) baanbrekend. Ze hebben de naam, anders zou deze maler stuk minder aandacht krijgen denk ik.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

19
Nou, denk dat je Mazzer hiermee echt te kort doet. Naar mijn ervaring is het een top-product met heel fijne consistente maling in een waargaloos mooi italiaans design.
En: gemaakt in Europa. Voor mij belangrijk dat we ook hier een economie en samenleving blijven houden ipv volledige afhankelijkheid van een totalitair regime. Maar is een breder onderwerp dan puur de maler, of voor dit forum...
Arjan

Profitec Drive | Mazzer Philos met 189D

20
Het zal met Mazzer wellicht een zuiver Made in Europe geval zijn, maar Europese
Regelgeving brengt zich mee dat, zo heb ik gelezen, een produkt nagenoeg geheel in China (PRC) gemaakt wordt, er wordt bijvoorbeeld een klipje in Europa aan geplakt, en dat laatste vormt dat de legitieme grondslag om aan het produkt als made in Europe te kwalificeren. Europa heeft en volgt zoals vaak nmm strikt onbegrijpelijke onnavolgbare wegen. Neemt niet weg dat die Bokoo molen, afkomstig uit die schizofrene communistisch kapitalistische snelkookpan dat China heet, wel een heel interessante is.