Re: Welk apparaat?

11
Bluecold schreef:Natuurlijk is de smaak niet te vergelijken omdat het totaal wat anders is.
Maar espresso is niet per definitie beter dan filter of andersom.

Beter wil ik niet zeggen.
Maar lekkerder.Uiteraatd persoonlijk.Mijn moeder zweert bij filter. :?

12
Nee, en je hebt het al over "een fatsoenlijk" espresso apparaat. Daar moet dan ook nog een fatsoenlijke maler bij, en dat alles voor niet meer dan €600. Dat betekent bijna dat wij dat voor OP mogen uitzoeken op MP (want zijzelf heeft er totaal geen kaas van gegeten). En dan mogen we hopen dat de man van OP inderdaad de tijd en moeite wil investeren om een lekkere bak espresso te leren zetten.

Als espresso/cappuccino geen vereiste is, zou ik kiezen voor een veel minder moeilijke manier van koffie zetten, met een veel grotere kans op een goed resultaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Spironski schreef:Nee, en je hebt het al over "een fatsoenlijk" espresso apparaat. Daar moet dan ook nog een fatsoenlijke maler bij, en dat alles voor niet meer dan €600. Dat betekent bijna dat wij dat voor OP mogen uitzoeken op MP (want zijzelf heeft er totaal geen kaas van gegeten). En dan mogen we hopen dat de man van OP inderdaad de tijd en moeite wil investeren om een lekkere bak espresso te leren zetten.

Als espresso/cappuccino geen vereiste is, zou ik kiezen voor een veel minder moeilijke manier van koffie zetten, met een veel grotere kans op een goed resultaat.
ook weer zo. :(

14
cremalover schreef:Filter is handig als je gemakkelijk voor 6 mensen tegelijk acceptabele koffie wilt schenken die boven Senseo uitstijgt.
Jammer genoeg is de smaak niet te vergelijken met koffie uit een fatsoenlijk espressoapparaat.
Ik zou voor een 2e hands halfautomaat met 2e hands molen gaan.Moet lukken op MP.
Er zijn genoeg filterbakjes langsgekomen die onder de noemen god-shot vallen, waarvan je aan het einde verdietig bent dat het op is, wetende dat je het niet snel weer zult proeven.

Ik zie filterkoffie als iets anders dan espresso. Vaak zeggen familie/vrienden 'tja, ik kan je alleen filter aanbieden' (wetende dat ik uren in espresso steek), maar dat is echt niet nodig, ik vergelijk espresso niet met filter.

15
Spironski schreef:Nee, en je hebt het al over "een fatsoenlijk" espresso apparaat. Daar moet dan ook nog een fatsoenlijke maler bij, en dat alles voor niet meer dan €600. Dat betekent bijna dat wij dat voor OP mogen uitzoeken op MP (want zijzelf heeft er totaal geen kaas van gegeten). En dan mogen we hopen dat de man van OP inderdaad de tijd en moeite wil investeren om een lekkere bak espresso te leren zetten.

Ben ik het mee eens.

Als die man nou een echte hobbist is die graag z'n handen uit de mouwen steekt om het beste van het beste te krijgen dan zou je zo zonder zorgen een halfautomaat+maler kopen, maar anders is de kans groot dat hij het niet snaps, niet wilt snappen, niet de tijd erin wilt steken, etc. Zonde van het geld.

Volautomaat is in mijn opinie zonde van het geld, daarom zou ik het bij een goede filterautomaat houden (kijk eens bij dedouwe-egberts shop, die hebben rebranded technivorms voor 100-120 EUR), een leuke maler erbij, en verder zorgen voor een goede toestroom lekkere verse koffie (dus van een brander, niet van c1000/AH/douwe egberts/simon-levelt).

Dan heb je echt, echt, de beste koffie (als in, bakje koffie, niet espresso) die er kan zijn. En er is bijna geen learning-curve, heeft niet veel tijd nodig.

16
Even een crosspost.

In een andere topic adviseerden wij een koffiebeginner en liefhebber om te focussen op verse koffie en deze zelf te malen.

Even later kwamen er de resultaten :)
LVR schreef:Zojuist mijn eerste paar kopjes koffie van (ik neem aan versgebrande, ik las hier ergens dat Geels de bonen zelf brandt) zelfgemalen bonen gezet, compleet anders dan ik gewend ben. De bonen komen van Geels & co, arabica - 250g voor 3,75.
Zacht, veel meer smaak, en ook een volledig andere smaak dan ik ken. Ik zou nog niet weten waar ik het mee kan vergelijken. Het smaakt in ieder geval prima.
Een mooie volautomaat met supermarktbonen zal echt niet het verrassend goede effect geven die deze poster aangeeft, de bottlenecks (=hoogste prioriteit voor kwaliteit) zijn echt verse bonen en zelf malen.

Tip! (Een deel van de) Nederlandse koffiebranders/winkels: viewtopic.php?f=23&t=1625" onclick="window.open(this.href);return false;

17
Ik heb zelf een Dolce Gusto en ben er erg blij mee. De koffie is heerlijk en je kunt er verschillende koffie mee maken. Werkt simpel met capsules, is niet meest goedkope manier van koffie, maar ik vind het dan ook belangrijk dat koffie lekker is. En ik probeer graag smaakjes uit. Mijn kinderen zijn er ook dol op, de chococino vinden zij heerlijk! Denk dat het er aan ligt wat hij precies wilt en hoe ingewikkeld het moet zijn. Zelf ben ik niet zo dol op filterkoffie, hou niet van dat gedoe. Ik weet met mijn apparaat precies wat er uitkomt en dat vind ik prima.

18
JannekeBruijn schreef:Ik heb zelf een Dolce Gusto en ben er erg blij mee. De koffie is heerlijk en je kunt er verschillende koffie mee maken. Werkt simpel met capsules, is niet meest goedkope manier van koffie, maar ik vind het dan ook belangrijk dat koffie lekker is. En ik probeer graag smaakjes uit. Mijn kinderen zijn er ook dol op, de chococino vinden zij heerlijk! Denk dat het er aan ligt wat hij precies wilt en hoe ingewikkeld het moet zijn. Zelf ben ik niet zo dol op filterkoffie, hou niet van dat gedoe. Ik weet met mijn apparaat precies wat er uitkomt en dat vind ik prima.
Water in het apparaat(moet bij een Dolce ook). Filter in het apparaat. Koffie erin (moet bij een Dolce ook). Knoppie drukken (moet bij een Dolce ook). Welk gedoe?

19
Als je het zo zegt heb je wel een punt, maar ik vind het maar een hoop geknoei! Dat zit 'em natuurlijk vooral in het gedeelte 'koffie erin', wat bij een Dolce Gusto ook moet. Maar dan met cupjes ipv schepjes. Daarbij vind ik vooral de koffie lekkerder dan uit een ouderwets koffiezetapparaat.

Iedereen zijn eigen voorkeuren toch!

20
JannekeBruijn schreef:Als je het zo zegt heb je wel een punt, maar ik vind het maar een hoop geknoei! Dat zit 'em natuurlijk vooral in het gedeelte 'koffie erin', wat bij een Dolce Gusto ook moet. Maar dan met cupjes ipv schepjes. Daarbij vind ik vooral de koffie lekkerder dan uit een ouderwets koffiezetapparaat.
Filterapparaten zijn niet ouderwets.
Daarnaast heb jij waarschijnlijk nooit fatsoenlijke filterkoffie op.
En daarnaast is een weegschaal veel handiger dan vage schepjes.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit