Spironski schreef:Nee, en je hebt het al over "een fatsoenlijk" espresso apparaat. Daar moet dan ook nog een fatsoenlijke maler bij, en dat alles voor niet meer dan €600. Dat betekent bijna dat wij dat voor OP mogen uitzoeken op MP (want zijzelf heeft er totaal geen kaas van gegeten). En dan mogen we hopen dat de man van OP inderdaad de tijd en moeite wil investeren om een lekkere bak espresso te leren zetten.
Als espresso/cappuccino geen vereiste is, zou ik kiezen voor een veel minder moeilijke manier van koffie zetten, met een veel grotere kans op een goed resultaat.
Ben ik het mee eens.
Als die man nou een echte hobbist is die graag z'n handen uit de mouwen steekt om het beste van het beste te krijgen dan zou je zo zonder zorgen een halfautomaat+maler kopen, maar anders is de kans groot dat hij het niet snaps, niet wilt snappen, niet de tijd erin wilt steken, etc. Zonde van het geld.
Volautomaat is in mijn opinie zonde van het geld, daarom zou ik het bij een goede filterautomaat houden (kijk eens bij de
douwe-egberts shop, die hebben rebranded technivorms voor 100-120 EUR), een leuke maler erbij, en verder zorgen voor een goede toestroom lekkere verse koffie (dus van een brander, niet van c1000/AH/douwe egberts/simon-levelt).
Dan heb je echt, echt, de beste koffie (als in, bakje koffie, niet espresso) die er kan zijn. En er is bijna geen learning-curve, heeft niet veel tijd nodig.