Ik ben Frank, verslaafd aan goede koffie. Begonnen met een simpele V60, nu een hele hoek van de keuken vol met gear. Andere hobby: tools bouwen voor die eerste hobby. Zo ontstond eerder al de app 'Koffie in de Zon'.
Nu heb ik een gratis website gemaakt met tips die mij enorm hebben geholpen toen ik begon met specialty coffee, en ik dacht: misschien hebben andere er hier ook wat aan.
Het probleem dat ik had:
Mijn espresso smaakte zuur, of bitter, of waterig... en ik had geen idee wat ik moest aanpassen. Fijner malen? Grover? Meer koffie? Minder? Het voelde als gokken.
De oplossing: Extraction Compass

- Links = te zuur
- Rechts = te bitter
- Boven = te sterk
- Onder = te waterig/slap
Je klikt waar jouw koffie "landt" en krijgt concrete tips: "maal fijner", "verhoog temperatuur", "pas je ratio aan", etc.
Het slimme: je kunt je bonen-info invullen (herkomst, processing, brandingsgraad) en de tips passen zich aan. Een licht gebrande Ethiopische koffie heeft namelijk heel andere instellingen nodig dan een medium Braziliaanse.

Wat zit er nog meer in:
Filterrecepten met timer

- James Hoffmann (V60)
- Scott Rao
- Tetsu Kasuya (4:6 methode)
Je vult je koffie-gewicht in (bijv. 15 gram) en alle waterhoeveelheden worden automatisch berekend. De timer loopt mee en vertelt je precies wanneer je moet gieten.
Smaakwiel (WCR Flavor Wheel)

Klik op een smaak in het wiel en je ziet:
- Waarom je dit proeft
- Welke landen/regio's deze smaak vaak hebben
- Welke verwerkingsmethodes
- Of het misschien een defect is (handig om te weten!)
Koffie-encyclopedie

- 60+ koffievariëteiten (wat is het verschil tussen Gesha, Bourbon, SL-28?)
- 20+ verwerkingsmethodes (washed, natural, honey, anaerobic...)
- Brandingsgraden met rust-tijden
Waarom gratis?
Ik heb het voor mezelf gemaakt en dacht: anderen hebben hier misschien ook wat aan. Geen account nodig, geen cookies.
Voor wie is dit?
- Beginners die niet weten waar te beginnen met dial-in
- Mensen die willen begrijpen waarom koffie smaakt zoals het smaakt
- Iedereen die een handige timer wil voor pourover
Link: https://brewgreat.coffee
Feedback welkom! Als je fouten ziet of suggesties hebt, hoor ik het graag.
Groeten!